• Anonym (T)

Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

Beställde en tröja från wish till min dotter för några månader sen, det var enda stället vi hittade just det motiv hon ville ha.

Några dagar efter att de skickat ordern ser jag att de ändrat bilden (på klarna) till en annan. Texten stämmer ännu överens med den vi skulle köpa, så jag utgick ifrån att det blivit nåt fel med bilden.

När den väl kom så visade det sig vara den på nya bilden. Dottern blev väldigt besviken, men tog den tröjan ändå.

Velade om jag skulle kontakta dem och berätta vad som hänt eller bara anmäla att den inte kommit fram.

Idag hade det äntligen gått tillräckligt lång tid från senaste leveransdatum för att begära pengarna tillbaka och det är vad jag gjorde.

En vän påstår att jag ljög när jag kryssade i att den inte kommit, eftersom den på bilden ju faktiskt gjort det... Men jag känner att den vi faktiskt beställde INTE kom och det var lättare att göra så än att behöva bevisa att vi fått fel när de dessutom bytt bild under tiden.

Den kostade runt 250:-, så var inte jättebillig heller.

• Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)
  • Glinda från Oz
    EpicF skrev 2021-05-10 21:30:33 följande:

Då kanske du inte ska skriva i trådar om wish eftersom du inte vet hur det fungerar.

Så du menar att det är mer moraliskt riktigt att ljuga och stjäla från Wish än något annat företag? Då vet jag.
  • EpicF
    Glinda från Oz skrev 2021-05-10 23:44:26 följande:

Så du menar att det är mer moraliskt riktigt att ljuga och stjäla från Wish än något annat företag? Då vet jag.

Ts har varken ljugit eller stjäla. Hon fick inte den varan Hon beställde och reklamerade detta. Fick då pengarna tillbaka, eller kommer att få. Eftersom wish aldrig kräver den felaktiga varan tillbaka (eller annan vara man är missnöjd med) får man behålla.
  • Mint

Det du beställde kom inte.

Det lär inte finnas något alternativ på Klarna eller Wish för ?säljaren ändrade bild efter köp? (bedrägeriförsök?) så jag hade valt det alternativ som låg närmast. Att säga att varan inte kom är inte att ljuga eller stjäla - det är ju sant! Sen kom det iofs en annan oönskad vara istället.

Det finns liksom gränser för vad man som konsument ska krävas göra när det är företagen som gjort fel. En massa merarbete är över den gränsen. Hellre då att på enklast sätt uppnå önskat resultat. Här har TS blivit blåst av företaget, inte fel att skarva lite för att få tillbaka sina pengar.

• Glinda från Oz
    EpicF skrev 2021-05-11 00:28:36 följande:
    Ts har varken ljugit eller stjäla. Hon fick inte den varan Hon beställde och reklamerade detta. Fick då pengarna tillbaka, eller kommer att få. Eftersom wish aldrig kräver den felaktiga varan tillbaka (eller annan vara man är missnöjd med) får man behålla.
    Ts fick FEL vara och låtsades som att hon inte fått något alls. 
  • EpicF
    Glinda från Oz skrev 2021-05-11 06:39:14 följande:

Ts fick FEL vara och låtsades som att hon inte fått något alls. 

Hon låtsades inte. Hon fick inte den varan och hade beställt och betalat för.
  • Glinda från Oz
    EpicF skrev 2021-05-11 10:18:30 följande:

Hon låtsades inte. Hon fick inte den varan och hade beställt och betalat för.

Då skriver man: Jag fick fel vara.
  • Anonym (T)

Tycker ni överdriver enormt. Jag svarade på frågan, om det jag beställt kommit, jag svarade ärligt.

Visst, jag hade kunnat säga att jag fått fel, men eftersom de bytt bild, den ändrades tom i mailen, så ville jag inte chansa då den ändå kostade så pass mycket. De skulle oavsett inte ha begärt den tillbaka, utan bara gett mig pengarna för den.

• Anonym (T)
    jappe56 skrev 2021-05-11 14:11:44 följande:

Ärlig är inte ordet man skull använda om dig ts när du tänker behålla en vara utan att betala för den

Som sagt, jag hade fått tillbaka pengarna ändå, förutsatt att de inte nekar till att jag fått fel på grund av den ändrade bilden.

De vill inte ha tillbaka tröjan, det fungerar inte så på wish.
  • Anonym (Mest fel)

TS, du frågar om du gjorde rätt eller fel. Självklart gjorde du fel.

Bara för att man brukar få tillåtelse att behålla en sak så är det inte okej att bara ta det för givet.

Eftersom du resonserar som att du inte fick det du beställt, så måste det ju istället betyda att du fick något du inte beställt. Du kan inte resonera att det är moraliskt RÄTT att behålla denna sak utan att ge avsändaren möjlighet att rätta till felet. Jag dömer dig inte för att du gjorde som du gjorde, men det är inte RÄTT.

• EpicF
    Glinda från Oz skrev 2021-05-11 13:20:52 följande:

Då skriver man: Jag fick fel vara.

Osäker på om det alternativet finns.
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)