Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2023-12-21 22:27:02 följande:
    Vad betyder siffrorna i den första tabellen?
    Nu är jag säker på vad du frågar om - siffor anger olika värden för vissa storheter.

Storheterna i detta fall gäller utbildningsnivå definierat som förguýmniasial utbildning, gymnasial utbildning, eftergymnasial utbildning mindre än 3 år och eftergymnasial utbildning minst 3 år.

Så tabellerna visar angivet i anden av befolkningen eller i andel av utriukes födda som invadrat mellan angiva år hur stor andel av dessa som har angiven utbildningsnivå.

Siffrorn i tabbel som är högre än andra siffror i tabellen betyder att det finns en större andel med en viss utbilningsnivå jämfört med de siffror i tabellen som har lägre siffror.

På enkel svenska betyder siffrorna att en större andel av dessa unga invandarare som av SDs anhängare och andra rasister påstås vara sjuka och lata analfabeter med stora tillgångar som är ute efter att utnyttja det svenskavälfärdsystemet egentligen har längre utbildning än vad befolkningen i Sverige i allmänhet har.

Eller var det något annat du frågade om?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-21 23:43:12 följande:
    Andel som i procent?

Lägger man i ihop alla siffror på en rad så ska det i så fall bli 100.
    Rad 1 och 2 blir 100.
    Rad 3 blir 101.
    Rad 4 blir 100.
    Rad 5 blir 99.
    Rad 6 100.

Men i övrigt bekräftar siffrorna vad jag säger. 
    Vad säger du då? Vad av allt du säger bekräftar siffrorna@

Kanske skulle statistiken visats med decimaler. Men å andra sidan anger användandet av decimaler en större noggrannhet. Tror det är grundskolematte det där med värdesiffror.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-22 08:52:37 följande:
    Jag skulle vilja att du slutar att ständigt försöker flytta fokus genom att försöka öppna upp nya diskussioner om helt andra saker. Så som du gör t ex i detta inlägg.

Jag skulle vilja att vi pratar om trådens ämne och respekterar trådstarten.
    Näää..  det är helt rimligt att diskutera de premisser du och jag och andra har för sina påståenden och argument.

Det är inte att försöka flytta fokus utan det är att belysa och utvärdera påståenden, argument och vad påståenden och argument bygger på.

Den goda diskussionen förutsätter att just detta görs, det gör att argument och verklighetsuppfattningar kan förstås och sättas i olika  sammanhang. 

• Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-22 09:08:35 följande:
    Har du någon aning om vad du pratar om?

Sanningen om allt detta är ju att du och andra i mycket hög utsträckning pratar om "uppgiven utbildningsnivå".

Du pratar inte om faktisk utbildningsnivå.

Alltså i väldigt många fall kommer siffrorna givetvis från vad resenärerna själva har påstått och fantiserat om vilken utbildningsnivå de har, eller önskar att de skulle ha.
    I många fall har de självfallet uppgivit utbildningsnivå som det tror kan vara fördelaktigt för dem själva, t ex för att få stanna i det fina välfärdslandet och få del av bidragen.
    Och för att få tillgång till det land och det samhälle där många anser det vara fördelaktigt att ägna sig åt kriminell verksamhet, särskilt fördelaktigt att begå bedrägeri mot Sveriges historiskt väl uppbyggda välfärdssystem.

För att få fri tillgång till alla dessa fördelar så är det en självklarhet att många resenärer svarar på frågor så som man tror är fördelaktigt för en själv.

Eller ska vi enligt gammal naiv Svensk tradition tro att alla som väljer att resa till Sverige utgör någon unik del av jordens befolkning som är 100% ärliga och alltid talar sanning?

"-Det kan väl inte vara möjligt att någon resenär skulle försöka lura mig och försöka utnyttja det Svenska välfärdssystemet???"
    Varför läser du inte det som länkas.  På sidan jag länkat finns åtkomst till  hela rapporten och där redovisas detta om saknade uppgifter och hur de hanteras .

"Uppgifter om utrikes föddas utbildning kommer framför allt från en årlig enkät
    riktad till nyinvandrade personer och Arbetsförmedlingens register över
    inskrivna personer.
    Det är en betydligt större andel av utrikes födda personer som saknar uppgift
    om högsta utbildning än bland inrikes födda personer. Andelen som saknar
    uppgift om utbildning skiljer sig mycket åt mellan olika födelseländer och
    beroende på när man har invandrat. Bland dem som nyligen invandrat är
    andelen som saknar uppgift om utbildning betydligt högre än bland övriga
    grupper. Efter några år i Sverige minskar successivt andelen personer med
    okänd utbildning, antingen för att de genomför en utbildning i Sverige eller för
    att deras utländska utbildning kommer till SCB:s kännedom.
    Den ordinarie redovisningen av statistik om befolkningens utbildning
    publiceras årligen på SCB:s webbplats, www.scb.se/UF0506. Under avsnitten
    Tabeller och diagram och Tabeller i Statistikdatabasen redovisas där andelen som
    saknar uppgift om utbildningsnivå som en egen grupp.
    I denna rapport imputeras värden för personer som saknar uppgift om
    utbildningsnivå. Imputeringsmodellen togs fram i samband med en
    bortfallsstudie av Utbildningsregistret som publicerades 2017. Modellen
    beskrivs närmare i nästa avsnitt i rapporten. Syftet med att använda imputerade
    värden, där uppgift om utbildningsnivå saknas, är att förenkla jämförelser
    mellan olika redovisningsgrupper med olika stor andel Uppgift saknas. I
    samtliga tabeller över utbildningsnivå redovisas även andelen imputerade
    värden vilket ger en indikation på de redovisade andelarnas osäkerhet."

Det är tydligt att ju mer motargument som ges mot felaktiga uppgifter desto mer vädras främlingsfientliga och rasistiska benämningar och föreställningar.

Nu generaliseras flyktingar som  'resenärer' som uppger falska uppgifter för att få stanna i Sverige, ändå verkar det vara många som uppger att de saknar utbildning eller längre utbildning. De kanske döljer sin utbildning för att slippa försörja sig själv då eller?

Det verkar vara så att de premisser du har för dina påståenden inte ens är teoretiskt möjliga att motbevisa,.oavsett vilka fakta som läggs fram så har du ett 'bevis' för att alla flyktingar lurar Sverige på bidragspengar på ett eller annat sätt.  Det här sättet att resonera på bygger på att man redan bestämt sig för resultatet och alla fakta vänds för att alltid komma till samma slutsats.

Det är inte en särskilt effektiv retorik, men det känns säkert bra att få vräka ur sig förminskande påståenden mot 'resenärer'.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-22 11:57:25 följande:
    Citat:
    Uppgifter om utrikes föddas utbildning kommer framför allt från en årlig enkät

Står du för att enkätsvar gällande utbildningsnivå rent faktamässigt är detsamma som faktisk utbildningsnivå?

Du försöker inbilla dig själv att alla som svarar på en enkät är 100% sanningsenliga och att alla svaren stämmer med fakta?

Du inbillar dig att t ex alla de som inte klarar språket, t ex de som inte är läskunniga analfabeter, men själv eller med hjälp av någon annan ändå lyckas fylla i en enkät, så blir utfallet 100% sanning och enkätsvaren är faktabaserade?

På vilket sätt skulle ordet "resenär" vara förminskande? Jag är själv ofta en resenär. Jag anser att alla som beger sig ut på en resa kan kallas resenär.
    Om du väljer att känna dig kränkt av att du själv eller någon som reser och kallas resenär så har du nog satt ett nytt bottenrekord när det gäller att känna sig kränkt.
    Smart, citera en halv mening och använd detta för att boosta ett argument som faller på resten av meningen

Snuttifieringen av såväl argument som att ta del av underlag är kanske ett underlag för att bedöma utbildningsnivå?

Hur långt har du kvar till att kalla.dug själv 'resenär' , både i jämförelse med de som enligt konventioner erkänns som flyktingar eller de som kallats resandefolk.  

Du kanske menar att du är turist?

Eller är du faktiskt flykting?

Så här skriver unhcr: 

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2021 fanns det 27,1 miljoner flyktingar i världen.
    Deras livssituation är så farlig och desperat att de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.
    De blir erkända flyktingar därför att det är för farligt för dem att återvända hem. De behöver en fristad i ett annat land. "

Jag har bara sett vita kränkta män kalla flyktingar för det förminskande ordet 'resenärer'

Under alla försök till att lägga fram argument mot invandring och invandringspolitik visas en illa dolt främlingsfientlighet och rasism.  
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-22 12:35:50 följande:
    Det är du som själv valt att hänvisa till en ENKÄT.

Svara gärna på mina frågor hur du själv ser på enkätsvar.

Jag är övertygad att du i andra sammanhang INTE betraktar enkätsvar som vetenskap och fakta.
    Jaha.. så nu är statisk från SCB samma sak som en enkät.

Halva meningar och 'enkäter' -  Argumenten blir starkare och starkare här.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-22 12:32:52 följande:
    Tack Padirac, du visar att UNHCR och jag är överens.

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse.
    ... de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land
    UNHCR har fattat det du inte har förstått, att om någon väljer att resa från
     Danmark till Sverige så är denne inte att betrakta som en flykting.
    Snarare då en resenär.
    Jag är själv givetvis en resenär när jag reser från Danmark till Sverige.

Bra. Jag gillar att UNHCR är tydliga. 

Och du Paddirac,
    det är mycket tydligt att din uppfattning inte delas av UNHCR!
    Men du. att tvingas att fly över en gräns säger ingenting om andra gränser, och idagens globala värld är många länder närliggande i någon mening.  

Hur som helst prövas de ankommande om de uppfyller flyktingstatus eller inte.  Tydligen uppfyller de som tas in som flyktingar villkoren för att kallas flyktingar. 

Detta oavsett vad du vill kalla dem. 

UNHCR och svenska myndigheter håller inte med dig, de har inte egna hittepåord utan håller sig till svensk och internationell lag och konventioner.   

De semantiska argument du försöker använda för att förminska flyktingar och flyktingars status är beklämmande och det är sorgligt att främlingsfientlighet försöks döljas bakom alla möjliga ursäkter.

Det går naturligtvis att diskutera vilka definitioner som gäller, bör gälla ej bör gälla för att uppfylla flyktingstatus, men med all tydlighet kan inte alla det utan att använda förminskande och främlingsfientliga 'resenärer' .

Normaliseringen av rasism och främlingsfientlighet finns överallt.
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-22 13:33:10 följande:
    Enligt Dublinförordningen skall utomeuropeiska flyktingar söka Asyl i det första EU-land man kommer till.
    Ja, det ska dom,

Men att de inte gör det betyder inte att de plötsligt blir 'resenärer'

Jag tycker uppriktigt att det du för fram är en enorm höjning av nivån på diskussionen och debatten jämfört med fjanterier om krig i Danmark och förminskande av människor som flyr som 'resenärer'

Går det att hålla upp nivån uppe?
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-22 13:33:10 följande:
    Enligt Dublinförordningen skall utomeuropeiska flyktingar söka Asyl i det första EU-land man kommer till.
    Om jag förstå det rätt så är Dublinfölrordningen Es gemensamma regler för hur alsylsökaned skall ske inom Eu-länderna.

Flyktingkonventionen i sig ger flyktingar rätt att ansöka om skydd i valfritt land som antagit flyktingkonventionen.  Det finns skrivelser om att skydd skall sökas inne i landet eller direkt vid gränsen till landet man vill söka skydd i.

Här finns lite underlag för faktabaserad diskussion

www.asylumlawdatabase.eu/sites/default/files/aldfiles/UNHCR%20Handbook%20SV.pdf  
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-12-22 17:53:45 följande:
    Det är inte flyktingströmmar som tar sig till Europa i nu- eller närliggande tid - flyktingarna i dessa folkströmmar utgör en markant minoritet.

Som exempel fick 75% av asylsökningarna avslag 2021 (källa). Innan reglerna skärptes efter 2015 så fick exempelvis 60% avslag 2017 (källa). Innan 2015 var avslagen 2008-2011 på över 70% varje år (källa).

I närliggande tid har vi enbart haft en majoritet av beviljade asylansökningar under åren som utgjorde flyktingkrisen med en peak året som gymnasielagen träde i kraft. Antalet avslag under dessa år motsvarade dock åren innan. 

Det finns spår av flyktingar i en ständig och stadig ström av folk som i praktiken inte har någon annan status än "resenärer".

Markera lika flitigt när folk menar att det är tradition att färga stugan röd i Sverige? - de vita knutarna till trots.

När semantik puttas framför vagnen så är inte viljan att ta sig framåt.
    Jag föreslår att också du läser flyktingkonventionen och vad som utgör eller inte utgör flyktingar.

och noterar igen att 'resenär' inte är annat än en förminskning som SDs vurmare, främlingsfientliga och rasistera använder för att normalisera sitt främlingshat.

Något jag inte längre är förvånad att hitta i dina inlägg Kräks

Svar på tråden Är invandringen en belastning?