Är invandringen en belastning?
Vilka utgiftsområden menar du har blivit av med pengar?
Har du koll på hur det ser ut i fråga om storleken på respektiva utgiftsområde?
'ta pengar från andra utgiftsposter' hahaha
Riksrevisionen genomför just nu en granskning av omställningen vid Migrationsverket 2017–2020. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering 23 september 2021.
Det är inte ovanligt att statliga myndigheter behöver skära ner på sin verksamhet, och därför genomgår en omställningsprocess. Migrationsverket har nyligen genomgått en omfattande sådan process. Under åren 2017–2019 mer än halverades myndighetens anslagsförbrukning, med kraftiga neddragningar av såväl personal- som lokalkostnader.
Stora omställningar syftar ofta till besparingar eller effektivisering, men innebär också risker. Syftena uppnås inte alltid, viktiga kompetenser kan gå förlorade och enskilda eller företag kan drabbas av växande handläggningstider. Om omställningen initieras sent eller genomförs långsamt kan det uppstå onödiga kostnader, och avvecklande av statlig egendom kan leda till slöseri eller i värsta fall rena oegentligheter.
Granskningen ska svara på om Migrationsverkets omställning har genomförts på ett ändamålsenligt sätt. Förutom Migrationsverket omfattas även regeringen, Arbetsgivarverket och Ekonomistyrningsverket av granskningen."
Bra, då förstår du som åtminstone normalbegåvad att medel för att täcka ökade kostnader måste komma någonstans ifrån, de uppstår inte ur tomma intet.
Lånade pengar innebär också en kostnad som måste betalas...Det finns förstås möjligheten till att det finns ett budgetöverskott som ger utrymme för tillskott för någon budgetpost som ökat i kostnad, men då ges ett sådant tillskott på bekostnad av en skattesänkning eller så kanske finns andra budgetposter som också hade behövt tillskott, för att förbättra en bristande kvalitet på en offentlig service exempelvis.
Eftersom allt måste betalas så måste pengarna tas någonstans ifrån, vilket innebär mindre utrymme för andra kostnader.
För Vattenfallägda F1 och F2 är motsvarande drifttillgänglighet bara 90-91 procent i snitt mellan 1984 och 2007.
Förklaringen är enligt Magnus von Bonsdorff att TVO haft fullt fokus på just driften och tillgängligheten.
Ingenjörerna har fått bestämma.
Det har bland annat inneburit att man i Finland behållit ett stort, strategiskt reservdelslager för att snabbt kunna byta ut delar som fungerar mindre bra.
- I stället för att göra reparationer under tidspress har man snabbt kunnat byta ut hela komponenter. De utbytta komponenterna renoveras och läggs i lager för att finnas i beredskap, säger Magnus von Bonsdorff.
Det kostar pengar att hålla lager, men det har lönat sig genom att stillestånden har kunnat hållas nere.
- I Sverige har sparprogrammen under 1990-talet och senare gått ut över det långsiktiga underhållet. Om du har ett gäng ekonomer som bara tänker på kapitalbindning så upplevs lagerhållningen som ett problem, säger han.
I Finland har man också satsat på egen personal för att kunna ha full kontroll vid revisionerna, ändringarna och effekthöjningarna – och god beredskap för oförutsedda händelser"