• Anonym (oo)

Ok att titta på porr i ett förhållande eller inte?

Tycker du att det är ok eller inte ok att titta på porr om man är i ett förhållande? Motivera gärna ditt svar. Menar alltså inte att man tittar tillsammans, utan att man tittar ensam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att titta på porr i ett förhållande eller inte?
  • Tukt
    Anonym (HH) skrev 2021-09-01 22:53:19 följande:

Jag tror det handlar om värderingar. Som att äta kött eller inte, rösta på SD eller inte, kolla porr eller inte. Själv kollar jag på porr nästan dagligen i samband med onani och har såklart inget emot att min partner gör det.

Det finns ju den aspekten också. Men det är ju inte det tråden handlar om.
  • Anonym (?)

Dåliga alternativ, det borde finnas ett där det står att om båda är ok med det så fine men om någon mår dåligt så får porrtittare avgöra vad som är viktigast, samma gäller den som blir sårad, lämna eller stanna med någon som anser porr vara viktigt.

Allt trams om att alla män ser på porr och sånt är ju både fel och utdaterat, alla par ska prata och tillsammans komma överens om vad som gäller för dom, vem fasiken bryr sig hur andra väljer eller inte väljer att ha det, det handlar ju om den egna relationen och då ska båda må bra annars avslutar man och går vidare för då är man inte rätt person för varandra

• Anonym (Q)
    Anonym (Nej.) skrev 2021-09-01 21:47:45 följande:

Om man har kommit överens om något och partnern inte kan hålla det och ägnar sig åt detta utan att berätta det så går man bakom ryggen på personen man har valt att leva med. Vad ska du annars kalla det?

Är man så olika så kanske man ska respektera varandras åsikter och inte vara ett par, för man går fan inte bakom ryggen på varandra i ett ärligt förhållande.

Inse att människor har olika åsikter och att var och en själv har rätt att bestämma vad de tycker är ok och inte ok i ett förhållande. Passar det inte så behöver man inte vara tillsammans.

Ja, du har rätt att det är att gå bakom ens rygg. Sedan anser jag att man inte har rätt att kontrollera vad ens partner tittar på bara för att man själv har en osäkerhet kring det.

Även i min mest svartsjuka period så ansåg jag att jag absolut inte hade rätten att kontrollera min partner.
  • Anonym (Kiwi)

Nej och porr är bara skadligt. Bojkotta skiten.

• Anonym (Ouch)
    Tukt skrev 2021-09-01 22:56:44 följande:

Det finns ju den aspekten också. Men det är ju inte det tråden handlar om.

Fast det handlar visst tråden om. Fritt att motivera varför man inte tycker det är ok o tvärt om. För min del handlar det endast om värderingar, det är inget nytt att porrbranchen är riktigt smutsig o full med utnyttjade trasiga människor och att det som ser ut som amatör inte alls behöver va amatör osv.

Och det är endast där skon klämmer för mig, jag vill inte ha en relation m en man som inte har en bättre moral än så, därför skulle jag göra slut eller inte ens inleda en relation om han är ärlig dvs men m tanke på min egen bakgrund o insyn i porrbranchen och min öppna syn på sex borde han kunna va ärlig. Vill han kolla porr är han fri att göra det men han är inte fri att få ha en relation m mig.

Liksom att jag inte vill ha relationer m människor som har extrema åsikter, eller är extrema sportfanatiker osv. Moral o värderingar. Obs det måste vara en man som i sig själv känner o tycker som jag i dessa frågor, det går inte att pracka på någon sin egen moral.
  • Anonym (Ouch)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-02 05:45:40 följande:

Ja, du har rätt att det är att gå bakom ens rygg. Sedan anser jag att man inte har rätt att kontrollera vad ens partner tittar på bara för att man själv har en osäkerhet kring det.

Även i min mest svartsjuka period så ansåg jag att jag absolut inte hade rätten att kontrollera min partner.

Men det handlar ju inte alltid om kontroll. Det kan handla om att man inte vill va m någon som har så olika åsikter om detta. Jag anser tex att cirkusdjur är fel och väljer bort att gå på cirkus med djur, jag kan och vill inte leva med en man som låter nöjet av att titta på djur stå över den moraliska biten där. Precis som med porr.

Jag vill knappast tvinga någon att låta bli för skulle det krävas skulle mitt intresse för den personen redan va dött.. precis på samma sätt att jag väljer partner utifrån vad vi har för värderingar o mål om hur vi vill leva våra liv, ang familjeliv, politiska åsikter, hur man vill spendera sin tid osv. Såklart får man ha en del fördragsamhet men vissa saker är viktigare än andra.
  • Anonym (Nej.)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-02 05:45:40 följande:

Det behöver inte handla om kontroll eller svartsjuka..

Det handlar om att man inte vill vara med någon som har helt andra åsikter än en själv. Det går inte att vara tillsammans om man inte tycker likadant gällande saker som är viktiga för någon eller båda personerna i förhållandet. Om en person vill titta på porr så är det okej för mig men då vill jag inte vara tillsammans med personen. Då får man helt enkelt välja. Hur är det kontroll? Jag har väl själv rätt att välja vad jag är okej med och vad jag inte är okej med i ett förhållande?

På samma sätt kan många inte vara tillsammans med någon som har helt andra politiska åsikter än en själv. Är detta också att kontrollera sin partner?
  • Anders 386
    Anonym (Q) skrev 2021-09-01 20:08:23 följande:
    Håller helt och hållet med. Mycket bra skrivet. Det är faktiskt ytterst konstigt att folk anser att ens partner går bakom ryggen på en, när det handlar om deras egna sexliv.

Jag menar, skulle min partner förbjuda mig (ugh...) att använda min vibrator så hade jag skitigt fullständigt i det och fortsatt ändå. För det är MITT sexliv som han faktiskt inte har något som helst med att göra. Lika lite som jag har att göra med att han kollar på porr.
    Håller också fullständigt med. Jag tycker inte att jag har att göra med vad min partner pysslar med så länge det inte har negativ inverkan på vårt förhållande eller är olagligt.

Man säljer inte sin själ när man går in i ett parförhållande - man har fortfarande ett eget liv och en integritet inom förhållandet. Respekt och Tolerans är två nyckelord i ett förhållande. Man är två individer med egen vilja och olika intressen som man måste få utveckla som man själv vill. Det gäller både sex och andra intressen.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Nej.) skrev 2021-09-02 10:56:02 följande:

Det behöver inte handla om kontroll eller svartsjuka..

Det handlar om att man inte vill vara med någon som har helt andra åsikter än en själv. Det går inte att vara tillsammans om man inte tycker likadant gällande saker som är viktiga för någon eller båda personerna i förhållandet. Om en person vill titta på porr så är det okej för mig men då vill jag inte vara tillsammans med personen. Då får man helt enkelt välja. Hur är det kontroll? Jag har väl själv rätt att välja vad jag är okej med och vad jag inte är okej med i ett förhållande?

På samma sätt kan många inte vara tillsammans med någon som har helt andra politiska åsikter än en själv. Är detta också att kontrollera sin partner?

Jag anser att när det handlar om porr och fantasier så handlar det helt klart om kontroll och svartsjuka och även osäkerhet, troligtvis dålig självkänsla. Att du sedan vill jämföra det med politiska åsikter, ja.. det tänker jag inte ens bemöta. Men det är min åsikt. Min åsikt är inte alltid den rätta. Jag skulle aldrig orka bry mig om vad min sambo tittar på när han runkar. Att han tänder på andra kvinnor anser jag vara rätt självklart; han blev inte blind bara för att han blev tillsammans med mig. Att han behöver visuellt hjälpmedel när han vill ha en stund själv ser inte jag heller som något problem. Det är porr. Det är som att titta på en film. Det är inte verklighet.

Men vi kan helt enkelt komma överens om att vi har helt olika syn på vad man kan begära av sin partner.

En liten fundering; Får han inte kolla på film med erotiska inslag eller nakna kvinnor/män heller? För det är ju en risk att han blir kåt av det?
  • Anonym (Nej.)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-02 11:56:50 följande:

Jag anser att när det handlar om porr och fantasier så handlar det helt klart om kontroll och svartsjuka och även osäkerhet, troligtvis dålig självkänsla. Att du sedan vill jämföra det med politiska åsikter, ja.. det tänker jag inte ens bemöta. Men det är min åsikt. Min åsikt är inte alltid den rätta. Jag skulle aldrig orka bry mig om vad min sambo tittar på när han runkar. Att han tänder på andra kvinnor anser jag vara rätt självklart; han blev inte blind bara för att han blev tillsammans med mig. Att han behöver visuellt hjälpmedel när han vill ha en stund själv ser inte jag heller som något problem. Det är porr. Det är som att titta på en film. Det är inte verklighet.

Men vi kan helt enkelt komma överens om att vi har helt olika syn på vad man kan begära av sin partner.

En liten fundering; Får han inte kolla på film med erotiska inslag eller nakna kvinnor/män heller? För det är ju en risk att han blir kåt av det?

Spelar ingen roll vad du anser, för det handlar inte om det för mig. Det handlar om att man har olika åsikter och har man för olika åsikter så funkar det inte, därav min jämförelse med politik. Antingen förstår du inte eller så vill du inte förstå. Porr är inte okej för mig i ett förhållande och kan man inte avstå porr så ska man inte vara tillsammans med mig. Svårare än så är det faktiskt inte.

Visuellt hjälpmedel kan man få av sin partner. Behöver inte vara porr föreställandes andra människor.

Var och en har själv rätt att bestämma vad som är ok eller inte ok j ett förhållande. Kan den andra personen inte leva upp till det så ska man inte vara tillsammans. Var och en får ha vilka deal breakers de vill. Det är inte fel bara för att du anser att det är fel. Du har säkert andra deal breakers som jag inte har.

Jag bryr mig inte om min partner tittar på en vanlig film. Det gör även jag. Skulle det då dyka upp en sexscen så gör det det. Skillnaden är att man inte tittar på en vanlig film i syfte att onanera.
Svar på tråden Ok att titta på porr i ett förhållande eller inte?