Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-14 18:15:43 följande:
    Vilka arabländer kommer att ta emot oss som flyktingar om Ryssland invaderar Sverige? Det naturliga och normala är att man söker skydd i grannländer och enligt Dublinkonventionen är det första säkra land som gäller. 
    Är det här ett argument för eller mot att invandringen är en belastning?

Jag tror att inget av de svar som kan ges på frågan eller ens frågan i sig kan belysa trådämnet på annat sätt än att tråden verkar vara ett tillhåll för diverse off topic gnällande över invandrare.
  • Padirac

En årsbudget bygger på etablerade beräkningsmodeller och ekonomiska/politiska föreställningar och mål precis som du säger. 

I vilken mån de politiserade föreställningarna och målen  gäller för ett eller fler scenarion för utvecklingen fram till 2060 så gissar jag att de är mindre framträdande än de osäkra parametrarna för så lång tid är.  

Men det har jag för lite utbildning för att definitivt avgöra. 

Hur som helst är det inte troligt eller ens visat att de modeller som använts för scenarioberäkningarna har gjorts utifrån annat än marknadsekonomiska modeller i en västerländsk demokrati.   

Det är således spekulativa invändningar och argument om hur det kunde vara snarare än hur det faktiskt är i frågan du lägger fram i detta inlägg.

Just SD och alternativhögern brukar hävda att allt som inte är politiserat i deras riktning är politiserat, det är som att fakta och faktas existens är en postmodernistisk teori för dem. Ingenting är sant och allt är möjligt!!  Inte olikt fascismens propaganda.

nattuw skrev 2023-12-15 15:22:44 följande:
    Ekonomiska modeller utelämnar medvetet parametrar för att modellerna skall bli enklare att hantera. Vilket, förutom att gör ekonomiska modeller mindre pålitliga, öppnar för möjligheten att välja modell efter vilket utfall som önskas. Är du för marknadsekonomi eller planekonomi? Välj den teori som passar just din politiska agenda. Det är skillnaden mellan naturvetenskap och ekonomi.
  • Padirac
    Bejje skrev 2023-12-15 21:45:22 följande:
    Jag tänker hur jag hade gjort om det blev krig här.
    Allt beror så klart på hur närområdet ser ut. Skulle Norge ha chans att dras in i kriget så hade jag inte dragit dit så klart och detsamma gäller för andra länder runtom oss, men ses ingen risk att säg Norge eller Danmark skulle dras in så skulle jag nog dra dit.

Dels för att det är nära och jag kan ta bilen vilket bli ekonomiskt och jag kan ta med mig relativt mycket av värde jämfört med flyg. Men också för att det är nära och snabbt att återvända om det visar sig vara relativt kortvarigt.

Men skulle hela norden vara hotat och under attack så skulle jag så klart fly längre.

Du, du har ingen bil. Den har stulits eller förstörts av de anfallande, skulle din bil av någon anledning ha klarat sig så får du inte tag på bränsle och så är vägarna till stor del förstörda.

I Norge kommer du att bo i ett tältläger med några hundra tusen andra flyktingar och tillgången till mat, rent vatten, hygien, sjukvård och skola är i omvänd proportion till mängden övergrepp på olika sätt på barn, kvinnor och män. 

Tälten är slitna, håller varken kyla eller väta ute, de saker och kläder du mot förmodan fått med dig riskeras att bli stulna och du behöver sälja de saker du mot förmodan har kunnat behålla för att få tillgång till tjänster som skyddar dig. Dessa tjänster kommer att kosta dig mycket mer än det du har och snart är du snärjd med kriminella och står i skuld till dem...

Men ta du bilen till Norge med dina saker... Du har tur om inte de anfallande styrkorna fängslat och torterat och våldtagit dig om och om igen medans de hånar dig och bränner dig och sticker dig, allt medans de skrattar åt din smärta..
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-15 23:02:39 följande:
    Det är väl därför vi inte skall planera för att fly utan att istället bygga upp vårt försvar och våra allianser med främst USA men även Storbrittannien och förhoppningsvis också på sikt NATO. Vi har också en plikt att delta i totalförsvaret. Den plikten gäller alla svenska medborgare mellan 16 och 70 år. 
    Ja, då kan de anfallande skratta åt dig när du skriker av ångest när de våldtar dina barn och sticker in vapen i alla kroppsöppningar på dem för att göra dem och dig så illa det går att göra..

Om du inte förstår varför människor flyr från krig så är det väl så det är..
  • Padirac
    Bejje skrev 2023-12-15 23:08:42 följande:

Är det så illa så har jag nog inga pengar heller att flyga för och inga flygplatser är öppna, så då får man helt enkelt hoppas att man kan ta bilen eller så får man gå, och ska man gå så kommer man nog inte ens till Norge om man inte bor nära gränsen.

Men ska man tro krisfilmer så kommer folk en viss bit med bilen och fastnar i trafiken och sen överges alla bilar, så är man inte först ut att lämna så finns säkert gott om övergivna bilar att byta till längs vägen.

De är säkert fulltankade med hela däck, rutor och motorer...
  • Padirac

Det känns som att tråden helt plötsligt befolkas av 6-åringar som tror att de klarar av allt genom de enkla färdigheter de har, som att klättra och springa och säga saker.

Krig och flyktingläger är ingen roadtrip eller hotellupplevelse.

• Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-15 23:16:48 följande:
    Vi skall inte fly , vi skall försvara vårt land. Norrmännen flydde inte till Sverige under andra världskriget, inte danskarna heller.  
    "Ungefär 60 000 norska medborgare flyr till Sverige under andra världskriget. De var den största flyktingskaran efter krigsbarnen från Finland. Över 1 200 av dessa är judar. Dessutom flyr närmare 10 000 icke-norska medborgare från Norge till Sverige, främst krigsfångar och tyska desertörer."

"Fler än 7 000 danska judar flyr till Sverige under ockupationen, de flesta under oktober 1943."

"Under andra världskriget kom över 70 000 finska barn till Sverige med lapp om halsen, själva eller med syskon men utan föräldrar. De kom med tåg hela vägen från finska gränsen vid Haparanda eller med båt till Skeppsbrokajen i Stockholm."

"Cirka 30 000 invånare från Estland, Lettland och Litauen flydde till Stockholm under andra världskriget. De baltiska länderna var först ockuperade av Sovjetunionen, sedan av det nazistiska Tyskland och sedan av Sovjet igen. Den största gruppen flyktingar kom under den senare delen av kriget, när Nazitysklands framfart började saktas ner och Sovjetunionen tog tillbaka makten över de baltiska länderna under 1944."
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-15 23:19:31 följande:
    Demolariserat inte demokratiserat, dvs förstört vår försvarsförmåga .
    Det var en ny vinkel, att flyktingar från MENA förstör svensk försvarsförmåga. 

Att påstå något sådant gränsar till rasism om det inte är rasism.
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-15 23:42:22 följande:

Nej, det är därför Sverige nu jobbar hårt för att bilda allians med USA och Storbrittannien för att få hjälp med vårt försvar. Vi utökar våra försvarsutgifter, vi satsar på civilförsvaret, vi utökar antalet värnpliktiga och övriga försvarsanställda. Vi har ansökt om att vara med i NATO. Allt detta gör vi för att bygga Sveriges försvar. Vi har alla vuxna totalförsvarsplikt, alla mellan 16 till 70 år.

Finnarna skickade barnen till Sverige, men de vuxna stannade för att försvara och hålla igång landet, 

Och de länder som människor flyr från som inte ansökt om eller blivit medlem i NATO, de människor som utsätts för krig och krigsbrott av sina egna länder,  de som flyr från inblrdeskrig och förföljelse och tortyr..  deras flykt skulle vara onödig då Sverige har totalförsvarsplikt och har ansökt om Natomedlemskap.

Är det argument du nu lägger fram inte mer än lite urspårat i fråga om flyktingar från MENA eller andra geografiska områden?
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-15 23:47:12 följande:
    Du misstolkar mig.  Det är inte flyktingarna som förstör, men att ta emot så många flyktingar har fått svenskar att tro att det är så man gör vid krig. Men i Sverige har vi plikt att delta i totalförsvaret. Man har alltså plikt att göra de uppgifter som behövs för att hålla igång landet, man flyr därför inte Sverige om det angrips. 
    Vad som är och vad som bör och vad som ska göras är tre väldigt olika saker, världen förändras inte pga vad som ska göras. Eller försöker du göra flyktingarnas flykt till en moralisk fråga för att framställa dem som omoraliska och därför vara värda ditt förakt och skuldbeläggande och hur du vill behandla dem?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?