• Anonym (Tragisk)

Måste göra abort men jag vill inte.

Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.

Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????

• Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.
  • Anonym (bb)

Behåll, om det är det du verkligen vill. Man lever bara en gång. 

• Anonym (Lisa)

Och om det inte blir så då? Om detta barn blir din mans ögonsten? Om barnet blir kittet i familjen och en stor glädje för barnen? Om det blir ett barn som sova bra? Det vet ni ju inte!

Jag tycker ni ska ta hjälp och prata med en kurrator.

Men helt krasst, ett barn ångrar man inte. En abort däremot kan man ångra.

Det är inte ditt fel att du är gravid. Ni har båda skapat barnet. Han kan inte belasta dig för en graviditet då han är lika delaktig i det. Är barn det sista tänkbara så bör han sterilisera sig. Du vill ju faktiskt ha barn. Det vet han ju!

• Miss Skywalker
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-25 19:11:29 följande:

Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.

Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????

Det bästa är att du behåller. Du vill inte göra abort, du vill ha ett tredje och du är snart 40. Efter det störtdyker fertiliteten.
    Du kommer ångra dig hela livet om du gör abort för någon annans skull. Att välja ett barn kan aldrig bli skit.
  • Rockbrud

Ni skall tillsammans gå på samtalsterapi. Ni har varit två om att göra barnet och din man torde veta hur barn blir till. Låter som fu kommer att ångra dig resten av livet om du gör abort som det låter i dags läget.

• Anonym (Behåll!!!)
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-25 19:11:29 följande:

Du har redan fått bra råd, och jag håller helhjärtat med alla föregående talare. Det är ingen lätt situation oavsett, men det kommer att bli en fullständig katastrof om du tar bort ett barn som du egentligen vill behålla. En sån sak kommer man inte över, tro mig. Klart att det inte är idealiskt, men här finns ändå inte överhuvudtaget något alternativ. Du måste behålla oavsett vad mannen tycker. Hade han varit så enormt emot fler barn så hade han faktiskt fått se till att ta ansvar för att du inte blev gravid, som det nu är kan han inte överhuvudtaget skylla dig för detta, eller bli sur/anse att du gör fel som vill behålla. Han vet väl hur du känner, och måste ju därmed även veta att abort inte är ett alternativ för dig, så han kan ju inte komma och säga att han trodde att han inte behövde ta ansvar för att du inte skulle bli gravid för att han trodde att det bara var att göra abort. Och kan han inte acceptera och respektera hur du känner så vete fasen om han är så mycket till karl att ha.Om valet verkligen måste stå mellan honom och barnet är det ganska självklart att det är good riddance till honom.
  • Anonym (Tragisk)

Vi kanske skulle behöva ta kontakt med en kurator. Vi har pratat länge om att han ska sterilisera sig, just för att han inte vill ha fler barn men vi hann inte så långt.

Känner en sån stress för tiden går så fort. Jag visste att han inte vill ha barn lika mycket som att han visste hur gärna jag vill ha en till så vi har båda lika stor del i att vi hamnade här. Jag ser det positiva han ser det negativa. Som sagt, vi behöver nog gå och prata med någon. Tack till dig som skrev det.

• Miss Skywalker
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-25 20:19:31 följande:

Vi kanske skulle behöva ta kontakt med en kurator. Vi har pratat länge om att han ska sterilisera sig, just för att han inte vill ha fler barn men vi hann inte så långt.

Känner en sån stress för tiden går så fort. Jag visste att han inte vill ha barn lika mycket som att han visste hur gärna jag vill ha en till så vi har båda lika stor del i att vi hamnade här. Jag ser det positiva han ser det negativa. Som sagt, vi behöver nog gå och prata med någon. Tack till dig som skrev det.

Fast hur ska det hjälpa? Detta gå ju inte att kompromissa om. Det är din kropp och du som är gravid. Har man sex kan det bli barn. Han får gilla läget. 
  • Anonym (F)

Jag tycker faktiskt att du ska behålla barnet. Det här är antagligen din absolut sista chans! Och om det var så viktigt för mannen att inte bli pappa gäller samma för honom som alla andra, att skydda sig.

• Miss Skywalker

Och nej du måste inte alls göra abort. Absolut inte.

• Anonym (MissE)

Hej, vilken tuff situation för er. Mycket att fundera över. Om du gör abort för att din man vill finns risken att du kommer ångra dig och då kanske ändå inte ert äktenskap går att rädda.

Vill bara berätta om vad som hände mig och min man. Vi hade 2 barn och hade bestämt att det inte skulle bli fler. Jag blev dock oplanerat gravid. Hade precis fått drömjobbet så det kändes helt fel med en graviditet. Jag tänkte till och med att jag skulle göra abort. Det hela slutade med att jag fick uteblivet missfall.

Efter det så blev längtan efter en 3:a stor. Jag var närmare 40 år också när vi fick 3:an. De stora barnen hjälper till mycket och storasyskonen är verkligen lillebrors idoler. Vad du än beslutar dig för så hoppas jag att du kommer fram till det som är rätt beslut fördig. Varm kram

Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.