• Anonym (T)

Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

Beställde en tröja från wish till min dotter för några månader sen, det var enda stället vi hittade just det motiv hon ville ha.

Några dagar efter att de skickat ordern ser jag att de ändrat bilden (på klarna) till en annan. Texten stämmer ännu överens med den vi skulle köpa, så jag utgick ifrån att det blivit nåt fel med bilden.

När den väl kom så visade det sig vara den på nya bilden. Dottern blev väldigt besviken, men tog den tröjan ändå.

Velade om jag skulle kontakta dem och berätta vad som hänt eller bara anmäla att den inte kommit fram.

Idag hade det äntligen gått tillräckligt lång tid från senaste leveransdatum för att begära pengarna tillbaka och det är vad jag gjorde.

En vän påstår att jag ljög när jag kryssade i att den inte kommit, eftersom den på bilden ju faktiskt gjort det... Men jag känner att den vi faktiskt beställde INTE kom och det var lättare att göra så än att behöva bevisa att vi fått fel när de dessutom bytt bild under tiden.

Den kostade runt 250:-, så var inte jättebillig heller.

• Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)
  • Mint
    Anonym (men?) skrev 2021-05-11 16:54:18 följande:

Men alltså hur tänker ni som tycker att TS gjort rätt?

Om ni beställer något från t ex Gant, HM, ja vilket företag som helst och de råkar skicka fel. Gör ni likadant då, säger att det inte kommit fram något alls? Ni kontaktar inte företaget och returnerar den felaktiga varan och får pengarna tillbaka?

Förstår inte logiken i detta. 

Först och främst är det företaget som gjort fel. TS ska inte behöva krångla och mixtra för att få det hon betalt för.

Om jag beställer från Gant eller HM i Sverige så följer de svenska lagar och har bra mycket bättre utvecklad kundvård och kundservice än Wish. Dessutom var det en jäkligt märklig grej som begåtts här - hon beställde vara X och de ändrade till vara Y i orderbekräftelsen. Det känns inte helt stabilt att utgå från att en säljare som beter sig så kommer att ge med sig lätt som en plätt utan snarare kommer den väl skylla ifrån sig och säga att TS beställde det som fanns i bekräftelsen, punkt slut.

Är det något jag har absolut nolltolerans för så är det merarbete som skapas av att andra gör fel. Kan inte se något som helst moraliskt fel att TS svarar på ett sådant sätt så att hon med minsta möjliga krångel får sin beställda och betalda vara.

Och givetvis handlar det inte om stöld om man behåller en felaktig vara som man inte ens beställt. Företaget får skärpa sina rutiner så det inte händer. Snarare är det ju säljaren som försökt begå ett bedrägeri.
  • Anonym (T)
    Anonym (men?) skrev 2021-05-11 17:12:11 följande:

www.wish.com/return_policy

Här kan man läsa om vad som gäller i vilket fall...

Står det där vad man ska göra när de skickat fel artikel och dessutom ändrat bilden efter köpet är gjort?

De bryr sig inte om att få tillbaka en tröja som de isf måste betala returfrakten för. Jag hade fått behålla både den och fått tillbaka pengarna oavsett, så länge de inte insisterar på att jag fått det jag beställde och förnekar att felet är deras. Det var det jag inte ville riskera. Det var ingen lögn, jag har ju inte fått det jag beställde.
  • Agnescecila

Det var fel att ljuga. Det hade varit bättre om ni skrivit till kundtjänst och berättat vad som hänt. Då hade ni fått pengarna tillbaka och fått behålla tröjan. Jag hade inte kunnat ljuga så. 

• EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-13 15:32:27 följande:

Det var fel att ljuga. Det hade varit bättre om ni skrivit till kundtjänst och berättat vad som hänt. Då hade ni fått pengarna tillbaka och fått behålla tröjan. Jag hade inte kunnat ljuga så. 

Utgången blir detsamma. Dessutom ljög tekinst sätt inte ts då den varan hon hade beställt aldrig kom.
  • Anonym (nja)
    Mint skrev 2021-05-12 08:28:41 följande:
    Först och främst är det företaget som gjort fel. TS ska inte behöva krångla och mixtra för att få det hon betalt för.

Om jag beställer från Gant eller HM i Sverige så följer de svenska lagar och har bra mycket bättre utvecklad kundvård och kundservice än Wish. Dessutom var det en jäkligt märklig grej som begåtts här - hon beställde vara X och de ändrade till vara Y i orderbekräftelsen. Det känns inte helt stabilt att utgå från att en säljare som beter sig så kommer att ge med sig lätt som en plätt utan snarare kommer den väl skylla ifrån sig och säga att TS beställde det som fanns i bekräftelsen, punkt slut.

Är det något jag har absolut nolltolerans för så är det merarbete som skapas av att andra gör fel. Kan inte se något som helst moraliskt fel att TS svarar på ett sådant sätt så att hon med minsta möjliga krångel får sin beställda och betalda vara.

Och givetvis handlar det inte om stöld om man behåller en felaktig vara som man inte ens beställt. Företaget får skärpa sina rutiner så det inte händer. Snarare är det ju säljaren som försökt begå ett bedrägeri.
    Men om man ser att man kommer få fel vara skickade till sig är man väl mer än lovligt dum om man utsätter sig allt trassel? Man kontaktar väl säljaren och upplyser dom om felet och att man inte kommer hämta ut den felaktiga varan, man beter sig inte som en snålgris och bestämmer sig för att hämta ut den felaktiga varan och sen gnälla, eller hur?
  • Anonym (T)
    Anonym (nja) skrev 2021-05-13 16:05:39 följande:

Men om man ser att man kommer få fel vara skickade till sig är man väl mer än lovligt dum om man utsätter sig allt trassel? Man kontaktar väl säljaren och upplyser dom om felet och att man inte kommer hämta ut den felaktiga varan, man beter sig inte som en snålgris och bestämmer sig för att hämta ut den felaktiga varan och sen gnälla, eller hur?

1. Jag visste inte innan att det var en annan vara, texten stämde fortfarande och det har hänt tidigare att fel bild visats utan att det varit fel vara.

2. Jag har inte hämtat ut något, den kom i brevlådan.
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-08 21:20:42 följande:
    På wish får man alltid behålla varan man fått även om man får pengarna tillbaka. Så det är inte stöld.
    Anonym (E) skrev 2021-05-08 20:53:38 följande:

I deras system så är varan ändå levererad så ja de gjorde fel men du skulle ändå ha reklamerat på korrekt sätt. Förstår att man inte orkar men...

Fel vara är levererad. Den vara ta beställde var inte den vara som ts fick.
    Nej, det får man inte alltid. På Wish finns det säljare som säljer produkter som kostar +10 000 SEK, och om du tror du får behålla allt så kommer du att bli besviken. Det är dessutom inte du som kund som bestämmer hur säljaren ska göra med returer/reklamationer. men det borde ju vara självklart.
    EpicF skrev 2021-05-11 17:05:52 följande:
    Det är Wish man handlar av, inte enskilda företag.

Fel igen. Wish är en marknadsplats, ungefär som Blocket. TItta på valfri vara så ser du att det står vilka som säljer den. Wish tar betalt av säljarna, men de slipper ordna egen webshop, når fler kunder och man slipper tull/moms till exempel. 

Du kanske ska gissa lite mindre när du uttrycker dig så självsäkert? 
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 21:35:16 följande:

Nej, det får man inte alltid. På Wish finns det säljare som säljer produkter som kostar +10 000 SEK, och om du tror du får behålla allt så kommer du att bli besviken. Det är dessutom inte du som kund som bestämmer hur säljaren ska göra med returer/reklamationer. men det borde ju vara självklart.Fel igen. Wish är en marknadsplats, ungefär som Blocket. TItta på valfri vara så ser du att det står vilka som säljer den. Wish tar betalt av säljarna, men de slipper ordna egen webshop, når fler kunder och man slipper tull/moms till exempel. 

Du kanske ska gissa lite mindre när du uttrycker dig så självsäkert? 

Ytters få personer köper produkter från Wish för + 10 000kr. Har själv aldrig sett en vara till det priset på Wish. Allt som oftast får man behålla det man fått fel även km man får pengarna tillbaka.

Nja, det är ett företag som tillhandahåller produkter från andra företag. Den man gör affär men är Wish, till skillnad från blocket där du gör affär med privatpersoner.
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-13 22:07:19 följande:
    Ytters få personer köper produkter från Wish för + 10 000kr. Har själv aldrig sett en vara till det priset på Wish. Allt som oftast får man behålla det man fått fel även km man får pengarna tillbaka.

Nja, det är ett företag som tillhandahåller produkter från andra företag. Den man gör affär men är Wish, till skillnad från blocket där du gör affär med privatpersoner.
    Ytterst få = Inte alltid, Men att du ändrat dig till "allt som oftast" får väl ses som ett framsteg. Det är fortfarande inte du som kund som bestämmer om varan ska skickas i retur eller inte.

Wish är en marknadsplats. Jag skrev "ungefär som blocket" eftersom det finns skillnader - Wish är inte för privatsäljare. 

sv.wikipedia.org/wiki/Wish_(f%C3%B6retag)
    "Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"

Det är inte Wish du ska ha kontakt med i reklamations-/returärenden, det är säljaren. Wish kan hjälpa till i tvister, men det är inte Wish som sålt varan till dig (vilket du kan läsa dig till på Wikipedia, till exempel).
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-13 22:07:19 följande:

Exempel, då, en elcykel:

www.wish.com/search/electric%20bike/product/603491193b06796eff49d6da?source=search&position=107&share=web

Som du kanske kan läsa dig till i länken säljs de av Hapichil, som dessutom har en egen sida på Wish till sin "store" där de säljer allsköns saker. Hapichil säljer dem alltså, inte WIsh.
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)