• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Strandsan

Här kom mensen idag... 4 dagar senare än väntat, så cykeln är verkar inte regelbunden. Bara att hoppas på nästa månad!

• skaviblifyra
    Pandy13 - Gravid vecka 23, ett barn sedan tidigare. Båda killarna tog ett år att få till utan att aktivt försöka med tester eller liknande.

Pandarinen 10;e försöket 1 barn sedan tidigare

MariaNathalie  3:e försöket 2 barn 

LillaGry (39 år) 7:e försöket, 1 barn sen tidigare

Elsa 13:e försöket, 1 barn sedan tidigare

Strandsan (38år)  4:e försöket, 2 barn sen tidigare

Kiiwii (35 år) 4:e försöket, 2 barn sedan tidigare

lottizm (37 år) gravid bf 5/9-22, 2 barn sedan tidigare 

nomina (38 år) gravid bf 12/8-22, första barnet

skaviblifyra(40år) 5e försöket (började hösten 2020men fick ett MA tog paus sen ett missfall. har 2 barn förut

• Kiiwii
    nomina skrev 2022-01-21 17:19:01 följande:
    Mitt illamående har lättat något det sista, vissa dagar bara spyr jag och mår illa, men idag mår jag helt ok. 
    Har dock svårt att få i mig mat, eftersom jag tröttnat lite efter konstant illamående och kräkningar sen v 6. Det är både skönt att det släpper, men det skapar också en viss oro för att något är fel.
    Förhoppningsvis bara helt normalt att det avtar nu.
    Är så himla hungrig eftersom jag äter så dåligt så jag ser fram emot att gå och lägga mig mätt en dag!

Åhh så tråkigt att du inte trivs på jobbet, då går tiden verkligen saaakta!
    Jag började nytt jobb för 3 veckor sen, jobbar hemma och det känns så himla bra att kunna jobba, även om jag mår illa, är småförkyld eller så. 
    Trivs dessutom så tiden går undan! 

Spökveckor brukar det ju kallas när symtomen avtar, de brukar ju avta kring andra trimestern om jag minns rätt. Förstår man blir orolig men inget konstigt alls :)

Kul med nytt jobb :D Alltså jag blev erbjuden ett jobb i torsdags, ett riktigt bra jobb som verkar roligt och passar mig. Jag tackade tillsist ja men har varit så velig? Tycker det känns sisådär att komma ny på jobbet och bara hinna jobba ett tag och sen lämna för föräldraledigt? Jag hoppas ju på att bli gravid snarast, vill inte skjuta fram det för jobbets skull men det fick mig att tveka en del. Men en kompis sa att inte kan du ju låta jobbet styra sitt liv så, och det har hon ju rätt i :) 

• Kiiwii
    Strandsan skrev 2022-01-22 20:52:27 följande:

Här kom mensen idag... 4 dagar senare än väntat, så cykeln är verkar inte regelbunden. Bara att hoppas på nästa månad!

Tråkigt, hoppas nästa månad är då det tar sig :)
  • Kiiwii
    pandarinen skrev 2022-01-21 20:20:19 följande:

La in Pandy i imlägget ovan :)
    En gråga. Hur gör/har ni gjort. Har ni sex bara innan och på de den glada gubben (eller älstegrimg) eller även 1-2 dagar efter?
    Och hur mycket/ofta har ni sex kring äl?

Jag har inte använt ÄL-test varje cykel, bara ibland. Känner oftast när ÄL är på gång, då har vi sex varje eller varannan dag i en vecka ungefär, tills jag känner att ÄL varit och typ två dagar till, brukar känna av det rätt rejält. 

Nu har jag faktiskt ett set CB ÄL test att använda denna cykel så ska testa med dom. Blir det glad gubbe så blir det sex varje dag några dagar ;)

• Etaj

lägger till mig här, hoppas på många plus I tråden och grattis till er som redan är gravida<3

Pandarinen 10;e försöket 1 barn sedan tidigare

MariaNathalie  3:e försöket 2 barn 

LillaGry (39 år) 7:e försöket, 1 barn sen tidigare

Elsa 13:e försöket, 1 barn sedan tidigare

Strandsan (38år)  4:e försöket, 2 barn sen tidigare

Kiiwii (35 år) 4:e försöket, 2 barn sedan tidigare

lottizm (37 år) gravid bf 5/9-22, 2 barn sedan tidigare 

nomina (38 år) gravid bf 12/8-22, första barnet

skaviblifyra(40år) 5e försöket (började hösten 2020men fick ett MA tog paus sen ett missfall. har 2 barn förut

Etaj (40år) 6:e försöket med andra gemensamma barnet, har 4 stora sen innan

• Pandy13
    Kiiwii skrev 2022-01-23 00:26:22 följande:

Spökveckor brukar det ju kallas när symtomen avtar, de brukar ju avta kring andra trimestern om jag minns rätt. Förstår man blir orolig men inget konstigt alls :)

Kul med nytt jobb :D Alltså jag blev erbjuden ett jobb i torsdags, ett riktigt bra jobb som verkar roligt och passar mig. Jag tackade tillsist ja men har varit så velig? Tycker det känns sisådär att komma ny på jobbet och bara hinna jobba ett tag och sen lämna för föräldraledigt? Jag hoppas ju på att bli gravid snarast, vill inte skjuta fram det för jobbets skull men det fick mig att tveka en del. Men en kompis sa att inte kan du ju låta jobbet styra sitt liv så, och det har hon ju rätt i :) 

Förstår din känsla. Jag har länge funderat på att söka nytt jobb, men lagt det på is p.g.a. att jag velat bli med barn och inte velat komma med ett sånt besked nästan direkt. För när man vill/försöker så tänker man ju hela tiden "tänk om jag faktiskt blir gravid nästa månad". Men jag är ju ganska feg av mig också, haha! Så jag säger grattis till nytt jobb! Du gjorde helt rätt som tackade ja! :)
    Såklart dök det upp en annons för typ drömjobbet nu när jag väl blivit gravid, haha. 
  • Kiiwii
    Pandy13 skrev 2022-01-23 16:36:08 följande:
    Förstår din känsla. Jag har länge funderat på att söka nytt jobb, men lagt det på is p.g.a. att jag velat bli med barn och inte velat komma med ett sånt besked nästan direkt. För när man vill/försöker så tänker man ju hela tiden "tänk om jag faktiskt blir gravid nästa månad". Men jag är ju ganska feg av mig också, haha! Så jag säger grattis till nytt jobb! Du gjorde helt rätt som tackade ja! :)
    Såklart dök det upp en annons för typ drömjobbet nu när jag väl blivit gravid, haha. 

Det är inte helt lätt alltså tycker jag. Jag är ju en som vill prestera också, framförallt som ny. Hade tänkt skjuta på bytandet av jobb pga av bebisverkstaden men månaderna har gått och ingen graviditet så därför sökte jag detta jobb tillsist?

Nu när jag pratade med den nya chefen om arbetstider och liknande sa jag att jag gärna ville jobba lite mindre än heltid då jag har jobbat 80 % ett tag pga barnen bland annat. 

Då sa den chefen att det var klart jag fick det, det hade jag ju rätt till och så sa han att man är ju väl medveten som chef om man anställer en person i din ålder med småbarn att det kan bli vab och föräldraledigheter mm. Så är det ju men det har du rätt till.

Så det kändes lite bättre att höra honom säga det iaf? Vill gärna bli gravid så snart som möjligt förstås men kommer inte vara kul att meddela graviditet tidigt, haha. Vore lämpligare om man hann jobba ett tag innan man blev gravid men vill ju inte vänta sååå länge. Man är ju inte hur ung som helst :)

• nomina
    Pandy13 skrev 2022-01-23 16:36:08 följande:
    Jag har varit arbetslös några månader, fick jobb som jag började nu i januari. När jag kontaktade arbetsgivaren första gången så var jag inte gravid, men efter att varit på hennr ett tag blev jag tillslut anställd men då gravid. Har inte velat berätta få der varit så tidigt, men efter ultraljudet vill jag berätta. 
    Det känns ju inte jätteroligt att behöva meddela det, men förhoppningsvis får jag fortsätta då jag trivs så bra och jag räknar med att kunna jobba fram till slutet av graviditeten iallafall.
    Men kommer nog vara endel nerver när jag berättar...
  • Kiiwii

Det är ju synd att man ens ska behöva känna så som man gör angående jobb och graviditet, men man kan inte låta jobbet styra ens liv så, och en seriös bra arbetsgivare ser ens anställning långsiktigt och förstår att man kanske bildar familj och får pausa jobb ett tag. Så försöker jag tänka när jag får smått ångest, haha 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida