Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-09-15 20:28:32 följande:
    Fördela är ju bara ett annat ord för att lägga mer pengar på vissa områden och mindre på andra. Så självklart påverkas alla utgiftsposter av att kostnader ökar på vissa områden.
    Menar du att fördela är att 'ta pengar från andra utgiftsposter'?

Vilka utgiftsområden menar du har blivit av med pengar?

Har du koll på hur det ser ut i fråga om storleken på respektiva utgiftsområde?

'ta pengar från andra utgiftsposter' hahaha
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-15 20:42:41 följande:
    Ja, om du har 100 kr att handla för, så blir det mindre mat för pengarna om du dessutom måste köpa huvudvärkstabletter jämfört med om du inte behövde huvudvärkstabletter. 

Ett annat exempel:
    Mat för 1000 kr räcker längre till två personer än till fem personer.

Detta är ganska simpel räkning.
    Med det resonemanget är det ju så att varje krona som läggs i något utgiftsområde är 'taget från andra utgiftsposter' och inga pengar kan alls fördelas utan att något annat utgiftsområde blir fråntaget pengar...    

Jag hade ingen aning om att budgetering kunde medföra sådana oöverstigliga problem med 'stöld' av pengar oavsett hur dessa fördelas..  Har du gjort en budget själv någon gång?

Så till vilka utgiftsposter hörde dess pengar till innan de lades in i utgiftsposterna för migration och etablering?

eller är det  så att det inte 'tas pengar från andra utgiftsposter'?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-15 23:42:40 följande:
    Nu spelar du dum. Foten i munnen

Har du någonsin hört talas om sparpaket riktat mot migrationspolitiken?

I fördelningen av resurser från stat, landsting och kommun får utgiftspost A och B mindre när kostnaden för utgift C och D ökar, om inte inkomsterna har ökat motsvarande den kostnadsökningen.
    Nej, det är inte jag som spelar dum. Däremot  är påståendet att ett utgiftsområde 'tar pengar från andra utgiftsposter' dumt. Riksdagen godkänner fördelningen av utgifter för olika utgiftsområden då budgeten antas, ingen 'tar  pengar från andra' 

www.riksrevisionen.se/nu-granskas/pagaende-granskningar/omstallningen-vid-migrationsverket-2017-2020.html

"

Riksrevisionen genomför just nu en granskning av omställningen vid Migrationsverket 2017–2020. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering 23 september 2021.

Bakgrund

Det är inte ovanligt att statliga myndigheter behöver skära ner på sin verksamhet, och därför genomgår en omställningsprocess. Migrationsverket har nyligen genomgått en omfattande sådan process. Under åren 2017–2019 mer än halverades myndighetens anslagsförbrukning, med kraftiga neddragningar av såväl personal- som lokalkostnader.

Stora omställningar syftar ofta till besparingar eller effektivisering, men innebär också risker. Syftena uppnås inte alltid, viktiga kompetenser kan gå förlorade och enskilda eller företag kan drabbas av växande handläggningstider. Om omställningen initieras sent eller genomförs långsamt kan det uppstå onödiga kostnader, och avvecklande av statlig egendom kan leda till slöseri eller i värsta fall rena oegentligheter.

Syfte

Granskningen ska svara på om Migrationsverkets omställning har genomförts på ett ändamålsenligt sätt. Förutom Migrationsverket omfattas även regeringen, Arbetsgivarverket och Ekonomistyrningsverket av granskningen."

• Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-16 00:20:05 följande:
    När man inför sparåtgärder eller sk sparpaket riktade till vissa specifika budgetposter så handlar det faktiskt om att ta dessa pengar för att kunna tillföra andra budgetposter, men oftast är det ju så att när vissa budgetposter får ökade kostnader så måste ju andra få mindre om inte inkomsterna ökat med samma storlek, även om det inte syns som att man tagit pengarna någonstans ifrån eftersom det är en fördelning av befintliga resurser.
    Ska du ge någon bröd så måste brödet tas eller på annat sätt komma någonstans ifrån. En tom hand ger inte den behövande bröd.

Var det här ditt exempel på sparpaket för migrationspolitiken?
    Har du tittat på de olika utgiftsposterna? Det är inte svårt. Behöver du ha länkar och bilder?

Om du menar att frånvaro av sparpaket är samma sak som att 'ta pengar från andra utgiftsposter' så är ju alla tilldelade pengar att ta från andra utgiftsposter.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-16 00:41:47 följande:
    Nej, länken tycks inte fungera. Innan jag söker upp informationen kan du berätta vad du vill säga.

Tvärt om, sparpaket är ett tydligt exempel där man vill ta pengar från en utgiftspost för att tillföra andra utgiftsposter. Att pengar i regel inte är öronmärkta så att du ser exakt vilka pengar som tas från ett håll och tillförs ett annat får man här bortse ifrån, eftersom varje normalbegåvad ändå förstår att pengarna måste komma någonstans ifrån. 
    Sparpaket syftar till att minska utgifterna - om det sedan är för att kunna tillföra utgifter någon annanstans eller för att helt enkelt är få mindre utgifter för en sak eller totalt är en annan fråga, det kan sparas av fler olika skäl.  Det kan en normalbegåvad förstå.

Påståendet att det 'tas pengar från andra utgiftsposter' är missvisade, kanske är det ohederlig argumentation. Också detta kan en normalbegåvad förstå.

Det är enkelt att kolla upp de olika utgiftsområdenas storlek och att läsa myndigheternas budget.  Jag tror att du kan hitta detta enkelt om du vill. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-16 00:56:12 följande:

Bra, då förstår du som åtminstone normalbegåvad att medel för att täcka ökade kostnader måste komma någonstans ifrån, de uppstår inte ur tomma intet.

Vad jag förstår eller inte förstår eller vilken begåvningsgrad jag har har ingenting att göra med hur budgetens utgiftsposter finansieras. Det kan vara från statens intäkter eller med lånade pengar. Om lånade pengar uppstår ur tomma intet eller inte är en annan fråga.

Inget av detta betyder nödvändigtvis att pengar tas från andra utgiftsposter.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-16 01:20:42 följande:

Lånade pengar innebär också en kostnad som måste betalas...Det finns förstås möjligheten till att det finns ett budgetöverskott som ger utrymme för tillskott för någon budgetpost som ökat i kostnad, men då ges ett sådant tillskott på bekostnad av en skattesänkning eller så kanske finns andra budgetposter som också hade behövt tillskott, för att förbättra en bristande kvalitet på en offentlig service exempelvis.

Eftersom allt måste betalas så måste pengarna tas någonstans ifrån, vilket innebär mindre utrymme för andra kostnader.

Det finns ännu inget utgiftsområde i statens budget som heter skattesänkningar.

Att allt måste betalas betyder inte att pengar 'tas från andra kostnadsposter'.

Det du beskriver kallas att fördela kostnader, om du menar att fördelning av kostnader är att 'ta pengar från andra kostnadsposter' så menar du rimligen att varje fördelning är att 'ta pengar från andra kostnadsposter'?

skulle du också säga att pengar lagda på andra utgiftsområden samma sak som att 'ta pengar från migration och etablering'?

Vad det verkar handla om är att du vill försvara åsikten att vissa typer av kostnader är 'tagande från andra kostnadsposter' - och vissa typer är i detta fall migration och etablering som du inte gillar och sedan försöker lägga fram ett argument som bygger på en värdering som döljs bakom en missvisande beskrivning av att pengar fördelas..
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-16 17:12:56 följande:
    Nej, det gör det inte, men om du lyssnar på en v-/s-anhängare/politiker i en debatt så heter det gärna att alliansens skattesänkningar är orsak till att det saknas pengar för olika budgetposter. I princip gör man skattesänkningen till en kostnad.

För en privat budget så skulle en sänkt lön ge samma resultat som en högre hyreskostnad= mindre till sparande och andra utgifter.

Indirekt blir det ofta konsekvensen.
    Det är bara att se hur din egen budget fungerar. Fler uteluncher och krogbesök gjorde att det blev mindre sparat till semesterresan exempelvis, fast pengarna tas från lönen och inte från sparkontot.

Ja.

Jag har förklarat principen ovan och i tidigare inlägg. Huruvida man direkt tar pengar från en budgetpost eller om man gör en fördelning så att vissa poster får mer och andra mindre är inte så intressant i ett sammanhang där man diskuterar hur kostnader påverkar budgetutrymmet.

Det finns många poster och kostnader jag anser är lägre prioriterade och därmed ogillar att det läggs pengar på, när det finns stora brister i det som borde vara statens, landstingens och kommunernas kärnverksamhet.
    Men det finns nog inget annat exempel som slukar så mycket pengar som migrationspolitiken.

Tror du det - jag tror att vilken normalbegåvad person som helst ( jag vet inte varför du drog in normlabegåvade personer i debatten) begriper skillanden mellan minskade inkomster och ökade utgifter.

Min egen budget? Den har utrymme för utelunch och middag 7 dagar i veckan och 6 veckors semester på internationell resande fot utan att påverka mina andra utgiftsposter.  Krogbesök är en försvinnande liten utgiftspost i min budget. Överskott och underskott kommer och går, fördelningen mellan olika poster varierar med behov och önskemål, jag vet idag vilket överskott (eller underskott)jag kommer att ha i december 2022 och det ger mig möjlighet att planera olika budgetposter på  lång sikt. Självklart kan någonting omvälvande hända som budgeten inte tar höjd för.

Den budget jag ansvarar för i mitt yrke? En liten budget, mindre än 10 miljoner. Jag vet i princip idag vilket överskott (eller underskott) jag har i december 2022 - det är en del parametrar i verksamheten som inte jag styr över som påverkar intäkter och utgifter på olika sätt, så givet att dessa parametrar blir kända kan jag veta hur nära budget och prognos jag landar.  Självklart kan någonting omvälvande hända som budgeten inte tar höjd för.

Är det så att en eller några utgiftsposter 'tar pengar från andra utgiftsposter'? Nä.. det är en fördelning av kostnader  baserat på olika prioriteringar vid olika tillfällen

Kanske är det så att det i din egen budget 'tas pengar från andra utgiftsposter' - det är en usel budget om du inte vet vad du behöver lägga pengar på  eller kanske en kraftigt svängade oförutsebar verklighet i fråga om såväl intäkter som utgifter.   Det finns hjälp - kommunen eller kanske din bank har ekonomisk rådgivning.

Principen du har förklarat är ingen princip - det är en förenklad syn på kostnader och budgetering färgad av dina värderingar.

Bara för att du inte personligen är intresserad av olika eller vissa utgiftsområden betyder det inte att dessa områden ' tar pengar från andra utgiftsposter'  - det är dtt egna högst personliga värdepåstånde som beskriver din inre verklighet snarare än den verkliga statsbudgeten med olika utgiftsområden.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-09-16 22:33:22 följande:
    I verkligheten är det så det så resursfördelning fungerar. Det som används på ett ställe kan inte användas på ett annat ställe. Varje gång jag äskar och får pengar för ett projekt så kommer någon annans projekt att drabbas.
    Ni har kanske planerat och budgeterat dåligt om ni inte budgeterat för de projekt ni har igång? 

Det du beskriver liknar kanske hur svensk kärnkraft hanteras till skillnad från finsk kärnkraft?

www.nyteknik.se/energi/darfor-gar-karnkraften-battre-i-finland-6423824

"Ända sedan början av 1980-talet, när den första finländska reaktorn togs i drift, har Finland kunna hålla igång sina kärnkraftverk till 95 procent, år efter år.

För Vattenfallägda F1 och F2 är motsvarande drifttillgänglighet bara 90-91 procent i snitt mellan 1984 och 2007.

Förklaringen är enligt Magnus von Bonsdorff att TVO haft fullt fokus på just driften och tillgängligheten.

Ingenjörerna har fått bestämma.

Det har bland annat inneburit att man i Finland behållit ett stort, strategiskt reservdelslager för att snabbt kunna byta ut delar som fungerar mindre bra.

- I stället för att göra reparationer under tidspress har man snabbt kunnat byta ut hela komponenter. De utbytta komponenterna renoveras och läggs i lager för att finnas i beredskap, säger Magnus von Bonsdorff.

Det kostar pengar att hålla lager, men det har lönat sig genom att stillestånden har kunnat hållas nere.

- I Sverige har sparprogrammen under 1990-talet och senare gått ut över det långsiktiga underhållet. Om du har ett gäng ekonomer som bara tänker på kapitalbindning så upplevs lagerhållningen som ett problem, säger han.

I Finland har man också satsat på egen personal för att kunna ha full kontroll vid revisionerna, ändringarna och effekthöjningarna – och god beredskap för oförutsedda händelser"

• Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-16 23:30:54 följande:
    Ja, de flesta normalbegåvade begriper nog skillnaden, men även att de ger samma resultat för ekonomin och därmed är jämförbara i vissa sammanhang.
    Resultatet är det viktiga.

Vad din budget har utrymme för är helt oväsentligt i sammanhanget, då har du inte förstått något av det jag försöker att säga.

Gör du en 6 veckors utlandsresa och äter ute 7 dagar i veckan så har du förbrukat pengar du hade kunnat använda till något annat, kanske sparat till ett drömhus, pension, startkapital till ett eget företag eller något annat.

Det är en förenkling baserad på principer och är inte politiskt färgad. Det finns ingen personlig eller politisk värdering i siffror och räkning. 

Så det är jämförbart i vissa sammanhang - men inte i andra? Kan du utveckla?

Resultatet är väl inte det viktiga om furmuleringen är att vissa av dig namngivna utgiftsposter 'tar pengar från andra utgiftsposter' - det är ju inte resultatet du kommenterar i så fall, utan du gör en värdering att ett utgiftsområden får mindre pengar än de kunde fått.

Jodå ,jag har förstått allt du skriver - men jag håller inte med. Att ha en avvikande uppfattning betyder inte att man inte förstått.  Men du kanske har en annan uppfatting om det - betyder det att du inte förstått? 

Alla pengar kan väl användas tll massa andra saker, men om jag i min budget avsätter pengar till det som är viktigt - i någon betydelse - så varför har jag 'tagit pengar från någon annat utgiftspost'? Det är alltid en fråga om fördelning baserat på det som prioriteras i förhållande till vad som är av intersse och möjligt med intäkter och utgifter.

Jag tror inte att statsbudgeten med de olika utgiftsområdena kan jämföras särskilt väl med projektpengarna du äskar - den statliga budgeten inte är av karaktär projektbudget utan snarare att likna med en omfattande och heltäckande driftbudget.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?