• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Kiiwii
    Hoppas 2012 skrev 2022-03-10 20:46:09 följande:

Hur räknar ni er ÄL?
    När man får positivt ÄL test kan ju själva ÄL ske inom 48 h. Hur resonerar ni där?

För mig sker oftast ÄL dagen efter positivt test. Får värk kring äggstockarna omkring när det släpper och sedan försvinner ÄL-flytningarna och istället får jag svinont i brösten. Tydliga tecken på att ÄL skett för mig och det blir alltid så dagen efter positivt test. Får mens exakt 12 dagar senare :)
  • Symetrical
    Hoppas 2012 skrev 2022-03-10 20:46:09 följande:

Hur räknar ni er ÄL?
    När man får positivt ÄL test kan ju själva ÄL ske inom 48 h. Hur resonerar ni där?

Känner av den väldigt tydligt, men tempar även för att få den bekräftad
  • Symetrical
    Hoppas 2012 skrev 2022-03-11 08:34:35 följande:

Ja jag känner av min exakt också men man kan ju inte känna att ägget släpper hehe, så tänkte mer om ni räknade en eller två dagar efter ni känner av ÄL

Jag känner faktiskt nästan precis när ägget släpper. Men får det som sagt bekräftat sen med att tempen höjs dagen därpå
  • lottizm

Jag tempade alltid så såg att jag hade kort tid mellan pos test och temphöjning, oftast runt 24h. Aldrig 48h.

• pandarinen
    Kiiwii skrev 2022-03-10 22:35:05 följande:
    För mig sker oftast ÄL dagen efter positivt test. Får värk kring äggstockarna omkring när det släpper och sedan försvinner ÄL-flytningarna och istället får jag svinont i brösten. Tydliga tecken på att ÄL skett för mig och det blir alltid så dagen efter positivt test. Får mens exakt 12 dagar senare :)
    Ungerfär samma här, dagen efter glad gubbe ibland två dagar efter (alltså efter 48 timmar) men jag kämmer av äl tydligt. Och sen får jag oftasr mens 14 dagar efter, (alltså 15-16 dagar efter att glad gubbe dykt upp)
  • pandarinen

Jag behöver massor med pepp från er nu! Vi kommer fortsätta och kämpa men ta det mer som det kommer och peppen jag behöver är att höra alla bra fördelar som finns med att bara ha ett barn om det imte skulle bli fler....

• Kiiwii

Jag har också märkt att jag får ÄL snabbt efter positivt test, inom 24 h, så räknar dagen efter positivt test som dagen det släppte, sen kan jag ju inte veta exakt klockslag förstås :)

• Kiiwii
    pandarinen skrev 2022-03-11 14:00:56 följande:

Jag behöver massor med pepp från er nu! Vi kommer fortsätta och kämpa men ta det mer som det kommer och peppen jag behöver är att höra alla bra fördelar som finns med att bara ha ett barn om det imte skulle bli fler....

När jag var orolig över att vi inte skulle kunna få fler barn försökte jag också hitta fördelar med att ha ett barn, och två par som är nära vänner till oss har 1 barn vardera pga svårigheter att få barn. 

Det jag ser som fördelaktigt är ju all tid de har som de kan lägga på sitt barn. De som har flera måste dela tiden och uppmärksamheten mellan sina barn. Det är riktigt svårt att få ihop logistiken ibland med flera barn som ska till kompisar och träningar, matcher och allt vad det nu är. Så mkt lugnare med ett barn brukar jag tänka, mindre vardagsstress, haha. 

Sedan är det billigare med ett barn än med flera. När de är små kostar de inte så mkt men äldre barn är dyrare i drift kan jag lova ;) och jag har ofta tänkt att de som har ett barn har större möjligheter att exempelvis resa eller göra annat som kostar mycket för det är ju dyrare att betala för fler barn. Man behöver inte bo lika stort heller och kanske sparar en del på det. 

Man slipper bråk och tjafs syskon emellan ;)

• pandarinen
    Kiiwii skrev 2022-03-11 17:05:05 följande:

När jag var orolig över att vi inte skulle kunna få fler barn försökte jag också hitta fördelar med att ha ett barn, och två par som är nära vänner till oss har 1 barn vardera pga svårigheter att få barn. 

Det jag ser som fördelaktigt är ju all tid de har som de kan lägga på sitt barn. De som har flera måste dela tiden och uppmärksamheten mellan sina barn. Det är riktigt svårt att få ihop logistiken ibland med flera barn som ska till kompisar och träningar, matcher och allt vad det nu är. Så mkt lugnare med ett barn brukar jag tänka, mindre vardagsstress, haha. 

Sedan är det billigare med ett barn än med flera. När de är små kostar de inte så mkt men äldre barn är dyrare i drift kan jag lova ;) och jag har ofta tänkt att de som har ett barn har större möjligheter att exempelvis resa eller göra annat som kostar mycket för det är ju dyrare att betala för fler barn. Man behöver inte bo lika stort heller och kanske sparar en del på det. 

Man slipper bråk och tjafs syskon emellan ;)

Vad du är gullig som peppar mig! Tack :D
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida