• Anonym (T)

Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

Beställde en tröja från wish till min dotter för några månader sen, det var enda stället vi hittade just det motiv hon ville ha.

Några dagar efter att de skickat ordern ser jag att de ändrat bilden (på klarna) till en annan. Texten stämmer ännu överens med den vi skulle köpa, så jag utgick ifrån att det blivit nåt fel med bilden.

När den väl kom så visade det sig vara den på nya bilden. Dottern blev väldigt besviken, men tog den tröjan ändå.

Velade om jag skulle kontakta dem och berätta vad som hänt eller bara anmäla att den inte kommit fram.

Idag hade det äntligen gått tillräckligt lång tid från senaste leveransdatum för att begära pengarna tillbaka och det är vad jag gjorde.

En vän påstår att jag ljög när jag kryssade i att den inte kommit, eftersom den på bilden ju faktiskt gjort det... Men jag känner att den vi faktiskt beställde INTE kom och det var lättare att göra så än att behöva bevisa att vi fått fel när de dessutom bytt bild under tiden.

Den kostade runt 250:-, så var inte jättebillig heller.

• Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)
  • Agnescecila
    EpicF skrev 2021-05-13 15:44:44 följande:
    Utgången blir detsamma. Dessutom ljög tekinst sätt inte ts då den varan hon hade beställt aldrig kom.
    Tekniskt sätt ljög ts visst. Varan har kommit fram fast det är fel vara. Finns ens den formuleringen? Antingen ljuger man eller inte. Sanningen är bättre. Fast utgången varit samma för ts så förstör det för andra köpare. Nu har tröjan ?försvunnit?. Hur ska Wish nu kunna veta att det finns säljare som har gjort som säljaren har gjort? Ts lögn kan i långa loppet förstöra för andra.
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 22:14:31 följande:

Ytterst få = Inte alltid, Men att du ändrat dig till "allt som oftast" får väl ses som ett framsteg. Det är fortfarande inte du som kund som bestämmer om varan ska skickas i retur eller inte.

Wish är en marknadsplats. Jag skrev "ungefär som blocket" eftersom det finns skillnader - Wish är inte för privatsäljare. 

sv.wikipedia.org/wiki/Wish_(f%C3%B6retag)

"Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"

Det är inte Wish du ska ha kontakt med i reklamations-/returärenden, det är säljaren. Wish kan hjälpa till i tvister, men det är inte Wish som sålt varan till dig (vilket du kan läsa dig till på Wikipedia, till exempel).
    På blocket köper du av privatpersoner.

Nej, det är Wish son har hand om alla reklamations-/returärenden. Det är de man kontaktar eftersom de är dem man köper av.

Du länkar till en Wikipedia sida som inte styrker det du säger...

Jag har aldrig påstått att det är jag som kund som bestämmer om en vara ska skickas tillbaka eller inte. Jag vet bara att I praktiken så skickas inga varar tillbaka vid returer.

Min syrra beställde en någorlunda dyr parfym (tror det gick på en 1500 inkl frakt) från Wish för något år sedan. Den varan som kom har fel. Hon kontaktade Wish och bad om returfraktsedel. Det tog hon upp flera gånger. Även med aktuella företag som enbart hänvisade till Wish. Hon fick aldrig någon returfraksedeln, men pengarna fick hon tillbaka och parfymen fick hon behålla.
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-13 22:24:50 följande:

Tekniskt sätt ljög ts visst. Varan har kommit fram fast det är fel vara. Finns ens den formuleringen? Antingen ljuger man eller inte. Sanningen är bättre. Fast utgången varit samma för ts så förstör det för andra köpare. Nu har tröjan ?försvunnit?. Hur ska Wish nu kunna veta att det finns säljare som har gjort som säljaren har gjort? Ts lögn kan i långa loppet förstöra för andra.

Hon fick inte varan hon beställde. Hur kan ts agerande förstöra för andra?
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 22:19:55 följande:
    Exempel, då, en elcykel:

www.wish.com/search/electric%20bike/product/603491193b06796eff49d6da?source=search&position=107&share=web

Som du kanske kan läsa dig till i länken säljs de av Hapichil, som dessutom har en egen sida på Wish till sin "store" där de säljer allsköns saker. Hapichil säljer dem alltså, inte WIsh.
    Det är fortfarande Wish som hanterar sälj och köp. Jag hade personligen aldrig köpt en elcykel eller ens en cykel på Wish.
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-13 22:33:03 följande:
    Det är fortfarande Wish som hanterar sälj och köp. Jag hade personligen aldrig köpt en elcykel eller ens en cykel på Wish.
    Direkt citat från Wikipedialänken som jag tog med i det inlägget:
    "Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"
    Producenter = De som gör produkten. Wish gör inga produkter.
    Vad du skulle eller inte skulle köpa är fullständigt irrelevant. Du påstod att man alltid får behålla varan - tror du att du skulle få pengarna tillbaka och behålla en vara för 15 000 SEK? 

Det är självklart bedrägligt att påstå att man inte fått varan om man de facto fått en leverans men med fel vara. Du har skrivit att hon inte gjort fel och att det bara är att behålla varan. Det är ju detsamma som att du bestämmer om säljaren vill ha den i retur eller inte?
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 22:41:15 följande:
    Direkt citat från Wikipedialänken som jag tog med i det inlägget:
    Producenter = De som gör produkten. Wish gör inga produkter.
    Vad du skulle eller inte skulle köpa är fullständigt irrelevant. Du påstod att man alltid får behålla varan - tror du att du skulle få pengarna tillbaka och behålla en vara för 15 000 SEK? 

Det är självklart bedrägligt att påstå att man inte fått varan om man de facto fått en leverans men med fel vara. Du har skrivit att hon inte gjort fel och att det bara är att behålla varan. Det är ju detsamma som att du bestämmer om säljaren vill ha den i retur eller inte?
    Ja, Wish hanterar sälj och köp mellan kunder och producent. Det är vi alla överens om. Wish hanterar även reklamation och returer då det är Wish man kontaktar eftersom det är från dem man köpt varan.

Jag kan ändra till att man oftast får behålla varan som är felaktig.

Om jag ska vara ärlig, ja på Wish tror jag att jag hade fått behålla en vara till 15 000kr plus pengarna tillbaka. Men vad vet jag. Skulle aldrig köpa en vara från Wish för 15 000kr.

Ja, jag skrev att hon inte har gjort fel. Vilket hon inte har. Utgången blir densamma, ts får behålla sin 250kr felaktiga vara och får pengarna tillbaka
  • Agnescecila
    EpicF skrev 2021-05-13 22:30:52 följande:
    Hon fick inte varan hon beställde. Hur kan ts agerande förstöra för andra?
    Jag kommer förklara detta en gång. Som jag skrev så vet inte Wish om att säljaren sålt en felaktig produkt. Nu kan inte Wish göra något åt denna säljaren. Då kan säljaren fortsätta att göra så. Då blir andra kunder också lidande. Wish vill att affären ska vara bra för alla parter. Ex. ÖoB säljer en produkt som inte håller måttet. Ingen klagar. ÖoB fortsätter att köpa denna produkt från tillverkaren då ingen har klagat och ÖoB hade ingen aning om att produkten hade ett fel.
    Jag hoppas du förstår nu. Om inte så kan jag inte förklara mer.
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-13 23:53:12 följande:

Jag kommer förklara detta en gång. Som jag skrev så vet inte Wish om att säljaren sålt en felaktig produkt. Nu kan inte Wish göra något åt denna säljaren. Då kan säljaren fortsätta att göra så. Då blir andra kunder också lidande. Wish vill att affären ska vara bra för alla parter. Ex. ÖoB säljer en produkt som inte håller måttet. Ingen klagar. ÖoB fortsätter att köpa denna produkt från tillverkaren då ingen har klagat och ÖoB hade ingen aning om att produkten hade ett fel.

Jag hoppas du förstår nu. Om inte så kan jag inte förklara mer.

Ta agerande har fortfarande inte förstört för andra. Varan ta fick var fel, eftersom det inte var den ts beställde. Den varan som ta fick är nu den vara som säljas via Wish. Så vad är det som gör att ts agerande förstör för andra?
  • Agnescecila
    EpicF skrev 2021-05-14 00:06:53 följande:
    Ta agerande har fortfarande inte förstört för andra. Varan ta fick var fel, eftersom det inte var den ts beställde. Den varan som ta fick är nu den vara som säljas via Wish. Så vad är det som gör att ts agerande förstör för andra?
    Jag ger mig! Jag har förklarat två gånger men du fattar inte eller så vill du inte fatta. Nu tycker jag bara att du är tråkig. Du ställer samma fråga om och om igen fast jag till och med förklarade på en låg nivå. Nu ger jag upp. 
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-14 00:51:30 följande:

Jag ger mig! Jag har förklarat två gånger men du fattar inte eller så vill du inte fatta. Nu tycker jag bara att du är tråkig. Du ställer samma fråga om och om igen fast jag till och med förklarade på en låg nivå. Nu ger jag upp. 

Hur kan den varan ts beställde, som inte längre finns kvar göra att ts agerande skapar problem för andra?

Förklarade på låg nivå? Du har inte förklarat alls eftersom det inte finns något att förklara. Ts agerande skapar varken problem, påverkar eller förstör för andra köpare på Wish.
  • 123xyz
    Kexsmula skrev 2021-05-08 22:49:14 följande:

Ärsch, skitsamma om du kryssade i fel alternativ eller ej. Resultatet blir ju detsamma och det är det som räknas.

Resultatet för TS del kan ha blivit detsamma (det vet vi dock inte med säkerhet), men resultatet för andra delar av leveranskedjan kan ha blivit diametralt annorlunda.

Om fel vara skickades av misstag eller systematisk oärlighet, så behöver ju producenten resp Wish ges möjlighet att förändra sina rutiner, utbilda sin lagerpersonal, se över sina underleverantörer etc. Men nu har TS påstått att ingenting kommit fram, vilket gör att istället transportföretaget fått skulden, och kanske tvingats betala ersättning till säljaren. Rent teoretiskt kan brevbäraren Pelle ha fått sparken efter att ha anklagats för att ha stulit paket, eftersom paketet registrerats ha anlänt till postterminalen men inte till mottagaren. Så att påstå att resultatet är detsamma är en grov förenkling.

Man måste skilja på leveransen och dess innehåll. Leveransen kom fram, men i innehållet var fel. Posten gjorde sitt jobb, men inte avsändaren.

I detta fall var det fortfarande en tröja, men med ett annat tryck. Tänk om istället varit ett suddgummi (tex för att lagerarbetare valde att behålla tröjan själv) eller en sprillans ny iPad istället. Hade det fortfarande varit rätt av TS att påstå att leveransen inte kommit fram, eftersom "det hon beställt inte kommit fram"...?
  • Mint
    Anonym (nja) skrev 2021-05-13 16:05:39 följande:

Men om man ser att man kommer få fel vara skickade till sig är man väl mer än lovligt dum om man utsätter sig allt trassel? Man kontaktar väl säljaren och upplyser dom om felet och att man inte kommer hämta ut den felaktiga varan, man beter sig inte som en snålgris och bestämmer sig för att hämta ut den felaktiga varan och sen gnälla, eller hur?

Jag vet ju inte exakt hur det såg ut i ts mail och i vilken ordning saker hände, eller i vilket skede säljaren valde att byta bild.

När jag beställt från Wish har det för övrigt nästan alltid kommit direkt i brevlådan så det har inte handlat om att krångla med att hämta ut.

Men nu blir det väldigt meta och hårklyverier här. Personligen tycker jag inte att det ts gjort är moraliskt fel, det tror jag framgått här

Det verkar som att skiljelinjen går mellan de som menar att ts inte fått varan hon beställt och att det därför är rimligt att påstå det, och de som menar att ts visst fått varan hon beställt - om än med annan färg och motiv och därför borde valt en annan formulering.

Så det är en definitionsfråga huruvida den vara ts fått är den hon beställt eller ej

Personligen menar jag att beställer jag en röd minecraft-tröja och det som kommer är en gul Justin Bieber-tröja, så har jag inte fått varan jag beställt. För mig finns inget tolkningsutrymme där. NÅGOT kommer, så är det förvisso. Men inte det jag beställt. Tänker på reklamen med en som beställer en iPhone och får en banan med ett äpple ritat på. Han får inte heller det han beställlt.
  • Agnescecila
    EpicF skrev 2021-05-14 00:56:00 följande:
    Hur kan den varan ts beställde, som inte längre finns kvar göra att ts agerande skapar problem för andra?

Förklarade på låg nivå? Du har inte förklarat alls eftersom det inte finns något att förklara. Ts agerande skapar varken problem, påverkar eller förstör för andra köpare på Wish.
    Varför ställer du i princip samma fråga om och om igen om det inte finns något att förklara? Är du bara ute efter tjafs? Men eftersom du bara tjatar så lämnar jag dig ifred så du får tjata någon annan stans.
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-14 18:18:35 följande:

Varför ställer du i princip samma fråga om och om igen om det inte finns något att förklara? Är du bara ute efter tjafs? Men eftersom du bara tjatar så lämnar jag dig ifred så du får tjata någon annan stans.

Du påstår något som du inte kan förklara eftersom ditt argument inte håller. Så det är inte jag som tjafsar.
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)