• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Kiiwii
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 19:57:19 följande:

Ok, jag hoppas att det går vägen den här gången!! Jag gå också och inväntar mens, är lättirriterad och trött, typiska innan mensen-symptom..är på dag 28 och testade mig igår negativt. Börjar mentalt ställa om för slutet av januari och nästa ägglossning. Ett år till?

Vi har inte försökt seriöst allt för länge men jag vill NU, hoppas också mkt på att det ska ta sig nu snart :) Känner mig lite stressad pga ålder både på mig och mina två barn, vill inte de ska hinna bli allt för stora, gärna bebis nuuuuu.

Jag ska testa mig i helgen om inte mensen dykt upp, beställt hem tester som skulle komma fre-lör.
  • Anonym (Trallala)

Fick ni påverkan på menscykeln av covidvaccinationen? Är 42 och vill egentligen vaccinera mig men är så orolig för att vaccinet ska påverka en eller två mencyklar då varje cykel känns så dyrbar när man är i den här åldern?

• Anonym (Babymakeing)
    Anonym (Trallala) skrev 2022-01-07 06:52:17 följande:

Fick ni påverkan på menscykeln av covidvaccinationen? Är 42 och vill egentligen vaccinera mig men är så orolig för att vaccinet ska påverka en eller två mencyklar då varje cykel känns så dyrbar när man är i den här åldern?

För mig blev den första efter vaccination lite rubbad. Även om jag hade äl när jag brukar så va mensen 5 dagar sen. Men månaden därpå va som vanligt för mig igen. Har ett gäng kvinnliga vänner som fått sin cykel rubbad efter de fått covid också och då har det hållt i sig i flera månader med längre cykler.
  • Kiiwii

Jag kan ju inte säkert veta men jag tog min tredje dos vaccin före jul och denna menscykel har varit knasig? inte känt av ägglossningen som jag brukar göra och har heller inte fått nåt positivt ÄL-test så denna cykel strular :/ Jag har tänkt att det kan ha med vaccinationen att göra, hört många som fått knas med mensen efter det men bara kortvarigt, en cykel typ så jag hoppas det är så även för mig.
  • RoyalCanin

Vaccinet rubbade den cykel jag var i när jag fick första dosen. Cykeln efter - allt var som vanligt.  Andra dosen - ingen påverkan alls på cykeln.

Förstår 100% din tankegång. Man vill inte missa en enda cykel som 40+:are.
  • pandarinen

Nu så, nu tror jag min ÄL är på gång. Jag beräknade att få utslag idag, men har bara haft tom ring i flera dagar, Inte ens blinkande gubbe. Men nu, här och nu i skrivande stund, känner jag lite älkänningar i magen. Molnande värk, har även känt lite i brösten. Hoppas på en glad blinkande eller fast gubbe i morgonbitti. Annars blir jag nervös att jag missat min äl under natten....

Finns inte så mycket att göra då, för jag har inte möjlighet att mysa ikväll då jag befinner mig på annan ort än min man. Men imorgon kan det bli mycket mys om stickan visar rätt. Hoppas. 

• pandarinen
    pandarinen skrev 2022-01-16 22:01:59 följande:

Nu så, nu tror jag min ÄL är på gång. Jag beräknade att få utslag idag, men har bara haft tom ring i flera dagar, Inte ens blinkande gubbe. Men nu, här och nu i skrivande stund, känner jag lite älkänningar i magen. Molnande värk, har även känt lite i brösten. Hoppas på en glad blinkande eller fast gubbe i morgonbitti. Annars blir jag nervös att jag missat min äl under natten....

Finns inte så mycket att göra då, för jag har inte möjlighet att mysa ikväll då jag befinner mig på annan ort än min man. Men imorgon kan det bli mycket mys om stickan visar rätt. Hoppas. 

Har inte stickorna tillgängliga heller... typiskt annars hade jag testat nu ikväll, men det är ju morgonurin som man ska använda som jag förstått.
  • H0nd3ndär

Det är gravtesten som ska tas på morgonen. Älstickorna ger generellt bättre utslag senare på dagen. Jag brukade ta 2-3 ggr/dag för att hitta peaken.

Jag har också äntligen haft äl-känningar och älflytningar ett par dagar nu. Men vågar inte hoppas för mycket utan ställer in mig på att det är "falskt larm" och att mensen lyser med sin frånvaro ett tag till. Mest för att slippa bli besviken. Gravchanserna denna cykeln är i de närmsta obefintliga. Räknar med att prolaktinet stör lutealfasen för mycket och gör den för kort.

• Kiiwii

Kul för er som är nära ägglossning, själv har jag mens så ett tag bort för mig. Blev glad att mensen äntligen kom eftersom denna cykel strulade lite (av vad jag tror pga vaccindos 3). Men denna månad hoppas jag på rejäl ägglossning :D

Slutat äta socker och dragit ner på kolhydraterna, vet av tidigare erfarenhet att det hjälpt min cykel bli ännu mer regelbunden och ägglossningen känts mer. Håller tummarna att det ska funka igen, men man får ju ge det en månad eller två :)

• Anonym (Babymakeing)
    H0nd3ndär skrev 2022-01-16 23:05:36 följande:

Det är gravtesten som ska tas på morgonen. Älstickorna ger generellt bättre utslag senare på dagen. Jag brukade ta 2-3 ggr/dag för att hitta peaken.

Jag har också äntligen haft äl-känningar och älflytningar ett par dagar nu. Men vågar inte hoppas för mycket utan ställer in mig på att det är "falskt larm" och att mensen lyser med sin frånvaro ett tag till. Mest för att slippa bli besviken. Gravchanserna denna cykeln är i de närmsta obefintliga. Räknar med att prolaktinet stör lutealfasen för mycket och gör den för kort.

Inte när det gäller CB digital advanced :) Då ska man alltid ta med morgonurin fram tills man får en blinkande gubbe, då kan man ta flera gånger om dagen efter det om man vill :) Iaf för mest tillförlitliga resultat. Andra test och stickor kan man ta lite mer när som.

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida