Inlägg från: Anonym (12we) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12we)

    Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

    EpicF skrev 2021-05-08 21:20:42 följande:
    På wish får man alltid behålla varan man fått även om man får pengarna tillbaka. Så det är inte stöld.
    Anonym (E) skrev 2021-05-08 20:53:38 följande:

    I deras system så är varan ändå levererad så ja de gjorde fel men du skulle ändå ha reklamerat på korrekt sätt. Förstår att man inte orkar men...


    Fel vara är levererad. Den vara ta beställde var inte den vara som ts fick.
    Nej, det får man inte alltid. På Wish finns det säljare som säljer produkter som kostar +10 000 SEK, och om du tror du får behålla allt så kommer du att bli besviken. Det är dessutom inte du som kund som bestämmer hur säljaren ska göra med returer/reklamationer. men det borde ju vara självklart.
    EpicF skrev 2021-05-11 17:05:52 följande:
    Det är Wish man handlar av, inte enskilda företag.

    Fel igen. Wish är en marknadsplats, ungefär som Blocket. TItta på valfri vara så ser du att det står vilka som säljer den. Wish tar betalt av säljarna, men de slipper ordna egen webshop, når fler kunder och man slipper tull/moms till exempel. 

    Du kanske ska gissa lite mindre när du uttrycker dig så självsäkert? 
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-13 22:07:19 följande:
    Ytters få personer köper produkter från Wish för + 10 000kr. Har själv aldrig sett en vara till det priset på Wish. Allt som oftast får man behålla det man fått fel även km man får pengarna tillbaka.

    Nja, det är ett företag som tillhandahåller produkter från andra företag. Den man gör affär men är Wish, till skillnad från blocket där du gör affär med privatpersoner.
    Ytterst få = Inte alltid, Men att du ändrat dig till "allt som oftast" får väl ses som ett framsteg. Det är fortfarande inte du som kund som bestämmer om varan ska skickas i retur eller inte.

    Wish är en marknadsplats. Jag skrev "ungefär som blocket" eftersom det finns skillnader - Wish är inte för privatsäljare. 

    sv.wikipedia.org/wiki/Wish_(f%C3%B6retag)
    "Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"

    Det är inte Wish du ska ha kontakt med i reklamations-/returärenden, det är säljaren. Wish kan hjälpa till i tvister, men det är inte Wish som sålt varan till dig (vilket du kan läsa dig till på Wikipedia, till exempel).
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-13 22:07:19 följande:
    Ytters få personer köper produkter från Wish för + 10 000kr. Har själv aldrig sett en vara till det priset på Wish. Allt som oftast får man behålla det man fått fel även km man får pengarna tillbaka.

    Nja, det är ett företag som tillhandahåller produkter från andra företag. Den man gör affär men är Wish, till skillnad från blocket där du gör affär med privatpersoner.

    Exempel, då, en elcykel:

    www.wish.com/search/electric%20bike/product/603491193b06796eff49d6da?source=search&position=107&share=web

    Som du kanske kan läsa dig till i länken säljs de av Hapichil, som dessutom har en egen sida på Wish till sin "store" där de säljer allsköns saker. Hapichil säljer dem alltså, inte WIsh.
  • Anonym (12we)
    EpicF skrev 2021-05-13 22:33:03 följande:
    Det är fortfarande Wish som hanterar sälj och köp. Jag hade personligen aldrig köpt en elcykel eller ens en cykel på Wish.
    Direkt citat från Wikipedialänken som jag tog med i det inlägget:
    "Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"
    Producenter = De som gör produkten. Wish gör inga produkter.
    Vad du skulle eller inte skulle köpa är fullständigt irrelevant. Du påstod att man alltid får behålla varan - tror du att du skulle få pengarna tillbaka och behålla en vara för 15 000 SEK? 

    Det är självklart bedrägligt att påstå att man inte fått varan om man de facto fått en leverans men med fel vara. Du har skrivit att hon inte gjort fel och att det bara är att behålla varan. Det är ju detsamma som att du bestämmer om säljaren vill ha den i retur eller inte?
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)