Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)
Kexsmula skrev 2021-05-08 22:49:14 följande:
Ärsch, skitsamma om du kryssade i fel alternativ eller ej. Resultatet blir ju detsamma och det är det som räknas.
Om fel vara skickades av misstag eller systematisk oärlighet, så behöver ju producenten resp Wish ges möjlighet att förändra sina rutiner, utbilda sin lagerpersonal, se över sina underleverantörer etc. Men nu har TS påstått att ingenting kommit fram, vilket gör att istället transportföretaget fått skulden, och kanske tvingats betala ersättning till säljaren. Rent teoretiskt kan brevbäraren Pelle ha fått sparken efter att ha anklagats för att ha stulit paket, eftersom paketet registrerats ha anlänt till postterminalen men inte till mottagaren. Så att påstå att resultatet är detsamma är en grov förenkling.
Man måste skilja på leveransen och dess innehåll. Leveransen kom fram, men i innehållet var fel. Posten gjorde sitt jobb, men inte avsändaren.
I detta fall var det fortfarande en tröja, men med ett annat tryck. Tänk om istället varit ett suddgummi (tex för att lagerarbetare valde att behålla tröjan själv) eller en sprillans ny iPad istället. Hade det fortfarande varit rätt av TS att påstå att leveransen inte kommit fram, eftersom "det hon beställt inte kommit fram"...?