• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Cinapuffen
    Älskadelillaliv skrev 2022-02-09 10:35:50 följande:

Hej
    Hoppar med här. Önskar så en sista liten sedan mitt mf i januari fick ett till mf nu men de är så tidigt så. Blir 39 i år och känner att de är verkligen nu eller aldrig. Hemskt känsla när paniken in finner sig att detta är verkligen sista chansen. Mf i januari var ju ej planerat barn men efter de vill jag så gärna ha en liten till. 
    Försöker inte tänka på de för de sätter ju sig på hjärnan. Hoppas vi alla Plussar snart. Jag hoppas på november bebis ja eller dec går också bra ????

Välkommen! Beklagar missfallen. {#emotions_dlg.flower} 

Håller tummarna för att du får plus snart! Hjärta
  • pandarinen

Oj hur orkar ni ha så mycket sex hahahaha. Har ni barn sen tidigare? Och hur lämge har ni försökt få barn? 
    Här ligger vi när glada gubben dyker upp, de två mest fertila dagarna i månaden och ibland dagen efter. Hinns och orkas inte med mer mellan skiftjobben, och en 2 åring att ta hand om också. 
    Vad menar du med att många fått ägglossning före glad gubbe på clearblue advance?

• Kiiwii

Inte orkar vi ligga varje dag hela tiden heller hahaha Jag skulle säga att vi har sex i genomsnitt 2-3 gånger i veckan, men kan vara veckor helt utan sex och veckor då vi har sex varje dag. Det går upp och ner. Vi har rätt stora barn.

Under ÄL blir det varje eller varannan dag. Den här gången ska vi börja ha sex tidigare, vi har nästan missat ÄL senaste gångerna tror jag. Jag vet att när de andra barnen blev till så använde jag aldrig äl-test utan hade sex direkt när jag kände att ÄL-flyttningarna kom, alltså några dagar före ÄL. Har upptäckt nu i och med att jag använder ÄL-test att stegringen på testet kommer sista dagen jag har ÄL-flytningarna, sen börjar värken i äggstockarna och jag blir typ torr där nere dagen efter. Tänker att det kanske är smartare att vi ligger före stegringen då mitt ägg verkar släppa rätt snabbt efter stegringen och då försvinner också snabbt det fertila sekretet. 

Men egentligen tror jag mkt handlar om tur, så mkt ska klaffa för att bebis ska bli till. 

• Kiiwii
    Älskadelillaliv skrev 2022-02-09 10:35:50 följande:

Hej
    Hoppar med här. Önskar så en sista liten sedan mitt mf i januari fick ett till mf nu men de är så tidigt så. Blir 39 i år och känner att de är verkligen nu eller aldrig. Hemskt känsla när paniken in finner sig att detta är verkligen sista chansen. Mf i januari var ju ej planerat barn men efter de vill jag så gärna ha en liten till. 
    Försöker inte tänka på de för de sätter ju sig på hjärnan. Hoppas vi alla Plussar snart. Jag hoppas på november bebis ja eller dec går också bra ????

Beklagar missfallet :( Håller tummarna för novemberbebis :)
  • Cinapuffen
    pandarinen skrev 2022-02-09 13:31:47 följande:

Oj hur orkar ni ha så mycket sex hahahaha. Har ni barn sen tidigare? Och hur lämge har ni försökt få barn? 
    Här ligger vi när glada gubben dyker upp, de två mest fertila dagarna i månaden och ibland dagen efter. Hinns och orkas inte med mer mellan skiftjobben, och en 2 åring att ta hand om också. 
    Vad menar du med att många fått ägglossning före glad gubbe på clearblue advance?

Orkar gör man ju eftersom man är sugen. Skrattande Både jag och sambon jobbar skift och jag har två pojkar på 9 och 13 år som är hos oss 70%. Men vi hittar alltid tid till sex. 
  • pandarinen

Ja det är avärt att veta när man ska ha sex. Jag har funderat lite tvärtom att vänta så länge jag kan för att vara så nära äl som möjligt. Så att ha sex på andra mest fertila dagen....
    I början hade vi sex  sex dagar i rad runt äl. Några dagar innan under och efter. Men 14 månader nu efter så har vi blivit lite mer less på det hela tyvärr.

Kiiwii skrev 2022-02-09 16:28:47 följande:

Inte orkar vi ligga varje dag hela tiden heller hahaha Jag skulle säga att vi har sex i genomsnitt 2-3 gånger i veckan, men kan vara veckor helt utan sex och veckor då vi har sex varje dag. Det går upp och ner. Vi har rätt stora barn.

Under ÄL blir det varje eller varannan dag. Den här gången ska vi börja ha sex tidigare, vi har nästan missat ÄL senaste gångerna tror jag. Jag vet att när de andra barnen blev till så använde jag aldrig äl-test utan hade sex direkt när jag kände att ÄL-flyttningarna kom, alltså några dagar före ÄL. Har upptäckt nu i och med att jag använder ÄL-test att stegringen på testet kommer sista dagen jag har ÄL-flytningarna, sen börjar värken i äggstockarna och jag blir typ torr där nere dagen efter. Tänker att det kanske är smartare att vi ligger före stegringen då mitt ägg verkar släppa rätt snabbt efter stegringen och då försvinner också snabbt det fertila sekretet. 

Men egentligen tror jag mkt handlar om tur, så mkt ska klaffa för att bebis ska bli till. 

• Kiiwii
    pandarinen skrev 2022-02-09 18:11:43 följande:

Ja det är avärt att veta när man ska ha sex. Jag har funderat lite tvärtom att vänta så länge jag kan för att vara så nära äl som möjligt. Så att ha sex på andra mest fertila dagen....
    I början hade vi sex  sex dagar i rad runt äl. Några dagar innan under och efter. Men 14 månader nu efter så har vi blivit lite mer less på det hela tyvärr.

Ja det var så jag med tänkte när vi började men då min ÄL verkar vara förbi redan dagen efter testet visat positivt tror jag att mitt ägg släpps nära inpå stegringen och inte två dygn senare som för vissa. 12-36 timmar står på mitt test och gissar att mitt släpper redan 12 timmar efter stegring och då är det ju samma dag då jag testar på morgnarna. Men egentligen tror jag det är struntsamma, det tar bara tid den här gången :) 
  • pandarinen

Ja det är jättesvårt att veta. Idealet är väl att ha sex ett par dgar innan och någon dag efter. För oss är det svårt att få till tid, det är typ en timme  vid lunch när vår son sover, och vi byter skift så den ena åker till jobbet och efter att den andra slutar jobbet. Om vi inte ska behöva väcka varandra mitt i natten, vilket vi gjort när jag har haft äl någon gång. Väckt den andre mitt i natten när en av oss kommer hem från jobbet. Men det är inget kul. Blivit lite mer åt produktionssex för oss senaste månaderna... 
    Så nu får det bli ett plus här i början på nästa månad 

• Hoppas 2012
    pandarinen skrev 2022-02-09 13:31:47 följande:

Hahaha ja 5 barn totalt i åldern 4-17 år + jobbar heltid båda två så vi har att göra :)
    Men vi vill ha mkt sex så ser inte det som konstigt att få in det i vårt liv
  • Anonym (Babymakeing)
    pandarinen skrev 2022-02-08 22:57:35 följande:
    Vad har ni andra fått för bemötande? Får ni hjälp trots att ni har barn sedan tidigare? 
    I VG-regionen får man vända sig privat för ivf och fertilitetsutredning om man redan har gemensamt barn. Tror det är ganska standard, speciellt om man fått första barnet på naturlig väg så att man inte har något lager av embryon på regionens sjukhus.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida