• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • nomina
    Kiiwii skrev 2022-01-23 19:35:07 följande:

Det är ju synd att man ens ska behöva känna så som man gör angående jobb och graviditet, men man kan inte låta jobbet styra ens liv så, och en seriös bra arbetsgivare ser ens anställning långsiktigt och förstår att man kanske bildar familj och får pausa jobb ett tag. Så försöker jag tänka när jag får smått ångest, haha 

Ja men eller hur, jag är ändå 38 år och känner att jag kan inte vänta med att söka jobb för att jag kanske blir gravid. 
    Räknade med att det kan ta lång tid att bli gravid, vilket så inte var fallet för mig. 
    Och precis som du säger, bra och seriösa tänker långsiktigt. Eftersom jag sitter på hemmakontor så kommer jag förhoppningsvis kunna jobba långt in i graviditeten. 
    Jag är bara så otroligt glad och tacksam över att vänta barn, jag trivs verkligen på mitt jobb och ska göra så gott jag kan för att få behålla det, men får jag inte det så har jag ändå vunnit känner jag.
    Har en bra utbildning som det finns gott om jobb så det kommer lösa sig.
  • lottizm

Kör på med nya jobb säger jag, ångrar mig så att jag inte sökte nytt förra våren men var naiv och tänkte att det säkert skulle gå fort att bli gravid. Det gjorde det ju inte, ett helt år, och nu vantrivs jag nåt fruktansvärt, varje dag är en evighet (plus att det ofta är alldeles för mycket stress). Hade jag sökt ändå i våras hade jag kunnat börja i höstas och hinna jobba ett helt år.  Nu får jag snällt stå ut ett tag till? 

• Minaälsklingar

Hej!
    Hoppar gärna in här. 
    36 år och försöker få en 5a 
    Var precis gravid i v 15 men var tvungen att avbryta graviditeten i december pga en kromosomavvikelse som tyvärr inte min lilla flicka hade kunnat överleva med.
    En hemsk tid.... Men nu får jag hoppas det tar sig snabbt igen och att allt går vägen nästa gång, man har ju ändå varit inställd på att få bebis i juni och nu blir det inte så.
    Har BIM omkring 30/1

• Kiiwii
    Minaälsklingar skrev 2022-01-23 20:24:53 följande:

Hej!
    Hoppar gärna in här. 
    Var precis gravid i v 15 men var tvungen att avbryta graviditeten i december pga en kromosomavvikelse som tyvärr inte min lilla flicka hade kunnat överleva med.
    En hemsk tid.... Men nu får jag hoppas det tar sig snabbt igen och att allt går vägen nästa gång, man har ju ändå varit inställd på att få bebis i juni och nu blir det inte så.
    Har BIM omkring 30/1

Beklagar. Så himla tråkigt. Hoppas verkligen ni slipper uppleva liknande igen utan att det blir en frisk bebis nästa gång :) 
  • Pandy13
    Kiiwii skrev 2022-01-23 18:20:14 följande:

Det är inte helt lätt alltså tycker jag. Jag är ju en som vill prestera också, framförallt som ny. Hade tänkt skjuta på bytandet av jobb pga av bebisverkstaden men månaderna har gått och ingen graviditet så därför sökte jag detta jobb tillsist?

Nu när jag pratade med den nya chefen om arbetstider och liknande sa jag att jag gärna ville jobba lite mindre än heltid då jag har jobbat 80 % ett tag pga barnen bland annat. 

Då sa den chefen att det var klart jag fick det, det hade jag ju rätt till och så sa han att man är ju väl medveten som chef om man anställer en person i din ålder med småbarn att det kan bli vab och föräldraledigheter mm. Så är det ju men det har du rätt till.

Så det kändes lite bättre att höra honom säga det iaf? Vill gärna bli gravid så snart som möjligt förstås men kommer inte vara kul att meddela graviditet tidigt, haha. Vore lämpligare om man hann jobba ett tag innan man blev gravid men vill ju inte vänta sååå länge. Man är ju inte hur ung som helst :)

Vissa chefer är fantastiska! Har vänner som fått jobb när de varit gravida:) Hos mig är det nog mest kollegor som gnäller o inte vill ha en annan kollega som vabbar/är sjuk mycket.
    Det är en knepig situation för många, man vet ju inte hur framtiden ser ut. Tänk om man låter bli massa bra jobbchanser för att man vill bli gravid, så blir man kanske aldrig det.
  • Pandy13
    nomina skrev 2022-01-23 18:43:21 följande:
    Jag har varit arbetslös några månader, fick jobb som jag började nu i januari. När jag kontaktade arbetsgivaren första gången så var jag inte gravid, men efter att varit på hennr ett tag blev jag tillslut anställd men då gravid. Har inte velat berätta få der varit så tidigt, men efter ultraljudet vill jag berätta. 
    Det känns ju inte jätteroligt att behöva meddela det, men förhoppningsvis får jag fortsätta då jag trivs så bra och jag räknar med att kunna jobba fram till slutet av graviditeten iallafall.
    Men kommer nog vara endel nerver när jag berättar...
    Sånt som händer ;) men förstår du är nervös. Men förhoppningsvis tar dem det bra! Vilken vecka är du i nu?
    Man kan ju inte låta bli att söka jobb om man är arbetslös för att "man kanske kommer bli gravid". Jag har det ju ändå helt okej på jobbet och ingen egentlig brådska att komma därifrån. Tänkte nog kika efter nytt när mammaledigheten närmar sig sitt slut.
  • Pandy13

Hej!
    Hoppar gärna in här. 
    Har BIM omkring 30/1

Usch, tufft efter så många veckor! Beklagar! Hoppas det flyttar in en ny liten frisk snart!
  • nomina
    Pandy13 skrev 2022-01-23 21:35:34 följande:
    Sånt som händer ;) men förstår du är nervös. Men förhoppningsvis tar dem det bra! Vilken vecka är du i nu?
    Man kan ju inte låta bli att söka jobb om man är arbetslös för att "man kanske kommer bli gravid". Jag har det ju ändå helt okej på jobbet och ingen egentlig brådska att komma därifrån. Tänkte nog kika efter nytt när mammaledigheten närmar sig sitt slut.
    Jag hoppas det! 
    Vecka 12 nu :) 
  • Anonym (Babymakeing)

Hej!
    Hoppar gärna in här. 
    Har BIM omkring 30/1

Beklagar :( va själv i samma sits för ett knappt år sen. Avbröt i v 18, inte för kromosomfel men missbildningar han inte skulle överleva med utanför magen. Det värsta beslut jag tvingats ta. ..

hoppas tar sig snabbt igen och att både du och bebis får må bra genom nästa graviditet <3

• Pandy13
    nomina skrev 2022-01-23 22:05:30 följande:
    Jag hoppas det! 
    Vecka 12 nu :) 
    Spännande :) Har/ska ni göra KUB? Just nu tycker jag tiden går ganska segt, men kanske beror på hemmajobb och inte så mycket sociala kontakter, hehe. Har iaf känt lillkillen varje dag sen cirka en månad, så det är ju mysigt. Tycker det är roligt att storebror kan känna utanpå också, han är så taggad :)
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida