Är invandringen en belastning?
Jag tror att inget av de svar som kan ges på frågan eller ens frågan i sig kan belysa trådämnet på annat sätt än att tråden verkar vara ett tillhåll för diverse off topic gnällande över invandrare.
En årsbudget bygger på etablerade beräkningsmodeller och ekonomiska/politiska föreställningar och mål precis som du säger.
I vilken mån de politiserade föreställningarna och målen gäller för ett eller fler scenarion för utvecklingen fram till 2060 så gissar jag att de är mindre framträdande än de osäkra parametrarna för så lång tid är.
Men det har jag för lite utbildning för att definitivt avgöra.
Hur som helst är det inte troligt eller ens visat att de modeller som använts för scenarioberäkningarna har gjorts utifrån annat än marknadsekonomiska modeller i en västerländsk demokrati.
Det är således spekulativa invändningar och argument om hur det kunde vara snarare än hur det faktiskt är i frågan du lägger fram i detta inlägg.
Just SD och alternativhögern brukar hävda att allt som inte är politiserat i deras riktning är politiserat, det är som att fakta och faktas existens är en postmodernistisk teori för dem. Ingenting är sant och allt är möjligt!! Inte olikt fascismens propaganda.
Är det så illa så har jag nog inga pengar heller att flyga för och inga flygplatser är öppna, så då får man helt enkelt hoppas att man kan ta bilen eller så får man gå, och ska man gå så kommer man nog inte ens till Norge om man inte bor nära gränsen.
Men ska man tro krisfilmer så kommer folk en viss bit med bilen och fastnar i trafiken och sen överges alla bilar, så är man inte först ut att lämna så finns säkert gott om övergivna bilar att byta till längs vägen.
Det känns som att tråden helt plötsligt befolkas av 6-åringar som tror att de klarar av allt genom de enkla färdigheter de har, som att klättra och springa och säga saker.
Krig och flyktingläger är ingen roadtrip eller hotellupplevelse.
Nej, det är därför Sverige nu jobbar hårt för att bilda allians med USA och Storbrittannien för att få hjälp med vårt försvar. Vi utökar våra försvarsutgifter, vi satsar på civilförsvaret, vi utökar antalet värnpliktiga och övriga försvarsanställda. Vi har ansökt om att vara med i NATO. Allt detta gör vi för att bygga Sveriges försvar. Vi har alla vuxna totalförsvarsplikt, alla mellan 16 till 70 år.
Finnarna skickade barnen till Sverige, men de vuxna stannade för att försvara och hålla igång landet,