• Anonym (T)

Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

Beställde en tröja från wish till min dotter för några månader sen, det var enda stället vi hittade just det motiv hon ville ha.

Några dagar efter att de skickat ordern ser jag att de ändrat bilden (på klarna) till en annan. Texten stämmer ännu överens med den vi skulle köpa, så jag utgick ifrån att det blivit nåt fel med bilden.

När den väl kom så visade det sig vara den på nya bilden. Dottern blev väldigt besviken, men tog den tröjan ändå.

Velade om jag skulle kontakta dem och berätta vad som hänt eller bara anmäla att den inte kommit fram.

Idag hade det äntligen gått tillräckligt lång tid från senaste leveransdatum för att begära pengarna tillbaka och det är vad jag gjorde.

En vän påstår att jag ljög när jag kryssade i att den inte kommit, eftersom den på bilden ju faktiskt gjort det... Men jag känner att den vi faktiskt beställde INTE kom och det var lättare att göra så än att behöva bevisa att vi fått fel när de dessutom bytt bild under tiden.

Den kostade runt 250:-, så var inte jättebillig heller.

• Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 13:56:08 följande:

Det handlar alltså inte om att du fått fel vara och skickat tillbaka den för att få rätt vara eller pengar tillbaka det handlar om att du vill stjäla en sak du inte betalat för samtidigt som du ska få rätt vara eller pengar tillbaka.

Trashigt beteende 

Fast på Wish behöver man inte skicka tillbaka en felaktig vara. Varan för man då behålla och ändå få pengarna tillbaka.
  • EpicF
    jappe56 skrev 2021-05-11 13:58:36 följande:

Du kanske inte ska skriva i trådar heller om du förespråkar brottsligt beteende för betalar man inte för en vara har man stulit den hur mycket man än försöker rättfärdiga det

Inte på Wish där man faktiskt få behålla en felaktig vara (oavsett vad felet är) och ändå få tillbaka pengarna.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 14:53:51 följande:

Sluta ljug, och sluta rättfärdiga(dina?) stölder på Wish, att vissa företag oftast låter kunden få behålla varan betyder inte att det är fritt fram att utgå från det

Det mest lämpliga är att kontakta försäljaren och fråga hur man ska göra.

Mina stölder på Wish? Jag har alltid fått det jag beställt alltid betalat i rätt tid och aldrig reklamerat något.

Men Wish är ett sådan företag som inte kräver en felaktig vara i retur utan man får behålla den felaktiga varan och får pengarna tillbaka.

Ts fick inte varan hon beställde, klickade i att varan inte är levererad, vilket den inte var och får då pengarna tillbaka. Wish kräver inte retur av den felaktiga varan hon har fått och därför får hon behålla den. Helt enligt gällande regler på Wish.
  • Lönnsirap

Självklart reklamerar men en vara om den är fel!

Får man sedan behålla den, eller väljer att köpa denna istället är det en sak, men att ljuga och säga att paketet ej kommit är ej Ok.

Nu fick ni ju en ersättningsvara och detta var förstås fel, men två fel gör inget rätt

• EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 15:31:49 följande:

Läseföreståelsen är inte på topp ser jag, jag skrev (dina?)

återigen man kan inte utgå från vad som gäller på alla företag Wish eller inte, enklast är att kontakta försäljaren och ta reda på vad som gäller och hur man ska göra, det man inte ska är att snatta saker bara för att man anser sig berättigade till det eller inte har råd att betala för det man vill behålla. OM säljaren däremot säger det är ok att behålla då är det så men det är inget som DU avgör, förstår du nu?

Ts vad som gäller på Wish. Och jo, min läsförståelse är bra.

Nej, jag avgör inte vad som gäller på Wish. Men jag vet i likhet med ts vad som gäller och hur man gör med reklamation. Vad som gäller på Wish gäller självklart inte på alla företag eller olika säljsajter.

På wish får man behålla varan även om man för tillbaka pengarna. Der de reglerna dem har. Förmodligen för att det är för kostsamt att betala retur.
  • Anonym (men?)

Men alltså hur tänker ni som tycker att TS gjort rätt?

Om ni beställer något från t ex Gant, HM, ja vilket företag som helst och de råkar skicka fel. Gör ni likadant då, säger att det inte kommit fram något alls? Ni kontaktar inte företaget och returnerar den felaktiga varan och får pengarna tillbaka?

Förstår inte logiken i detta. 

• EpicF
    Anonym (men?) skrev 2021-05-11 16:54:18 följande:

Men alltså hur tänker ni som tycker att TS gjort rätt?

Om ni beställer något från t ex Gant, HM, ja vilket företag som helst och de råkar skicka fel. Gör ni likadant då, säger att det inte kommit fram något alls? Ni kontaktar inte företaget och returnerar den felaktiga varan och får pengarna tillbaka?

Förstår inte logiken i detta. 

Om man returnerar den felaktiga varan beror på vad företaget har för regler. Wish kräver inte en felaktig vara I retur. Ts svarade om den varan hon ursprungligen beställde hade kommit fram, vilket den inte hade gjort.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 17:01:04 följande:

Länka dit där det står att alla företag anknutna till Wish gör detta att man får behålla allt som skickats fel/vissa saker säljs för tusentals kronor)

Annars vet vi att du ljuger

Det är Wish man handlar av, inte enskilda företag.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 17:01:04 följande:

Länka dit där det står att alla företag anknutna till Wish gör detta att man får behålla allt som skickats fel/vissa saker säljs för tusentals kronor)

Annars vet vi att du ljuger

Det är Wish man handlar av, inte enskilda företag.

Jag har dock aldrig personligen behövt att reklamera eller skicka något i retur. Det jag vet efter att ha läst på Wish är att man ska få en returfraktsedel när man ska skicka i retur. Detta vet jag också att man aldrig i praktiken får en returfraktsedel, vilket förmodligen är för att de är för kostsamt att skicka i retur.

Nackdelen med att handla på Wish är att det är lång leveranstid och att det man får inte alltid är det man beställt (jag har dock alltid fått der jag beställt, men har p andra sidan enbart beställt klockarmband).
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)