• Mint

    Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

    Det du beställde kom inte.

    Det lär inte finnas något alternativ på Klarna eller Wish för ?säljaren ändrade bild efter köp? (bedrägeriförsök?) så jag hade valt det alternativ som låg närmast. Att säga att varan inte kom är inte att ljuga eller stjäla - det är ju sant! Sen kom det iofs en annan oönskad vara istället.

    Det finns liksom gränser för vad man som konsument ska krävas göra när det är företagen som gjort fel. En massa merarbete är över den gränsen. Hellre då att på enklast sätt uppnå önskat resultat. Här har TS blivit blåst av företaget, inte fel att skarva lite för att få tillbaka sina pengar.

  • Mint
    Anonym (men?) skrev 2021-05-11 16:54:18 följande:

    Men alltså hur tänker ni som tycker att TS gjort rätt?

    Om ni beställer något från t ex Gant, HM, ja vilket företag som helst och de råkar skicka fel. Gör ni likadant då, säger att det inte kommit fram något alls? Ni kontaktar inte företaget och returnerar den felaktiga varan och får pengarna tillbaka?

    Förstår inte logiken i detta. 


    Först och främst är det företaget som gjort fel. TS ska inte behöva krångla och mixtra för att få det hon betalt för.

    Om jag beställer från Gant eller HM i Sverige så följer de svenska lagar och har bra mycket bättre utvecklad kundvård och kundservice än Wish. Dessutom var det en jäkligt märklig grej som begåtts här - hon beställde vara X och de ändrade till vara Y i orderbekräftelsen. Det känns inte helt stabilt att utgå från att en säljare som beter sig så kommer att ge med sig lätt som en plätt utan snarare kommer den väl skylla ifrån sig och säga att TS beställde det som fanns i bekräftelsen, punkt slut.

    Är det något jag har absolut nolltolerans för så är det merarbete som skapas av att andra gör fel. Kan inte se något som helst moraliskt fel att TS svarar på ett sådant sätt så att hon med minsta möjliga krångel får sin beställda och betalda vara.

    Och givetvis handlar det inte om stöld om man behåller en felaktig vara som man inte ens beställt. Företaget får skärpa sina rutiner så det inte händer. Snarare är det ju säljaren som försökt begå ett bedrägeri.
  • Mint
    Anonym (nja) skrev 2021-05-13 16:05:39 följande:

    Men om man ser att man kommer få fel vara skickade till sig är man väl mer än lovligt dum om man utsätter sig allt trassel? Man kontaktar väl säljaren och upplyser dom om felet och att man inte kommer hämta ut den felaktiga varan, man beter sig inte som en snålgris och bestämmer sig för att hämta ut den felaktiga varan och sen gnälla, eller hur?


    Jag vet ju inte exakt hur det såg ut i ts mail och i vilken ordning saker hände, eller i vilket skede säljaren valde att byta bild.

    När jag beställt från Wish har det för övrigt nästan alltid kommit direkt i brevlådan så det har inte handlat om att krångla med att hämta ut.

    Men nu blir det väldigt meta och hårklyverier här. Personligen tycker jag inte att det ts gjort är moraliskt fel, det tror jag framgått här

    Det verkar som att skiljelinjen går mellan de som menar att ts inte fått varan hon beställt och att det därför är rimligt att påstå det, och de som menar att ts visst fått varan hon beställt - om än med annan färg och motiv och därför borde valt en annan formulering.

    Så det är en definitionsfråga huruvida den vara ts fått är den hon beställt eller ej

    Personligen menar jag att beställer jag en röd minecraft-tröja och det som kommer är en gul Justin Bieber-tröja, så har jag inte fått varan jag beställt. För mig finns inget tolkningsutrymme där. NÅGOT kommer, så är det förvisso. Men inte det jag beställt. Tänker på reklamen med en som beställer en iPhone och får en banan med ett äpple ritat på. Han får inte heller det han beställlt.
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)