Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-25 19:11:29 följande:
Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.
Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????
Du har redan fått bra råd, och jag håller helhjärtat med alla föregående talare. Det är ingen lätt situation oavsett, men det kommer att bli en fullständig katastrof om du tar bort ett barn som du egentligen vill behålla. En sån sak kommer man inte över, tro mig. Klart att det inte är idealiskt, men här finns ändå inte överhuvudtaget något alternativ. Du måste behålla oavsett vad mannen tycker. Hade han varit så enormt emot fler barn så hade han faktiskt fått se till att ta ansvar för att du inte blev gravid, som det nu är kan han inte överhuvudtaget skylla dig för detta, eller bli sur/anse att du gör fel som vill behålla. Han vet väl hur du känner, och måste ju därmed även veta att abort inte är ett alternativ för dig, så han kan ju inte komma och säga att han trodde att han inte behövde ta ansvar för att du inte skulle bli gravid för att han trodde att det bara var att göra abort. Och kan han inte acceptera och respektera hur du känner så vete fasen om han är så mycket till karl att
ha.Om valet verkligen måste stå mellan honom och barnet är det ganska självklart att det är good riddance till honom.