Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

nattuw skrev 2024-01-04 20:34:48 följande:
    Överbefolkning är ett reellt globalt problem för miljön och för resursfördelningen. Det är en fråga som behöver lyftas och diskuteras. Så kritiken mot iden att befolkningsmängden till varje pris behöver ökas eller bibehållas kvarstår.
    En omvänd befolkningspyramid har sina ekonomiska utmaningar och möjligheter.   Det kan krävas väldigt stora strukturella omställningar i de ekonomiska modeller som används för statens inkomster/utgifter. 
  • Padirac
    Anonym (Proffessorn) skrev 2024-01-04 23:42:03 följande:

Jag tror ändå att den delen invandrare som är ett plus för samhället är ytterst begränsad och jag har sett statistiken ni delar här men de finns även sk statistik som handlar om siffror där endast 5% har högre utbildning än högstadiet.

Sedan så måste vi se logiskt och nu pratar jag inte om asyl invandringen utan enbart den stora delen på runt hundra tusen som kommit sista åren och som är ekonomiska immigranter. Dom med en hög utbildning tror ni på riktigt att de är den stora skaran av invandrare som kommer till Sverige så ska jag berätta för er att dom som kommer är de outbildade bottenskrapet.

Sedan angående arbetskraftinvandringen har bara använts och utnyttjats av invandrare som säljer de till outbildade i sina hemländer så dom kan komma till Sverige och då tvingas dom jobba på nån pizzeria 7 dagar i veckan och när de är lön så tar arbetsgivaren den för de är kostnaden för att få komma till Sverige.

Alltså hade de varit högutbildade som har en normal syn på Islam ni tror inte att arabländerna stått på kö för att emot dom men nej dom vill inte ha dom.

Delar här ett klipp på vad utrikes ministern i UAE sa till presskåren från väst. Han valde tom att ta de på Engelska för att vänstern journalister inte skulle kunna dribbla bort de han sa

">

Per definition så torde arbetskraftsinvandrare vara ekonomiska immigranter.

Arbetskraftsinvandrare har inte asylskäl eller andra skyddsskäl.

Det gäller alltså att hålla isär tankarna för att inte lura sig själv med alternativ statistik.
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-01-05 13:33:33 följande:

Ja, asylmottagning och kvotflyktingar görs på humanitär grund. 

Arbetskraftsinvandring har just ekonomiska orsaker. Det är två helt olika grupper. 

Vi bör lära oss att skilja på dessa typer av invandring. Arbetskraftsinvandring har alltid uppmuntrats och setts som positivt då det gynnat vår industriella utveckling. 

Det är kanske fler grupper än de du räknar upp.

Arbetskraftsinvandringen har under olika tider i äldre och modern historia utgjorts av olika yrkesgrupper och med olika färdigheter.

På olika sätt har de tillfört kunnande eller manuell handkraft och det har växlat under århundraden och årtionden.

Jag tror av flera olika skäl att Sverige inte behöver arbetskraftinvandring för arbeten med lönenivåer som inte kan ge självförsörjning för arbetstagaren.  
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-05 16:35:12 följande:

Ok, om vi för din skull, för att underlätta för dig, låtsas att du skulle ha rätt.

Alltså menar du följaktligen att:

Sveriges samhällsproblem inklusive den fruktansvärda kriminaliteten domineras av välutbildade människor

Hur menar du där???

...
    Jag har aldrig hävdat att det skulle råda krig i Danmark.

Det är du som har hävdat att människor som reser från Danmark till Sverige flyr för sina liv och att de skulle vara krigsflyktingar.

Följaktligen frågar jag dig:
    Anser du att det råder krig i Danmark eftersom du hävdar att de som lämnar Danmark och reser till Sverige flyr för sina liv?

Sedan 1980-talet har den organiserade brottsligheten i Sverige infiltrerat offentlig verksamhet.  Sedan många år finns det jurister och advokater som med sin delaktighet i organiserad brottslighet har fått sina universtetsutbildningar finansierade av just den organiserade brottsligheten.

Den organiserade brottsligheten är som alla annan organiserad mänsklig verksamhet. Mer än någonsin är det företagsliknande  organisationer som på en öppen brottslig marknad köper och säljer tjänster . globalt och lokalt,.  Där marknaden med svarta pengar inte fungerar för att det finns stora värden för de kriminella finns de lägst ned i hierarkin, barn och unga, som hänsynslöst skjuter varandra och vid vissa tillfällen oskyldiga och ej inblandade.

Den enda som tjatat om att det måste vara krig i danmark och polen är du, jag gissar att du fortfarande inte läst flyktingkonventionen om vem som räknas som en flykting - jag hjälper dig lite på traven.. det har inte med vilka gränser som passerats, det där med gränser är EUs gemensamma regler för hantering av hur flyktingar ska söka asyl.

Flyktingstatus har ingenting med EUs regler om ansökan om flyktingstatus att göra, detta enligt flyktingkonventioner.

Eftersom du blandar ihop dessa saker tror på riktigt att andra tror att det är krig i danmark och polen? Eller är det ett dålig retorisk poäng du försöker göra? ..

Alla det där underförstådda premisserna leder din argumentation helt fel.
  • Padirac
    Bejje skrev 2024-01-05 18:58:56 följande:

Kan så klart vara andra språk, men sedan flyktingvågen 2015 så har det varit en mycket stor andel som invandrat som talar just arabiska.

De är så många så speciella arabiska butiker poppar upp ur jorden som svampar, dit arabisktalande kan gå och tala med andra arabisktalande och köpa varor vars innehållsförteckning etc står på arabiska.

Vet inte om man ska kalla de som talar det språket för en folkgrupp, men om man gör det så hittar jag inget annat exempel i samhället där något språk så tydligt vill ta över och skapa sina egna samhällen där folk ska slippa kunna svenska.

Jag växte upp i en stad i södra Sverige där 20% av alla invånare pratade finska. Många pratade inte annat än finska trots att de bott där i 20 år. Under tiden för husläkarreformen etbleradeshelt finskspråkiga läkarmottagningar,  på arbetsplatserna behövde de inte prata annat än finska med varandra och med arbetsledare.

Många av de finska invandrarna kom till Sverige som arbetskraftsinvandring, en del saknade mer än grundläggande utbildning och utsatthet och segregation med missbruk och våld var stor,

Nu 30 år senare pratar de fortfarande inte annat än finska, men barn och barnbarn pratar svenska.

När svenskar bosätter sig utomlands - invadrar till andra länder  -  skapas svenska föreningar och företag med svenska varor och  speciella butiker med svenska varor öppnas och dit kan svenskarna gå och prata svenska med varandra och köpa svenska varor,

spanienproffsen.com/yrke/svenska-matbutiker/

svenskarispanien.com/directory-category/foretag/

Alla svenskar är inte så väl integrerade i det nya samhället - det verkar som att svenskar i utlandet är som alla andra människor som flyttar till ett nytt land

www.sviv.se/blog/2015/05/etnolog-undersoker-spaniensvenskars-integration/

"26 maj 2015
    Det talas ofta om hur invandrare bör integreras i Sverige. Men hur bra är svenskar i till exempel Spanien på att anpassa sig? Etnologen Annie Woube har skrivit en avhandling om svenskar som har valt att flytta till den 20 mil långa kuststräckan Costa del Sol i Andalusien. Hon beskriver hur livet på solkusten gestaltar sig för de som har flyttat ned från Sverige. Avhandlingen Finding One?s Place handlar mycket om hur vardagslivet fungerar och där finns även berättelser från personer som har migrerat.

Enligt Annie Woube förhåller sig svenskarna som migranter i Spanien precis som invandrare i andra länder gör.

? De behåller sin anknytning till Sverige genom svenska nyheter, hemresor och kontakt med släkt och vänner i Sverige. Samtidigt finns det en svensk infrastruktur i Costa del Sol med Svenska kyrkan i Utlandet, Svenska skolan, svenska mediekanaler, mäklare och tandläkare.

Men det finns också exempel på svenskar som är välintegrerade i det spanska samhället samtidigt som de förhåller sig till den svenska gruppen på orten. De som jobbar i spanska företag eller är gifta med en spanjor, till exempel. Precis som i svenska samhällen har vissa orter och områden blivit synonyma för vissa samhällsklasser.

Över 30.000 svenskar har flyttat permanent ner till Costa del Sol och ännu fler finns i regionen under kortare tid, som säsongsboende eller som turister.

Annie Woube är doktorand i etnologi vid Uppsala Universitet. Under våren 2009 gjorde hon en längre fältundersökning och har sedan följt upp den med ett flertal kortare besök. Annie Woube påvisar i avhandlingen hur integrationen sker i det spanska samhället genom arbete, släktrelationer och andra sociala nätverk. Vidare beskrivs hur banden med hemlandet fungerar via regelbundna resor och kommunikationer. "
  • Padirac
    Bejje skrev 2024-01-05 20:22:56 följande:

Du har säkert rätt om hur svenskar i vissa fall gör samma sak, men då är det idioter till svenskar i så fall.

Ja även jag har hört om familjer som utvandrat till mer varma "exotiska länder" där det finns svenska skolor bara för svenska barn osv.

Det är ju idiotiskt! Ska man flytta till ett annat land mer än ytterst temporärt så ska väl en av de högsta prioriteringarna vara att lära sig språket?

Nu är det dock lite skillnad på vad man har för kunskaper från det land man vuxit upp i.

Många av de flyktingar som kommit hit kan varken svenska eller engelska elller så dålig engelska att den inte är användbar.

Men skulle jag flytta till Frankrike, Tyskland, Belgien eller en herrans massa andra länder i världen så skulle jag klara mig fint på engelska för att komma igång med mitt liv då jag kan så bra engelska, likaså är det för många svenskar och andra i norden. Med det sagt så skulle jag självklart försöka lära mig franska (som jag inte kan) om jag flyttade till frankrike, men tills jag lärt mig det bra nog, så hade jag klarat mig på engelska.

Det är många som hoppas att det är en tillfällig lösning att flytta för arbete eller att fly, många vill tillbaks och hoppas att arbetlöshet hemma och krig och förföljelse ska ta slut. Sen rotar sig barn med nya seder och både föräldrar och barn blir 'utlänningarä i Sverige och svenskar i sitt hemland då de fått nya sätt att vara och tänka och uppfatta saker.

Det är säkert inte ovanligt att den äldre generationen håller kvar vid de seder och traditioner de har med sig so men del av sin identitet. Det är också vanligt att de barn och unga som komemr hit eller föds här inte enbart håller fast vid deras föräldrars seder och traditioner eller ens värderingar.  De blir två-kulturella på samma sätt som de som flyttat inom sverige där de som kommer från norrland eller småland eller skåne eller stockholm eller någon annan del av landet håller kvar vid sin norrländska/småländka/skånska/stockholmska identitet och håller kontakt med sitt ursprungs seder och träffar och umgås mest med andra som kommer från samma by eller stad i någon omfattning.

Det verkar onekligen som att människor är människor oavsett var de kommer från och vart de tar vägen.

Att du kan engelska beror väl på att du gått i skola och lärt dig engelska och dessutom utsatts för engelska genmo tv och internet. Alla har inte gjort det. en del har istället läst eller lärt sig franska eller tyska eller mandarin eller swahili...det bor ju på vilket samhälle man kommer från och hur det fungerar där.

Det är inte många årtienden sen som det bara var franska som fungerade i stora del av av Frankrike, i det som var Jugoslavien eller östeuropa funkade tyska, i lantliga iIalien var det tyska som funkande. Nu funakr engelska på alla dessa platser. Genom skolan eller genom den globala engelskan genom internet och musik och media. I Finland har jag ibland haft alternativen att konversera på finska, spanska eller ryska, något som jag inte kan. 
  • Padirac
    Bejje skrev 2024-01-05 21:34:06 följande:

Jag vet många som flyttat från en del av landet (i Sverige) till en annan där dialekten är helt annorlunda, men de behåller sin ursprungsdialekt livet ut.

Själv föddes jag i Östersund i Jämtland och hade säkerligen ganska grov dialekt, en form av "norrländska" och inte förrän 20-års åldern så flyttade jag bara en aning söder ut och inte förrän 30 så flyttade jag till södra Sverige.

När jag på senare å varit upp i Östersund igen efter att inte varit där på länge, så inser man att jag är totalt förändrad. Vissa säger att jag talar Stockholmska även fast jag aldrig bott där, andra säger att jag inte har någon dialekt alls.

Men det jag märker allra mest är när jag pratar med folk där. T.ex.gick jag till charken på Ica för att fråga om några charkvaror jag tänkt köpa. Jag reagerade över hur grovt de talade, lät som riktiga norrlänningar. Ändå hade jag bott där själv upp till 20 års ålder, men man glömmer lätt och anpassar sig till något nytt.

Annars är det allt mer sällan man pratar med folk. Man skriver på meddelande på facebook, på whatsapp, sms teams, skype och allt möjligt, men det är inte ofta jag faktiskt pratar med någon från där jag föddes.

Men min poäng är att om man verkligen vill, så kan man anpassa dig ganska snabbt. Sett många exempelpå invandrare som inte kunnat ett ord svenska där deas modersmål varit t.ex. arabiska, men där de kan så bra svensk redan efter 4 år, att man nästan tappar hakan.

Trots att människor är så lika så är vi alla olika och har olika livssituationer här och nu och med sig från tidigare.  

Det enklaste är att påstå att alla kan oavsett hur verkligheten, vardagen och personligheten ser ut för människor.

En del lyckas integrera sig och lära sig språket, en del av egen kraft och en del med andras hälp, en del lyckas inte av egen kraft eller med andras hjälp.

En del menar att det är upp till var och en, andra menar att samhället kan ge strukturellt stöd för att fler ska lyckas oc hatt själva samhällsbygget gå ut på att sötta de som har längst väg till utbildning och försörjning. En del anser att detta bara gäller infödda och andra menar att det gäller alla som bor och lever i landet oavsett vilket ursprungsland de eller deras föräldrar har.   

En del tror att alla kan lyckas på egen hand och om de inte gör det är det bättre att de misslyckas än att det finns strukturella stöd för att hjälpa fler att lyckas.

Trots att människor är så lika är vi alla olika och har olika föreställningar om värdlden och männiksor. 
  • Padirac
    Anonym (Proffessorn) skrev 2024-01-06 00:17:32 följande:

Ett normalt år är de runt 15 tusen personer som söker asyl men de har kommit mellan hundra och hundrafemtio tusen av andra orsaker som tex de allas vår favorit gapa ut alla får uppehållstillstånd som kommer från mellanöstern då isis härjade sedan har gruppen anhörig invandring som är helt enorm för om en får uppehålls tillstånd då kommer kanske en familj på 10-20 personer och med dom regler som funnits så har säkert 10 vänner åkt med på köpet och sedan några ytligt bekanta.

Arbetskraftinvandringen som påstås göra att de finns personal på våra sjukhus är rent skitsnack för känner flera sjuksköterskor och dom har aldrig stött på någon som arbetskraft invandrat för att jobba på sjukhus.

Den stors andelen arbetskraftsinvandrare är polackerna framför allt som jobbar på byggen.

Sedan har du gruppen arbetskraftsinvandrare som invandrare som redan är i Sverige ordnar jobb åt som i många fall handlar om att jobba som personlig assistent åt någon i familjen. Sedan har du den stora gruppen som betalar invandrare som redan är i Sverige och ordnar ett jobb åt dom så att dom kan invandra till Sverige och de innebär oftast att dom betalar den invandrare som ordnat detta sin lön under 1-2 år 

Det finns ju statistik över detta uppställt per år.

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Arbete.html
  • Padirac
    Anonym (Proffessorn) skrev 2024-01-06 00:33:33 följande:
    Ja du ser men detta är ett papper bara och finns de något som visar att dessa människor jobbar där verkligen?
    Det finns väl de arbetskraftsinvandrare som utvisats för att deras arbetsgivare inte skött alla betalningar rätt?

Så nån har koll på vem som är anställd var och vilken lön de har.

Om de verkligen jobbar där eller sitter av tiden är det väl bara den som är på plats som kan se och avgöra. 

Men du kanske tänkte på något annat?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-01-06 00:49:20 följande:

Har någon analyserat problemet med korruption?

Det är ett existerande problem i Sverige...

Frågan är hur Sverige påverkas av att det är allt fler från länder där korruption är mycket utbrett, invandrade och anställda på svenska myndigheter eller på företag som jobbar för myndigheter?

Detta är något man borde granska och förebygga.

Menar du att det är invandrare som grupp som är korrupta?  Du förstår vad du närmar dig i ett sådant påstående?

Svensk korruption är kartlagd och det jobbas förebyggande. 

Den största korruptionshärvan är kanske den prisade göteborgsandan som något år senare visade sig vara en sjö av korruption, mutor och tjänste/gentjänster där pengar försvann ur det offentligas medel.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?