• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Minaälsklingar
    Symetrical skrev 2022-04-06 07:11:17 följande:
    Beklagar lillskruttan. Förstår att det känns tungt, men tror inte att det är något fel på sin kropp. Kanske bara behöver lite tid att återhämta sig..? Hur gamla är dina pojkar? Jag har tre här hemma, 9 år, 5,5 år och 3,5 år. Vill så gärna ha en fyra och har äntligen fått med mig mannen något sånär (han var nöjd efter två xD) så får se om det blir något här framöver. Cykeln verkar i alla fall vara något sånär på banan igen efter uttag av hormonspiralen i februari
    Ja jag hoppas kroppen bara behövde läka ordentligt och att den är redo nu.

Min pojkar är 14, 12, 8 och 2,5 år

Har fullt upp egentligen men känner att jag vill ha en sista innan  jag är färdig. Har ju oändligt med kärlek att ge så varför inte. Min man kände sig också färdig men jag är bra på att övertala :)

Hoppas det blir både din och min månad nu då :)
  • Symetrical
    Brallans skrev 2022-04-06 20:18:38 följande:

Ja man kan ju tycka det är för tidigt :) 
    jag brukar ha 26-27 dagar så ca en vecka iaf kvar till mens, har ju inte ens haft äl enligt FF veckan innan 20-27/4 var vi bortresta och sov dåligt och drack vin hela den veckan typ så den tempen är ju inte att räkna med haha.. 

ja en nidis hade ju varit perfekt men då räknar jag med höjd temp imorn tänker jag.. 

hoppas bilden kom med 

Jag skulle tippa på att du hade äl antingen cd 13 eller natten till cd 15. Tempar du samma tid varje dag? Jag tycker att du borde discarda alla tempar när du druckit alkohol dagen innan, för personligen har jag alltid 0,3-0,5 grader högre dagen efter jag druckit mer än ett glas typ xD Och se om ff hittar äl då..?
  • Symetrical
    Minaälsklingar skrev 2022-04-06 21:03:46 följande:
    Ja jag hoppas kroppen bara behövde läka ordentligt och att den är redo nu.

Min pojkar är 14, 12, 8 och 2,5 år

Har fullt upp egentligen men känner att jag vill ha en sista innan  jag är färdig. Har ju oändligt med kärlek att ge så varför inte. Min man kände sig också färdig men jag är bra på att övertala :)

Hoppas det blir både din och min månad nu då :)
    Haha. Snyggt där! Antar att jag också besitter den förmågan Oskyldig 
    Det håller vi verkligen tummarna för! <3
  • Anonym (Hmm)

Hej. Jag tycker det är intressant att läsa såna här trådar, trots att jag är för gammal för att bli gravid. På den tiden jag ville bli gravid visste jag i get om tempning, secret mm och ägglossnings stickor fanns inte. Då var det sexa var tredje dag (för att spermierna inte skulle vara varken för gamla eller för "färska"), som gällde. Iaf, så förvånas jag i varje tråd, hur dom flesta kvinnorna försöker hitta fel på sig själv, för att det inte blir en graviditet. Felet kan ju lika gärna sitta hos mannen. Även fast han fått barn tidigare. Vad jag förstått påverkar tex rökning och alkohol mer spermierna än ägget? Beror ju helt vart man googlar. Finns ju tusentals sidor. 
    Har sett att några enstaka tar fakta på detta och även den blivande pappan lever sunt. Det är ju alltid lättare om man är två. Och det sista jag tänkte skriva i denna tankegång/fundering är att det finns ju tester att enkelt beställa på nätet för att kolla mannens spermier kvalite. Sen är ju inte testerna 100%! men det är ju inte ägglossningstest, graviditetstest mm heller. Men är man beredd att lägga 100-1000-tals kronor på ägglossnings test och graviditetstest kan man väl köpa ett spermietest med.

• Brallans
    Symetrical skrev 2022-04-07 06:36:47 följande:
    Jag skulle tippa på att du hade äl antingen cd 13 eller natten till cd 15. Tempar du samma tid varje dag? Jag tycker att du borde discarda alla tempar när du druckit alkohol dagen innan, för personligen har jag alltid 0,3-0,5 grader högre dagen efter jag druckit mer än ett glas typ xD Och se om ff hittar äl då..?
    Ja jag skulle gissa på det jag med utifrån övriga symptom, diffar max en timme men ska nog skärpa till mig och börja ställa klockan för att tempa samma tid varje dag.. Åh tack sk aprova discarda tempen så får vi se vad FF tycker efter det :) 
  • Symetrical
    Brallans skrev 2022-04-07 11:38:33 följande:
    Ja jag skulle gissa på det jag med utifrån övriga symptom, diffar max en timme men ska nog skärpa till mig och börja ställa klockan för att tempa samma tid varje dag.. Åh tack sk aprova discarda tempen så får vi se vad FF tycker efter det :) 
    Jag tempar inte exakt samma tid varje dag, men använder mig av en omräknare de dagar jag tempar annan tid. Märkt att det ger en mycket jämnare och finare kurva. Generellt sett kan man säga att en timme senare tempning ger 0,1 grad högre enligt den :)
    Vad sa ff när du discardade dem?
  • Kiiwii

Jaha, vad ska man nu tro då? Hade väldigt sparsam mens för drygt två veckor sedan, blöder idag igen??? Jag som förväntat mig ÄL snart. Suck, vad är det för fel med min cykel nu då? Ska man kolla upp det? Jösses.

• Symetrical
    Kiiwii skrev 2022-04-07 13:40:17 följande:

Jaha, vad ska man nu tro då? Hade väldigt sparsam mens för drygt två veckor sedan, blöder idag igen??? Jag som förväntat mig ÄL snart. Suck, vad är det för fel med min cykel nu då? Ska man kolla upp det? Jösses.

Men vad segt! Blöder du mycket, eller? Inga tecken på äl? Tänker om det kan vara en äl-blödning..?
  • Kiiwii
    Symetrical skrev 2022-04-07 14:03:06 följande:
    Men vad segt! Blöder du mycket, eller? Inga tecken på äl? Tänker om det kan vara en äl-blödning..?

Jamen hyffsat mkt tror jag. Upptäckte det när jag torkade mig på toan, fasiken vad glatt, kanske ÄL-flytningar tänkte jag, men såg ju sen att det var blodigt på papperet. Satte in en tampong, får se om det blött mkt eller inte om en stund.

Har ju haft lite ont i bröstvårtorna senaste tiden, brukar få det efter ÄL men blödde ju och tänkte att det var mens (väldigt sparsam men varade ju ändå 3 dagar). Har tänkt nån gång att det kanske var ÄL-blödningar då för typ två veckor sedan och detta nu är mensen? Men då tänker jag hur mkt kan ÄL-blödningar vara? Inte så mkt som jag blödde för två veckor sedan kanske.

Drygt oavsett vad. Funderar på att ringa och be att få kolla upp mig hos gyn, men vet att kötiden är lång?suck. Aldrig haft såhär, lite orolig blir jag, känns som att man vill kolla bara så att det inte är nåt farligt :/

• Brallans
    Symetrical skrev 2022-04-07 13:10:23 följande:
    Jag tempar inte exakt samma tid varje dag, men använder mig av en omräknare de dagar jag tempar annan tid. Märkt att det ger en mycket jämnare och finare kurva. Generellt sett kan man säga att en timme senare tempning ger 0,1 grad högre enligt den :)
    Vad sa ff när du discardade dem?
    En omräknare det lät ju intressant, är det en app el hur gör du? sjukt nu när jag kollade så diffar det 0,1 grad neråt de dagarna jag tempat tidigare.. 

När jag tempade förra vevan så hade jag ganska hoppig temp men den månaden jag blev gravid så var tempen väldigt jämn så jag visste nästan innan jag tog testet att jag var gravid... 

FF sa ingenting när jag discarade dem, har lagt in spottings idag med då jag haft lite blod.. blir spännande och se vart tempen tar vägen imorgon, den borde dippat idag alt igår om det var mens tycker jag men jag hade 36,5 imorse
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida