Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Anonym (Så olika) skrev 2023-08-04 22:30:47 följande:
    Det där är cherrypicking och inte relevant för hela gruppen.

Såklart det tagit tid för dig att betala skatt, men dina föräldrar har förhoppningsvis betalat skatt till staten under den tiden.
    Har du några beräkningar för intäkter och kostnader för staten och den skattebetalande befolknngen?

Mycket av påståenden om kostnader saknar medvetet eller omedvetet såväl belopp som sammanhang - argumenten läggs fram utan att vara kvantifierade eller satta i relation till statens budget.

några enkla frågor som kan behäva besvaras gför att få perpektiv ..
    Hur mycket skatt behöver barn Xs föräldrar betala för att finansiera födsel, förskola, skola, sjuk och tandvård  för X - och för Y som är är Xs syskon?

Eller räcker X och Ys inkomster för att i efterhand betala av de kostnader staten har för dem innan de själva kan betala tillbaks sin skuld till staten?

Hur mycket behöver X resp Y tjäna för att deras inbetalade skatter ska räcka till deras tidiagre, nuvarande och kommande behov av samhällets tjänster?

Hur mycket inkomstskatt betalar befolkningen till staten? Hur är det med moms och andra skatter som personer går till staten? En del betalas under tiden personer är den av de skattskyldiga., andra vid konsumtion.  Hur mycket skatt behöver staten per person under arbetslivet eller under ett genomsnittligt långt liv per person för att nå dessa inkomster?   

Vad kostar de asylsökandes akuta tandvård i relation till statens inkomster och utgifter/utgiftsområden.

Jag tror att få som argumenterar om statens kostnader för asylmottagning vet någonting om svaren på dessa frågor och vad och om dessa svar har för påverkan på samhällets tjänster .

Vem bemannar sjukvården i Sverige idag? Taxi, lokaltrafik, restauranger, lokalvård, läkare, sköterskor, hemtjänst, ingenjörer..... m.fl...
  • Padirac
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-04 23:50:03 följande:
    En skolgång i grundskolan kostar ca 115.000 kr per år. Räkna att jag gått från förskoleklass till 9:an, detta blir alltså 1150000 kr. Sen kostar en gymnasieelev va 130.000 per år, vilket blir ytterligare 390.000 kr. Jag har då kostat 1,5 miljoner bara där. Plus att min högskoleutbildning har kostat ca 300.000 kr. Om jag skulle ha en medellön vilken ligger på 32.000 kr i månaden skulle jag betala ca 9000 kr i skatt per månad. Jag skulle då ha betalat igen, enbart för mina utbildningar efter 17 år av oavbrutet arbete. Då tar jag inte hänsyn till eventuell föräldrapenning jag fått, sjukhusvistelsen, tandvård, vaccinationer och annat. Mina föräldrar betalar väl av skulden av sin egna skolgång? 

Jadu, många av dem sektorerna bemannas till stor del av personer med utländsk bakgrund. 
    Siffror från 2017, kostnader för kommunen per invånare.

www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-mycket-kostar-du

3miljoner innan du gått ut grundskola och gymnasiet?

Under yrkeslivet och fram till din 75årsdag ytterligare 1,5 miljoner.

Lever du 10år till så kostar det kommunen ytterligare en miljon. 

5år på det nära en miljon till, 5 år till nära på 1,8 miljoner. Efter det dryga halvmiljonen per år..

Hur mycket skatt från löneinkomst, konsumtion mm måste du betala in för att stå för din egen kostnad?

Annan spännande läsning, det är långt ifrån så enkelt som det ibland framställs.

www.regeringen.se/contentassets/6a0373dacf97488d8aae6b5785e46583/migration-en-aldrande-befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595

"
    För att sammanfatta huvudalternativets framskrivningar av det
    finansiella nettot visar det på stora framtida utmaningar. En
    åldrande inrikes född befolkning urholkar inkomstsidan i de
    offentliga finanserna ? en utveckling som pågår fram till mitten av
    2030-talet. Denna effekt motverkas av yngre utrikesfödda som i
    ökande utsträckning kommer in på arbetsmarknaden och i ökande
    utsträckning skapar skatteintäkter. Denna utveckling är emellertid
    inte tillräckligt stark för att motverka effekten av den åldrande
    inrikes födda befolkningen. När sedan nästa generation inrikes
    födda tar vid och träder in på arbetsmarknaden medför detta
    ökande skatteintäkter och en förstärkning av inkomstsidan som
    resulterar i att underskotten vänds till ett överskott. Totalt sett
    motverkas det långsiktiga överkottet av att de utrikes födda då i
    stor omfattning nått pensionsålder. Den åldrande utrikes födda
    befolkningen medför minskade inkomster men framför allt en
    kraftig ökning av utgiftssidan; allmänna pensionen och grundtrygghetssystemen ökar mycket kraftigt."

• Padirac
    Anonym (Puffen) skrev 2023-08-05 09:51:35 följande:
    Jag håller med. Att räkna med är dessutom att Svenska samhället är påväg att föråldras. Det föds för lite. Invandrare är dock yngre och har fler barn.

Alltså har vi procentuellt fler äldre svenskar att ta hand om än vad vi har invandrare. 
    Utredningen jag länkade till och citerade något stycke från var tydlig med att det idag är inrikes födda som utgör den kostsamma äldre delen av befolkningen. Utan den invandrade befolkningens skattetillskott till de offentliga finanserna skulle balansen vara negativ.

Längre fram när de invandrade utgör den kostsamma äldre delen av befolkningen behövs de många barn som fötts.

Som grupp och baserat på ålder visar beräkningarna att gruppen täcker sina kostnader med en tydligt högre arbetslöshet än de inrikes födda. Med i rikes födda avses de som haft kostnader fram till och med gymnasieskolan.

Utredningen har en hel del att belysa i en debatt kostnader.
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-05 10:38:45 följande:
    Nej, du har rätt i det. Men vi har en ett problem ändå med historiken. Det kommer att ta ett tag att lösa det. Men vi är på rätt väg. Det syns bara inte ännu.
    Vilka historiska problem pratar du om?

De stora kostnaderna för invandringen kommer när de invandrade går i pension ochbåldras. Det stämmer helt med hur kostnaderna fördelas för inrikes födda. Ingen skillnad alltså.

Den som kommit till Sverige som 14åring är troligen mindre kostsam för samhället än du och jag är om vi är inrikes födda.

Med invandring har Sverige skjutit det stora demografiska problemet med en åldrande befolknings ökade kostnader och minskade intäkter framför sig. 
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-05 10:54:54 följande:
    Västvärlden? Har vi ett kollektivt ansvar? Mig veterligen har Sverige aldrig haft någon inblandning förutom SIDA i Afrika.
    På 1600-talet invaderade vi i och för sig Estland , men det verkar de ha förlåtit oss nu.
    Sverige hade en besittning på afrikanska guldkusten

Sverige hade en koloni i Karibien. 

Sverige hade ett skepp som fraktade slavar.
  • Padirac
    Bejje skrev 2023-08-15 20:24:44 följande:

I dagens hårt ekonomiska läge är det nog många låginkomsttagare som går under eller går i konkurs eller hur man nu vill uttrycka det. Andra som haft OK ekonomi som jag börjar gå på knäna nu. Fick lov att ta ett extrajobb för att märkta med.

De som haft bättre ställt, men inte överdrivet bra känner nog också av det och får dra ner på lyx som utlandsresor, nya bilar lika ofta osv.

Så då tycker jag också att en regering som i första hand ska tänka på medborgarna måste prioritera medborgarnas bästa. Om det så betyder att vi får dra ner på ALL asylinvandring som vi lagligt kan dra ner på för att upprätthålla en åtminstone acceptabel invandring så måste det göras. En statoch kommuner är inte immuna i inflationen, absolut inte. Så måste Svensson köpa billigare mat och dra in på lyx så måste regeringar och kommuner också dra in på "onödiga" utgifter och asylinvandringsrelaterade kostnader är onödiga i detta läge,

Välfärd måste väl ändå gå före på alla sätt och vis?

Att säga till någon som stått i vårdkö på tok för länge, att tiden hade kunnat kortats betydligt om vi inte tog emot asylinvandring, det hade nog fått folk att som tänker annorlunda att tänka om.

Eller den som dör 2 veckor innan planerad operation däroperationen egentligen skulle gjorts för 2 månader sedan? Var det värt det?

Jag skulle aldrig bjuda in kvarteret till stor grillfest där jag betalar allt när jag vet att jag då har svårt att täcka månadens utgifter och min familjs bästa.

Samma ska en regering tänka. Om man inte har en perfekt välfärd så ska man inte bjuda in onödiga utgifter i form av asylrelaterade kostnader och bidrag etc som det innebär.

Inom vården hittar du många från andra länder som kommit till Sverige, de arbetar som läkare, sköterskor och inom alla andra roller som behövs för att du, jag och andra ska kunna få den vård vi behöver.

Att skylla vårdköer på alyssökande utan att ge belägg för det uppfattar jag som att du sprider fördomar och främlingsfientlighet.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-17 03:47:52 följande:
    Det är sant att immigration har givit ett tillskott av personal inom vården. Men då ska vi vara medvetna om att många av dem har gjorts anställningsbara genom att sänka språkkraven till en orimlig nivå.
    Mig veterligen har ingen räknat på om det tillskottet överskrider behovet som kommer av ökad befolkning genom immigration.

Sysselsättningen hos flyktinginvandrade under 2000-talet är lägre än vad den behöver vara för att ge ett plus i statskassan.

Hela 2000-talet har präglats av mer eller mindre sparande.
    Ingen tidigare 2000-talsregering har gjort några riktiga investeringar i välfärden, rättsväsendet, försvaret mm, så dessa områden är oerhört eftersatta.

Fram till 2016 var immigration en av få prioriterade områden inom välfärden under 2000-talet.
    Det finns beräkningar som visar att de invandrade inte uppnått den ålder som kräver lejonparten av vårdbehovet. Det är fortfarande den inhemskt födda delen av befolkningen som uppnått den ålder som kräver stora resurser från vård.

Jag länkade tidigare till en SOU  - den kommer här igen för att läsa och ta till sig info och fakta från

www.regeringen.se/contentassets/6a0373dacf97488d8aae6b5785e46583/migration-en-aldrande-befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-17 17:32:11 följande:
    De som är gamla och/eller sjuka eller skadar sig och därmed behöver vård är rimligen representanter ur hela Sveriges befolkning, vilka inte alla är födda här.
    Det du skriver förändrar inte att det idag ÄR så att den stora bilken av de som behöver den stora bulken av vård och omsorg är födda i Sverige,  I framtiden blir det annorlunda, på fler olika sätt.

Om du vill veta mer kan du ägna tid till att läsa SOUn jag länkade till istället för att fantisera och generalisera om invandrare och kostnader.
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-11-24 21:57:43 följande:
    Det stora problemet är inte att någon överklassungdom köper kokain utan att den organiserade brottsligheten riskerar att urholka välfärdssystemen och infiltrera organisationer och politiska partier.

Dessutom kommer de stora inkomsterna i narkotikabranschen inte från "partyknarkare" utan från renodlade missbrukare. Men för den som vill att det skall handla om klassmotsättningar så är det naturligtvis bättre att skapa ett narrativ där de som har det bättre ställt kan utmålas som roten till det onda.
    Tullen påstår att det är transithandel som är det stora inflödet  - och därmed där de stora pengarna ligger för de som kontrollerar narkotikahandeln.

De gängkriminella är en del av internationell narkotikahandel/brottslighet

www.aftonbladet.se/nyheter/a/MomreK/tullen-sverige-utnyttjas-som-transit-for-knark

"
    Svenska hamnar är ett av naven i Europa för den omfattande kokainsmugglingen. Ibland bara som en anhalt. Tullverket ser tecken på att Sverige i allt högre grad utnyttjas som transitland för narkotika.

Sverige är en av huvuddestinationerna i Europa för kokainsmuggling. Av beslagen som görs i Guayaquil i Ecuador ? den just nu viktigaste hamnen för sydamerikansk kokainexport enligt Europol ? var Sverige det fjärde största tilltänkta mottagarlandet efter Belgien, Nederländerna och Tyskland.

Under 2022 stoppades sammanlagt över tre ton kokain i Ecuador som skulle till Helsingborgs hamn.

Även i Sverige är beslagen större än någonsin. Förra året stoppade tullen 822 kilo av den illegala drogen, mer än tre gånger så mycket som under 2021.

Ökningen kan delvis förklaras av det rekordbeslag på ett halvt ton kokain som gjordes i oktober i södra Stockholm. Om jättepartiet var ämnat för den svenska marknaden vill Åklagarmyndigheten, som fortfarande utreder fallet tillsammans med tullen, inte svara på.

? Utifrån hur stort beslaget var skulle man ju kunna dra vissa slutsatser, men jag kan inte gå in på några detaljer, säger åklagare Tove Kullberg.

...

Omfattningen på det kokain som tas både här och i Sydamerika är tydliga bevis på att Sverige används som transitland, anser tullen. Inte bara till de nordiska grannländerna, som man tidigare varit medvetna om, utan även söderut genom Europa.

? Det kokain vi har på den svenska marknaden kommer i huvudsak från Nederländerna. Där tar man in kokainet från Sydamerika och bunkrar det för den europeiska marknaden, säger Stefan Granath, chef för Tullverkets kontrollavdelning.

? Men nu ser vi hur väldigt stora mängder kommer till Sverige i containrar, säger han.

Varje år förs omkring 100-150 ton narkotika in i Sverige, enligt polisens grova beräkningar. Hur mycket som transporteras vidare, och i vilken grad det ökat, kan tullen bara spekulera i.

Stefan Granath tar bland annat upp en händelse från 2020 i Uddevalla hamn. Då lyckades Tullverket gripa tre män, alla albanska medborgare, på bar gärning efter att de grävt fram tre väskor med över 60 kilo kokain ur lastrummet på ett fartyg från Colombia.

...

Att Sverige utnyttjas som genomfart kan ha flera förklaringar. En är att lasten aldrig kommer att kontrolleras lika noggrant när det sedan transporteras vidare, menar Stefan Granath.

? Man jobbar utifrån högriskländer. Vi vet var kokainet tillverkas, var cannabisen tillverkas och var heroinet tillverkas och då bevakar man de länderna och transportsätten mycket mer noggrant.

...

Från polisen stärktes bilden av Sverige som ett transitland när man fick tillgång till flera krypterade chattar.

Enligt Ted Esplund på Nationella operativa avdelningens underrättelseenhet gäller inte bara kokainsmuggling. Det finns exempel på illegala droger som sålts från Sverige via post så långväga som till Australien och USA.

? Jag kan inte säga att vi har varit helt blinda, men vi har inte sett det utan tänkt på Sverige som en slutdestination. Det är ett fenomen som vi behöver adressera, säger Ted Esplund."

Svar på tråden Är invandringen en belastning?