Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-11-18 02:14:01 följande:
    ...och jag säger att det inte gör det, om man inte ser extra kostnader för flera barn, vilket jag förklarat inte borde finnas.

För att göra ditt resonemang logiskt får du först peka ut de extra kostnader som försörjningsstödet måste täcka om flerbarnstillägget uteblir.
    Tom Araya skrev 2021-11-18 10:54:36 följande:
    Men om det inte innebär en faktisk extrakostnad att ha fler barn så behöver flerbarnstillägg inte ersättas med högra bistånd. 
    Tankevurpan du gör är att tro, eller förutsätta, att barnbidraget täcker ett barns kostnad och att flerbarnstillägget då är ett extra och onödig tillskott i familjens kassa.  

Vill du att jag ska förklara  tydligare? 

• Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-18 11:44:55 följande:
    Barnbidraget har aldrig varit tänkt att täcka ett barns kostnad, utan är ett bidrag till kostnaden för folk som redan har inkomst att försörja sig på.

Så frågan är om extrakostnaden existerar eller inte?

Om extrakostnaden inte existerar så är ju föräldrar till få barn ekonomiskt förfördelade jämfört med föräldrar till fler barn. Hur motiverar du det?
    Så, vi är överens om att barnbidraget inte täcker kostnaden för barn. men du ställer frågan med fel premisser.

Om det finns extra kostnader eller inte beror väl på hur familjen med fler barn lever. Barnen delar kanske rum eller familjen behöver kanske flytta till ett större boende.. ja, du förstår säkert att detta skiljer sig mycket åt beroende på var familjen lever och vilken försörjning de har.

Det finns fler premisser i dina argument som kan diskuteras.

Finns eller finns inte extra kostnader för föräldrar med 3 eller fler barn?

Är flerbarnstillägget till för att ge ett extra bidrag för extra kostnader eller till för att ge ett extra bidrag till de som har fler barn helt enkelt?

Om ett barn ( i en viss ålder) kostar 1500 mer i månaden än det bidrag samhället ger som barnbidrag så bidrar ju flerbarnstillägget till att täcka en del av de kostnader det innebär att ha fler barn helt enkelt.

Varför skulle en familj med ett eller två barn vara förfördelade jämfört med en familj med tre eller fler barn? Det där resonemanget liknar ju 'man och nöjds' rats om att han var orättvist behandlar för att han som ensam person inte hade lika mycket pengar till enbart sig själv efter skatt som två personer hade tillsammans om 'man och nöjd' själv tjänade lika mycket som dessa två personer tjänade tillsammans. Den upplevda orättvisan att inte själv ha lika mycket pengar som två personer gjorde 'man och nöjd' upplevt förfördelad .. att det kostade paret två biljetter och 'man och nöjd' en biljett till evenemang hade denne inte med i sitt resonemang.

Hur som helst, tycker du också i linje med ditt resonemang att de personer som inte har barn är förfördelade för att de inte får barnbidrag?   Eller har du hängt upp hela resonemanget om barnbidrag och flerbarnstillägg på om det finns eller inte finns 'extra kostnader'?
    Tom Araya skrev 2021-11-18 02:14:01 följande:
    ...och jag säger att det inte gör det, om man inte ser extra kostnader för flera barn, vilket jag förklarat inte borde finnas.

För att göra ditt resonemang logiskt får du först peka ut de extra kostnader som försörjningsstödet måste täcka om flerbarnstillägget uteblir.
    Tom Araya skrev 2021-11-18 10:54:36 följande:
    Men om det inte innebär en faktisk extrakostnad att ha fler barn så behöver flerbarnstillägg inte ersättas med högra bistånd. 

• Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-20 12:04:34 följande:
    För bostadskostnader finns bostadsbidrag.

Jag hävdar att det inte gör det och det har jag sakligt argumenterat för.

Ja, finns inga extrakostnader så återstår bara det andra alternativet. En gång i tiden kan man tänka sig att man ville stimulera svenska familjer at skaffa fler barn, för att man såg fördelar med detta för det svenska samhället.

Men vilka blir effekterna av det? Jo, att just kvinnor inte utbildar sig, framförallt invandrarkvinnor... det blir en kvinnofälla och leder till dålig integration av invandrade kvinnor.

Här måste man fråga sig vad samhället behöver mest och om flerbarnstillägget i någon positiv mening påverkar befolkningens benägenhet att skaffa fler barn?

Det är väl självklart... om man får mer i bidrag per barn räknat om man har fyra barn jämfört med tre, så är ju fyrbarnsföräldrarna förfördelade, eftersom det per barn räknat inte kostar mer att ha fyra än tre.

Har man inga barn så finns inte kostnaden. Men om man ska resonera som så att man kan få bidrag ändå, så borde ju även barnlösa kunna få det (vilket mer pekar på hur absurt det är snarare än att jag förespråkar något sådant).

Jag är annars inne på att barnbidraget skulle inkomstbeprövas, men är inte helt övertygad om att det vore värt besväret. Detta är dock inget vi ska fortsätta diskutera i just en här tråden.

Men då menar du att alla som inte får ett bedrag som någon annan får är förfördelade? Eller?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-22 22:30:49 följande:
    Du får fortsätta diskussionen hur mycket du vill och jag kommer att besvara dig, men gör det nu på rätt plats.
    Var det du som lyfte in frågan om flerbarnstillägg i en tråd där du frågar om invandringen är en belastning?

Svärjevennerna vill ju göra skillnad på barn och barn baserat på var deras föräldrars härkomst  - osmakligt när etnonationalisterna sätter igång Kräks
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-07-16 23:08:49 följande:
    Det var inte mina beräkningar. Det var SVT/SR/text-tv eller något liknade som tog upp det för en oherrans masa år sedan.
    KillBill skrev 2023-07-16 22:35:48 följande:
    Jag tänker att en förklaring kan vara att arbetskraftsinvandrare i högre grad än svenskar var industriarbetare/grovarbetare?
    Sannolikt.Vet ej.

Men sannolikt var det lättare för en arbetare som kunde språket att få ett mindre belastande jobb när kroppen sa ifrån. Då hade rationaliseringen inte gått lika långt och ofta fanns det plast för "trotjänare" som kunde sopa golv och fungera som vaktmästare. Det går därför inte utesluta att siffrorna skilde sig åt mellan grupperna.
    Sopa golv är ganska påfrestande för kroppen, likaså kan ett vaktmästarjobb - vad det nu är och hur många det behövs enligt din uppfattning - vara påfrestande för den som har förslitningsskador på sin kropp. 

Industriarbete har genom en strukturerad och planerad rationalisering och produktionsplanering fått otroligt mycket mer automatisering och hjälpmedel för att minska förslitningsskador och att industin skulle ha 'trotjänare som sopar golv och fungerar som vaktmästare' utan att bidra till lönsamhet tror jag utifrån min erfarenhet av industrin förra århundrandet inte vara troligt. 

...
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-07-16 22:28:40 följande:
    Man bör dock vara medveten om att det finns beräkningar som pekat på att arbetskraftsinvandrare i högre grad än svenskfödda gick i förtidspension och att gruppens kostnader över tid därmed kom att överstiga dess intäkter.
    Beräkningar måste göras på mer än enskilda personer, på mer än enskilda generationer. Industi har ofta betydligt längre perspektiv än annat företagande, samhällseknomiska perpektiv behöver vara än längre, det är generationer det behöver räknas på för att få jämförbara resultat.
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-17 15:06:11 följande:

I resten av staden är det mycket rent och snyggt, vi har en frivilligorganisation som plockar skräp i våra närområden, men det verkar inte finnas några frivilliga i de invandrartäta områdena. 

Så, i resten av staden är det alltså de frivilliga som ser till att det är rent och snyggt - det verkar på det du skriver som att alla i staden skräpar ned och det behövs frivillga för att hålla efter er...?

vad var det som sades om att sopa framför egen dörr... ?
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-07-20 17:02:17 följande:
    Jämför med industrijobben var det rena semestern.
    Padirac skrev 2023-07-17 14:52:01 följande:
    Industriarbete har genom en strukturerad och planerad rationalisering och produktionsplanering fått otroligt mycket mer automatisering och hjälpmedel för att minska förslitningsskador och att industin skulle ha 'trotjänare som sopar golv och fungerar som vaktmästare' utan att bidra till lönsamhet tror jag utifrån min erfarenhet av industrin förra århundrandet inte vara troligt.
    På många håll levde det kvar en bruksmentalitet där bruket förväntades ta hand om de sina. Att det inte längre fungerar så innebär inte att det inte var så det fungerade under de år som ofta framhålls när det talas om en lyckad arbetskraftsinvandring.

Den som har städat i 45 år är inte sällan mer kroppsligt utsliten än den som arbetat inom industri.

Men det är möjligt att din erfarenhet skiljer sig från den erfarenhet jag har från att ha vuxit upp och ha haft mina första anställningar på en bruksort där den stora arbetsgivaren rekryterade, utbildade, sysselsatte, vårdade alla som kom i migrationsströmmar från 60-talet och fram till nutid. Efter 20 år i landet var det bara de som kom från det en del kallar 'Sverige för vuxna' som fortfarande bara pratade sitt finska modersmål och inget annat språk.

Det är lika många invandrare av första generationen som städar och som har städat under årtionden som gått och nu går. 
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-04 11:55:27 följande:
    Du glömmer att räkna med att många är äldre, de kommer att bli väldigt dyra med äldreförsörjningstöd och sjukvård. Om man nu skall räkna på pengar så skall man väl räkna på det också. Många är sjuka och kräver också väldigt mycket vård, inte minst tandvård.
    Du behöver räkna på generationer, inte på individer, för att få en uppfattning om invandring är samhällsekonomiskt lönsamt eller inte.

Att räkna på enskilda personers tandläkarkostnader leder till slutsatser som inte speglar samhällsekonomin över tid.
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-04 20:59:35 följande:

Asylsökande vuxna betalar 50 kr per besök hos tandläkaren. Barn går gratis,

Folktandvården är väldigt överbelastad idag, mycket pga asylsökandes enorma och akuta behov, och barn med hyfsad tandhälsa prioriteras ner, får väldigt sällan gå på kontroller. Det drabbar förutom barn även gamla personer. 

Jag tycker att vi  första hand skall ta hand om våra egna barn och gamla. Vi kan som ett land med tio miljoner invånare inte vara hela världens socialbyrå. Det är orealistiskt och naivt att tro att det fungerar. 

Det är självklart att alla människor har samma värde som människor, men det innebär inte att alla miljarder människor  i världen har rätt att bosätta sig i Sverige.

Det finns hundratals miljoner människor idag i världen som skulle göra nästan vad som helst för att få leva i Sverige. 

Jag har inget emot arbetskraftsinvandring men tycker att det förslag som regeringen just nu utreder , att man skall höja minimilönen för arbetskraftsinvandrare,  är bra. 

www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/vard-om-du-kommer-fran-ett-annat-land/tandvard-i-sverige-om-du-kommer-fran-annat-land/

"

Akut eller planerad tandvård

Tandvården kan antingen vara akut eller planerad. Akut tandvård är tandvård som inte kan vänta tills du kommer hem igen. All annan tandvård är planerad.

Det är tandläkaren som bestämmer om du behöver akut tandvård. Ett exempel är om du skadar en tand. Då beror det på hur ont du har och hur länge du ska vara i Sverige om du får akut tandvård eller inte.

...

Du som är asylsökande

Du kan ansöka om att få leva och bo här om du har lämnat ditt hemland för att söka skydd i Sverige. Det kallas att man söker asyl. Det är Migrationsverket som tar emot ansökan om asyl och fattar beslut om du får stanna i Sverige.

Du som är vuxen och söker asyl i Sverige kan få tandvård som inte kan vänta. Det betyder att du behöver tandvård för att besvären inte ska bli akuta.

Tandläkaren avgör om du behöver tandvård som inte kan vänta. Det kan vara på en mottagning hos Folktandvården eller en privat mottagning som har avtal med den region där du bor.

Vad kostar tandvården?

Du som är ett barn eller en ungdom under 18 år och söker asyl får gratis tandvård. Då ingår nästan alla undersökningar och behandlingar.

Du som är vuxen asylsökande får betala för akut tandvård hos tandläkaren eller tandhygienisten. Avgiften är 50 kronor för varje besök. Kan du inte betala för din behandling direkt har du ändå rätt att få akut tandvård."

Svar på tråden Är invandringen en belastning?