• Anonym (KalleP)

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

Ännu en tråd av en man som inte har en fru som vill vara gift eller i ett förhållande.

Förstå mig rätt, hon säger att hon vill det, hon säger att hon älskar mig...

Men hon förstår inte att sex är lika viktigt i ett förhållande som alla andra saker man gör i ett förhållande.

Jag undrar lite vad som skulle hända om jag började skita i bröllopsdag,  morsdag, födelsedagar etc. då det inte är viktigt för mig. Jag menar om sex inte är viktigt för henne, och hon aktivt gör valet att helt sonika skita i att vi är två i detta förhållande. Varför skulle jag då behöva göra saker jag inte vill. 
    Alltså ärligt, vad är skillnaden? Förklara gärna för jag ser ingen.

Jag har skrivit och läst otaliga gånger på det här forumet, och det är alltid samma visa. Skilj dig, skaffa en vid sidan etc. etc.

Men jag älskar min fru, öven fast hon skiter totalt i mina känslor så älskar jag henne. Jag älskar min familj. Jag skulle aldrig vilja dela på den om jag fick bestämma.

Vad jag funderat senaste dagarna på är dock varför fortsätter man? Jag menar inte förhållandet etc. Jag menar totalt sett.

Vad fyller jag för funktion? Jobbar hemma precis som en majoritet, träffar ingen. Har inget sexuellt umgänge med min fru. En kyss då och då på sin höjd. Inte ens smekningar, oralt eller något sådant. Alltså inget.

Jag har mina barn. Så jag antar att det är därför man fortsätter att existera. Att jag ska finnas för någon annan har jag vetat om, det skriver man på när man skaffar barn. Man kan då inte göra det egoistiska och avsluta detta kapitel (eller alla kapitel för den delen).

Man är ett skal. Ett skal som jobbar, lagar mat, städar, finns där. Men som inte får något i utbyte förutom kärlek från barnen.

Helt ärligt, situationen som den är börjar påverka något enormt. Det är liksom allt på en gång nu. Tror jag bara behöver skriva av mig. Inget kommer att ändras. Men jag måste se över vad min existens uppfyller.

Det är nog bra att jag jobbar hemma.

• Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-05-06 18:11:24 följande:
    Den "läxan" du tror att hon kommer lära sig av när du tar avstånd från saker hon uppskattar kommer sannolikt utebli.  Hon kommer förmodligen inte tänka "Jaha, nu har han slutat göra saker jag vill för att jag inte gör saker han vill". Utan bara känna sig oälskad och besviken. Ungefär som du känner.

Då blir ni två som känner sig oälskade, osedda och besvikna istället för en. Jag vågar nog lova att relationen inte blir bättre av det.

Jag vet inte hur man löser din situation, hade jag vetat det hade jag berättat det, men jag tror mig veta att det du planerar kraftigt kommer försämra den ytterligare. Tror inte er relation har "råd" med det. Att en mår dåligt i den är illa nog, mår bägge dåligt...ja det förbättrar inte. 
    Tja läxan kommer ju även utebli så länge sexbristen inte är ett problem för henne oxå. Varför ska hon ta tag i något som inte är ett problem för henne?

Japp när TVÅ upplever ett problem i förhållandet istället för bara EN så är oddsen att man tar tag i det betydligt större än när bara en är missnöjd.

En realtion har visst råd att ta en sån smäll och ju tidigare den sker desto bättre, för en relation där man inte vågar ta konflikter och vända på "otrevliga" stenar kommer bara ruttna långsamt inifrån. Den enda skillnaden är en snabb död eller en lång och utdragen död. Men dö kommer den garanterat göra.

Vad får dig att tro att jag har en sån situation? Det har jag inte, vi knullar ofta och länge min särbo och jag och är väldigt kompatibla sexuellt. Dock behöver man inte vara i en sån situation eller vara relationsexpert för att inse att ett problem behöver bli ett problem för båda om man vill att båda ska engagera sig i att lösa det för så är det i ALLA andra sammanhang oxå. 
  • Anonym (laddad)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-06 18:25:45 följande:
    Tja läxan kommer ju även utebli så länge sexbristen inte är ett problem för henne oxå. Varför ska hon ta tag i något som inte är ett problem för henne?

Japp när TVÅ upplever ett problem i förhållandet istället för bara EN så är oddsen att man tar tag i det betydligt större än när bara en är missnöjd.

En realtion har visst råd att ta en sån smäll och ju tidigare den sker desto bättre, för en relation där man inte vågar ta konflikter och vända på "otrevliga" stenar kommer bara ruttna långsamt inifrån. Den enda skillnaden är en snabb död eller en lång och utdragen död. Men dö kommer den garanterat göra.

Vad får dig att tro att jag har en sån situation? Det har jag inte, vi knullar ofta och länge min särbo och jag och är väldigt kompatibla sexuellt. Dock behöver man inte vara i en sån situation eller vara relationsexpert för att inse att ett problem behöver bli ett problem för båda om man vill att båda ska engagera sig i att lösa det för så är det i ALLA andra sammanhang oxå. 
    jepp, båda måste förstå hur relationen ser ut om det skall lösa sig oavsett problem. Osynk när det gäller sex, lust och intima vanor verkar dock sitta långt inne med sin lösning...blir lätt känsligt och otillräckligt, taggarna ut och försvarsställning. Vi inläggare här i tråden vet ju väldigt lite om TS och hans partner...
  • New  Dawn
    Martinetto skrev 2021-05-06 17:18:28 följande:

Håller inte med; Många kvinnor som återupptäcker sin sexualitet efter en skilsmässa när de träffar nya män.

Fast förslaget som kritiserades, handlade inte om vad som händer efter skilsmässa, utan att ta in en tillfällig älskare. Det tror jag verkligen inte sätter fart på hennes lust för honom, och jag tror inte heller förslaget skulle gå hem
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (Varför?)

Mixade ihop dig med TS. Därför trodde jag att du hade en sån situation.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-06 17:47:01 följande:

Nja, jag förstår vad du menar och håller delvist med men samtidigt. Om man har ett väldigt obalanserat sexlust så är ju sexbristen inte ett problem för den som saknar sexlust. Den är bara ett problem för den som har sexlust. Och människor är ju rätt ofta ganska bekväma varelser som inte gärna tar tag i saker förrän det blir absolut nödvändigt, oftast när man själv drabbas istället för bara någon annan.

Jag kan absolut tänka mig att hålla tillbaka med saker som den andra anser vara viktiga och ett problem om de uteblir kan vara ett effektivt sätt att visa vad sexbrist innebär för den andra.

Exempel:

För många människor som inte saknar sex så är bekräftelse och närhet ändå väldigt viktigt och så länge man får sitt behov av bekräftelse och närhet mättat (vilket ofta är fallet eftersom den som saknar sex försöker få personen att bli sugen) så ser man ju inte problemet i sexbrist för man drabbas ju inte av det själv. Tar man däremot bort bekräftelse och närhet från dem så ställs de helt plötsligt inför samma dilemma som den som saknar sexet. Och då blir de kanske mer benägna att försöka hitta en lösning.

PS! Nu pratar jag enbart om personer där sexet uteblir för att man inte känner för det, inte om medicinska eller psykiska anledningar. 

Tror du verkligen att det handlar om bekvämlighet?

Jag tror faktiskt inte TS fru saknar varken närhet eller bekräftelse från honom längre, och jag tror inte hon kommer få lust hur mycket hon än fattar att han saknar det. Jag tror hon lever kvar av helt andra anledningar. Det är mycket möjligt att hon tycker om honom som person och kanske tycker hon att han är en bra pappa. Jag tror hon stannar för barnens skull, för ekonomi och praktiska saker och är bara tacksam över att slippa närhet.

Den enda som kommer att hända om han inte deltar på födelsedagar osv, är att hon blir irriterad på honom. Eller så kanske det är skönare att vara utan honom på kalas. Det tyckte jag med mitt ex. Jag hade roligare på släkters födelsedagar när han inte var med. Jag kunde slappna av på ett helt annat sätt, när jag inte behövde tänka på om han hade trevligt eller var uttråkad och irriterad.
  • Tecum

Exakt, så menar jag också. Om hustrun dels förstår att mannen mår dåligt, dels märker att hans dåliga mående får konsekvenser både för henne själv och relationen, då ökar motivationen att göra något åt det med 100%, minst. Eller att ta steget till separation, vilket ofta är den bästa lösningen i slutändan.
  • Anonym (Katja)
    Tecum skrev 2021-05-06 19:12:24 följande:

Exakt, så menar jag också. Om hustrun dels förstår att mannen mår dåligt, dels märker att hans dåliga mående får konsekvenser både för henne själv och relationen, då ökar motivationen att göra något åt det med 100%, minst. Eller att ta steget till separation, vilket ofta är den bästa lösningen i slutändan.

Men hur kickar man igång sin sexlust när man inte tände på sin partner? Hon förstår säkert hur han mår, kanske försöker hon kompensera för det på andra sätt än det sexuella? Det vet vi inte.

Men om man inte tänder på sin partner så måste man ju ställa sig frågan, VARFÖR attraheras hon inte av honom längre? Vad har hänt eller inte hänt?

Det stora felet män ofta gör är att de jämför sin egen sexualitet med kvinnans. Kvinnans lust sitter främst i hjärnan. Den är inte frikopplad hennes känsloliv. Den är sällan objektiv.

Mannen behöver sex för att må bra, kvinnan behöver må bra för att ha sex.
  • Martinetto
    New Dawn skrev 2021-05-06 18:45:12 följande:
    Fast förslaget som kritiserades, handlade inte om vad som händer efter skilsmässa, utan att ta in en tillfällig älskare. Det tror jag verkligen inte sätter fart på hennes lust för honom, och jag tror inte heller förslaget skulle gå hem
    Plocka in tillfällig älskare är nog en fantastiskt dålig idé, det håller jag med om. Tänkte mer på passusen om
    med en ny partner skulle det troligen bli åka av.
    Jag har dejtat en del de senaste åren och det har varit många som berättat hur de har återupptäckt och ibland utvecklat en mycket starkare drift (sannolikt beroende på mina prestationer då! )
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-06 19:12:24 följande:

Det blir smidigare och lättare om båda vill ändra situationen, men faktum är att det räcker ju att en vill skiljas.

Om hon vill stanna för barnen skull, kan hon vänta med skilsmässa. Jag tror faktumet att mannen inte trivs är mindre viktigt för henne än barnen. Antagligen tror hon att barnen kommer må dåligt av skilsmässa och det styr mer.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Katja) skrev 2021-05-06 19:40:29 följande:

Men hur kickar man igång sin sexlust när man inte tände på sin partner? Hon förstår säkert hur han mår, kanske försöker hon kompensera för det på andra sätt än det sexuella? Det vet vi inte.

Men om man inte tänder på sin partner så måste man ju ställa sig frågan, VARFÖR attraheras hon inte av honom längre? Vad har hänt eller inte hänt?

Det stora felet män ofta gör är att de jämför sin egen sexualitet med kvinnans. Kvinnans lust sitter främst i hjärnan. Den är inte frikopplad hennes känsloliv. Den är sällan objektiv.

Mannen behöver sex för att må bra, kvinnan behöver må bra för att ha sex.

Å, vilket bra inlägg, speciellt delen om att män projicerar sin egen sexualitet på partnern. Och även det du skriver om att det ju finns en anledning till att fruns lust till mannen har dött. Det pratas om hormoner och preventivmedel, det kan säkert vara en bov, men vanligast är nog att det är kärleken till mannen som dog först och sedan attraktionen. Det verkar vara svårt för många att fatta och viljan till att försöka ta reda på hur kärleken dog verkar låg. Och heller inget man konstaterar över en kaffe precis utan någon som nog kräver många samtal och mycket grävande av båda parter.
Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?