• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Kiiwii
    Pandy13 skrev 2022-02-02 17:45:54 följande:

Tycker ju allt fler blir äldre när de skaffar barn, men samtidigt är det säkert många som tagit hjälp.

Och där slog covid till:/

Ånej, krya på dig. Vi med har covid i huset, inte jag än sålänge men det lär väl aldrig hålla. 
  • Pandy13
    Kiiwii skrev 2022-02-02 18:57:38 följande:
    Ånej, krya på dig. Vi med har covid i huset, inte jag än sålänge men det lär väl aldrig hålla. 
    Tack! Lite skraj då jag är dubbel riskgrupp/högriskgraviditet, men än så länge ingen fara. Lite feber, huvudvärk och hostig/snuvig. Det värsta är nog halsontet.
    Hehe känns som att du inte kommer undan, hehe. Tror jag fick det av min man, han har testat negativt och typ bara nyst en del och liiite täppt i näsan. Är ju många som får väldigt milt :)
  • skaviblifyra

COVID härnockså hos barnen bara väntar på att det slår till. har tre doser och känner lite huvudvärk men ej sovit pga febeiga barn i flera nätter ...halsont eventuellt men det har jag nästan alltid. ska testa men väntar lite till då vi ändå är i karantän. Skönt att klara av det så här tidigt idag....

• pandarinen

Idag kom mensen, så ledsen, så besviken, så less... bryter snart samman. Försökt i över ett år nu, mår psykiskt dåligt av det här,,, förstår inte varför det aldrig blir vår tur. Första och enda barnet blev till på andra försöket.
    Pallar inte det här, funderar på om vi skulle må bäst av att bara acceptera det hela, ge upp, samtidigt gör den tanken så ont för vi vill så gärna ha ett barn till...

• LillaGry
    pandarinen skrev 2022-02-04 09:07:03 följande:

Idag kom mensen, så ledsen, så besviken, så less... bryter snart samman. Försökt i över ett år nu, mår psykiskt dåligt av det här,,, förstår inte varför det aldrig blir vår tur. Första och enda barnet blev till på andra försöket.
    Pallar inte det här, funderar på om vi skulle må bäst av att bara acceptera det hela, ge upp, samtidigt gör den tanken så ont för vi vill så gärna ha ett barn till...

Jag känner verkligen med dig, vi har försökt i sju månader nu, men ännu inget plus. Min menscykel är som en klocka så jag vet exakt när jag har ägglossning + att jag använder temp och ÄL tester. Jag tänker också varför är det inte vår tur snart? Men försöker också att tänka att blir det inte ett till barn så är det inte hela världen, vi har redan en fantastisk son. Men det funkar såklart inte, jag vill verkligen ha ett till barn. Och tiden tickar på, i slutet på året fyller jag 40, det är lite av en gräns för mig, hur länge ska man försöka innan man bestämmer sig för att ge upp drömmen om ett andra barn?
  • Kiiwii
    pandarinen skrev 2022-02-04 09:07:03 följande:

Nääää :( Gud så tråkigt? Kan bara föreställa mig hur tungt det känns. Första barnet tog lång tid för oss och det var många tårar emellanåt, men då var jag ändå ung och kände mig någonstans lugn i att vi kommer få ett barn? Nu när man är äldre känns det inte lika lugnt när det aldrig blir bebis. 

Har ni funderat på att söka hjälp eller är det uteslutet? 

kram kram <3

• pandarinen
    LillaGry skrev 2022-02-04 09:24:06 följande:
    Jag känner verkligen med dig, vi har försökt i sju månader nu, men ännu inget plus. Min menscykel är som en klocka så jag vet exakt när jag har ägglossning + att jag använder temp och ÄL tester. Jag tänker också varför är det inte vår tur snart? Men försöker också att tänka att blir det inte ett till barn så är det inte hela världen, vi har redan en fantastisk son. Men det funkar såklart inte, jag vill verkligen ha ett till barn. Och tiden tickar på, i slutet på året fyller jag 40, det är lite av en gräns för mig, hur länge ska man försöka innan man bestämmer sig för att ge upp drömmen om ett andra barn?
    Precis så känner jag med, att varför tar jag det så hårt när jag har världens finaste lilla son, å försöker tänka så men som du skriver det går inte, längtan efter en till, den fantastiska kärlek jag kan ge o få från en till är så stor. 
    Går in på månad 14 nu... i försök att få ett syskpn. Ville ha dem tätt, nu fyller sonen snart 2 år. Ett missfall bakom mig, hade det gått vägen hade jag haft barn nr 2 i oktober förra året.
    Känns lite bättre nu men ändå så jobbigt.... den värsta tiden tycker jag är veckan innan bim och dagarna efter. Jag har hyfsat regelbunden cykel. Äl till 99% på dag 15 och mens dag 29-31. Sen har cykeln gått bananas 2 gånger under de här 13 månaderna så jag fick mens på dag 38 det var tufft.
    Men det jobbigaste är nog ändå dagarna innan bim å precis efter. Då ställer jag in alla mina sinnen på att jag är gravid, innbillar mig det ena efter det andra, känner efter alla syntom, blir snurrig av all fokus jag lägger på det å sedan är det som att någon slår mig med en träplanka i huvudet när mensen kommer. Sån besvikelse varje gång. Jag har vid det laget redan förberett mig på förlossningsdatum, när jag sla berätta för andra, mm.
  • pandarinen
    Kiiwii skrev 2022-02-04 10:01:08 följande:

Nääää :( Gud så tråkigt? Kan bara föreställa mig hur tungt det känns. Första barnet tog lång tid för oss och det var många tårar emellanåt, men då var jag ändå ung och kände mig någonstans lugn i att vi kommer få ett barn? Nu när man är äldre känns det inte lika lugnt när det aldrig blir bebis. 

Har ni funderat på att söka hjälp eller är det uteslutet? 

kram kram <3

Tack, hur lång tid tog det för er att få första barnet? För oss tog det sig på andra försöket..... så knms så tungt att det ska ta sån tid.
    Jo vi tänkte innan jul höra av oss till bm men blev inte så. Nu ska jag nog ringa nästa vecka och se vad vi kan få för hjälp. Samtidigt känns det väldigt tufft att gå igenom massa utredningar, kanske blir en stämpel på en av oss att det är ditt fel att vi inte kn få barn mm... men jag ska nog ringa och fråga vad det finna för hjälp eller om hon har något tips  hon kan ge oss. Ofta får jag min mens 14-15  dagar efter att glada gubben slocknat. Kanske ska testa och våga ha sex senare den här gången. Vi brukar ha sez 2-3 dagar. Så om vi börjar andra dagen när glad gubben lyser så borde vi vara nämre äl, och sedan 1-2 dag efter
  • Kiiwii
    pandarinen skrev 2022-02-04 13:03:05 följande:
    Tack, hur lång tid tog det för er att få första barnet? För oss tog det sig på andra försöket..... så knms så tungt att det ska ta sån tid.
    Jo vi tänkte innan jul höra av oss till bm men blev inte så. Nu ska jag nog ringa nästa vecka och se vad vi kan få för hjälp. Samtidigt känns det väldigt tufft att gå igenom massa utredningar, kanske blir en stämpel på en av oss att det är ditt fel att vi inte kn få barn mm... men jag ska nog ringa och fråga vad det finna för hjälp eller om hon har något tips  hon kan ge oss. Ofta får jag min mens 14-15  dagar efter att glada gubben slocknat. Kanske ska testa och våga ha sex senare den här gången. Vi brukar ha sez 2-3 dagar. Så om vi börjar andra dagen när glad gubben lyser så borde vi vara nämre äl, och sedan 1-2 dag efter

Första barnet tog strax över ett år att få till, då fick jag ägglossningsstimulerande tabletter och DÅ blev hon till :) Hade inte tillräckligt stark ägglossning och lite längre cykler.

Efter den graviditeten har min kropp helt på egen hand fått regelbundna cykler och jag har blivit gravid medsamma två gånger som resulterat i en lillebror.

Den här gången har det tagit längre tid (4:e seriösa försöker nu), men nu är jag ju äldre och inte heller i lika bra form men jag jobbar på det :). Haft oregelbunden mens efter uttag av hormonspiral men har nu sedan några månader regelbunden cykel igen och känner tydligt ägglossning m.m så jag hoppas verkligen att vi lyckas snart.

Är så tacksam över mina två men längtar verkligen något enormt efter en sista bebis, ett tredje sista barn. Självklart är man tacksam över de barn man har men förstår precis det du beskriver om längtan efter fler <3

• pandarinen

Jag kämmer också tydligt av min ägglossning, det är molnande värk och några gånger riktigt ont i ena sidan, en gång detta år även en liten rosa flytning i samband med ägglossning. Gjordes det någon umdersökning eller fick du ägglossningstabletter utifrån dina beskrivningar?
    Sen börjar jag tveka när jag har ägglossning om det är när jag hat ont eller ett par dagar senare, jag har kört med ältest hela tiden men kanske har jag sen ägglossning ett par dyg  efter att de visar att äl är på g...
    Oktoberbebis hade varit så fint, men nu får vi sikta på november bebis... 
    Hur långt efter ägglossningstabletterna blev du gravid? 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida