Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-09-16 23:30:54 följande:
    Ja, de flesta normalbegåvade begriper nog skillnaden, men även att de ger samma resultat för ekonomin och därmed är jämförbara i vissa sammanhang.
    Resultatet är det viktiga.

Vad din budget har utrymme för är helt oväsentligt i sammanhanget, då har du inte förstått något av det jag försöker att säga.

Gör du en 6 veckors utlandsresa och äter ute 7 dagar i veckan så har du förbrukat pengar du hade kunnat använda till något annat, kanske sparat till ett drömhus, pension, startkapital till ett eget företag eller något annat.

Det är en förenkling baserad på principer och är inte politiskt färgad. Det finns ingen personlig eller politisk värdering i siffror och räkning. 

Visst är det en förenkling som är politiskt färgad och bygger på en värdering - du skriver ju att migrationen tar pengar från andra utgiftsposter, du skriver inte att de andra utgifterna tar pengar från utgiftsområdet migration och etablering.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-17 00:23:12 följande:
    Du har fel.

Din fråga:
    Mitt svar:

Nej, jag har inte fel.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-17 19:56:08 följande:
    Det vet jag inte och det var inte frågan och inget jag påstod, utan det är principen.

Sparar man på migration för att lägga på vården så är svaret vården.
    Men du vet alltså annat som du påstår tar pengar - trots att du menar att du enbart förklarar 'principen'.

Enligt den 'princip' du förklarat så är det ju alla andra utgiftsområden som 'tar pengar' från migration och etablering. Men du säger att du inte vet - har du missförstått din egen princip som du så utförkligt förklarat och tror att jag missförstått Solig

Nä, den princip du förklarat är politiskt färgad och bygger på en värdering - du skriver ju att migrationen tar pengar från andra utgiftsposter, du skriver att du inte vet vilka utgiftsområden som tar pengar från utgiftsområdet migration och etablering.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-17 01:36:21 följande:
    Jo, du ställde just den frågan och jag svarade JA. Då kan du inte sedan påstå att jag inte skrivit det.
    Jo, det kan jag  - och du visade just att det jag säger är sant.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-17 21:19:02 följande:
    Jag har aldrig sagt att utgiftsområden "tar", utan att pengar fördelas på olika utgiftsposter men att kostnader gör att andra poster får mindre pengar. Resultatet blir alltså likvärdigt. Pengarna som lagts på post A kan inte läggas på post B. I slutändan kommer någon utgiftspost att få mindre pengar om andra ökar kostnad.

Ett ytterst tydligt exempel på konsekvenserna av hur resurser fördelas p.g.a. de behov som stor migration har medfört är bostäder.
    Kommunerna har med lagstiftning gjorts skyldiga att förse flyktingar (med uppehållstillstånd) med tillfälliga bostäder (2 år), en lagstiftning som väsentligt skiljer sig från den som gäller kommunernas skyldigheter gentemot våra egna medborgare.
    Här i Stockholms södra kranskommuner har två kommuner med respektive kommunala bostadsbolag samarbetat i frågan. Från att tidigare plockat ur max en på tio lediga lägenheter för särskilt behövande, så har man under den mest hektiska tidsperioden plockat ut åtta av tio lägenheter för detta behov. Av dessa har 9 av 10 använts till att bosätta flyktingar. Detta är alltså på en redan mycket ansträngd bostadsmarknad.
    Så vilka utgiftsområden tas det pengar till från migration och etablering?   Du säger ju att all fördelning är att det tas pengar från olika utgiftsområden för att lägga på andra. 

Det är inte en svår fråga att besvara om 'pricipen' du förklarat fortfarande gäller.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-18 06:38:01 följande:
    Siffror och fakta har ingen politisk färg. Huruvida man respekterar dem för vad de är kan dock vara politiskt färgad.

Det finns ingen frågeställning i den här tråden där detta är relevant som argument, snarare styrker det bara tesen som trådens ämne baseras på.

Ja, tyvärr så är upprättande av lag, ordning, trygghet och säkerhet en av de många frågor/behov som får lägre prioritet när resurserna prioriteras åt andra håll.

Det är ju enkelt att kolla upp statens olika utgiftsområdens faktiska utgifter - det visar att du åter igen kommer med illa underbyggda påståenden om hur pengar fördelas sin inte bygger på siffor och fakta.

Statsbudgetens utgifter - Ekonomifakta
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-18 01:01:47 följande:
    Pengarna tas från statens, landstingets eller kommunens finanser, vilket innebär att det blir mindre pengar för dessa att fördela till andra behov och poster som ligger under deras ansvar.
    Ja, alla pengar för det offentligas utgifter kommer i någon mening från deras finanser - det är ingen nyhet.

Men av det följer inte den ståndpunkt du försöker driva.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-09-18 10:38:51 följande:
    När du budgeterar så innebär det att du väger olika projekt mot varandra. De resurser som läggs på projekt A kan inte läggas på projekt B. Det oavsett om det handlar om privatpersoner, företag, stater eller överstatliga projekt.
    Anser du liksom andra i råden att projekt A 'tar pengar' från projekt B och att projekt B 'tar pengar' från projekt A?

Anser du att en projektbudget är att likställa med tex en driftbudget?
  • Padirac
    Jonnynilsson skrev 2021-09-18 11:24:38 följande:
    Har du tv kanske du kan titta på efterlyst. Där kommer du snart märka vilka som belastar vårt rättsväsende långt mer än det klarar av. Vi har helt enkelt inte fängelseplatser nog för att sätt in dessa personer bakom lås.

Det finns en moderat tjej som heter Rebecca Weidmo Uvell som granskar bland annat hur mycket pengar från statskassan som ges till invandrargrupper som varken kan försörja sig själva eller har tjänat in pension. 
    Pension är inte en förmån i Sverige. Det är något man under kanske 45 år jobbat och betalt in till staten. Vilket inte invandrarna har kunnat göra. Men de får pengar ändå.

Skit i partifärgen och läs några av Rebeckas artiklar. De bygger helt på officiella siffror och är inte något hitte på som vänstern påstår.

uvell.se/
    Det verkar vara svårt med matematiken - överrepresentation utgör inte ett mått på den totala mängden.

Trots överrepresentationen av utrikes födda och utrikesföddas barn bland vissa brottstyper så står de inte för den största dlen av brottsligheten i Sverige.

Bland de utrikes födda eller utrikes föddas barn är det nordbor, personer från Finland, Norge, Danmark och Island som utgör närmare 5 procent av de misstänkta medan personer från tex Nordafrika som utgör 0,7 procent.

Det hänger bland annat samman med att det inte finns särskilt många personer i Sverige som är födda i Nordafrika. Antalet invandrare från de nordiska grannländerna är mycket större och den största gruppen är infödda svenskar.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-09-18 11:40:59 följande:
    De resurser som läggs på projekt A kan inte läggas på projekt B. Det är en väl etablerad tes som ingen hittills har lyckats motbevisa.
    Det beror helt och hållet på att du förutsätter at projekt A och projekt B ligger i samma konto/utgiftsområde.

Det är sant att de äpplen du äter kan inte samtidigt dina barn äta - men dina barn har fått sina egna äpplen att äta. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?