• Anonym (KalleP)

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

Ännu en tråd av en man som inte har en fru som vill vara gift eller i ett förhållande.

Förstå mig rätt, hon säger att hon vill det, hon säger att hon älskar mig...

Men hon förstår inte att sex är lika viktigt i ett förhållande som alla andra saker man gör i ett förhållande.

Jag undrar lite vad som skulle hända om jag började skita i bröllopsdag,  morsdag, födelsedagar etc. då det inte är viktigt för mig. Jag menar om sex inte är viktigt för henne, och hon aktivt gör valet att helt sonika skita i att vi är två i detta förhållande. Varför skulle jag då behöva göra saker jag inte vill. 
    Alltså ärligt, vad är skillnaden? Förklara gärna för jag ser ingen.

Jag har skrivit och läst otaliga gånger på det här forumet, och det är alltid samma visa. Skilj dig, skaffa en vid sidan etc. etc.

Men jag älskar min fru, öven fast hon skiter totalt i mina känslor så älskar jag henne. Jag älskar min familj. Jag skulle aldrig vilja dela på den om jag fick bestämma.

Vad jag funderat senaste dagarna på är dock varför fortsätter man? Jag menar inte förhållandet etc. Jag menar totalt sett.

Vad fyller jag för funktion? Jobbar hemma precis som en majoritet, träffar ingen. Har inget sexuellt umgänge med min fru. En kyss då och då på sin höjd. Inte ens smekningar, oralt eller något sådant. Alltså inget.

Jag har mina barn. Så jag antar att det är därför man fortsätter att existera. Att jag ska finnas för någon annan har jag vetat om, det skriver man på när man skaffar barn. Man kan då inte göra det egoistiska och avsluta detta kapitel (eller alla kapitel för den delen).

Man är ett skal. Ett skal som jobbar, lagar mat, städar, finns där. Men som inte får något i utbyte förutom kärlek från barnen.

Helt ärligt, situationen som den är börjar påverka något enormt. Det är liksom allt på en gång nu. Tror jag bara behöver skriva av mig. Inget kommer att ändras. Men jag måste se över vad min existens uppfyller.

Det är nog bra att jag jobbar hemma.

• Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?
  • Anonym (Taurus)
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-05 20:56:43 följande:

Det som jag häpnar över i den här tråden och liknande trådar är den moraliska upprördheten över dem som mår dåligt av att leva i ett förhållande utan sex. Sexuella behov är tydligen något man ska skämmas för och man ska vara beredd på att leva en stor del av sitt liv i ett äktenskap utan samliv eftersom det är oacceptabelt att skilja sig. Man kan undra var all denna sexnegativitet kommer från, den verkar hämtad från en svunnen tid eller någon religiös sekt.

Håller med dig. Det är tydligen värre att skilja sig än att leva som två syskon. För barnen är det tydligen ett öde värre än döden att föräldrar skiljer sig. Skilsmässa är paria och ändå skiljer sig folk utan att bli stenade på öppen gata. 
    Det är i mitt tycke värre att hålla ihop och lära barnen att man ska fortsätta med en relation som är död. 
    Det är inge brott att skilja sig.  
    Många barn kommer som vuxna säga att de önskade att föräldrarna gick skilda vägar...
  • Mimosa86
    Tecum skrev 2021-05-05 20:16:00 följande:

Det kan det väl vara! Om man är introvert och inte gillar släktkalas men men följer med för fruns skull, vilket är en av många kompromisser i ett bra äktenskap.  Eller följa med till Ullared eller gå på spa. Eller måla om huset istället för att leja till det. Jag kan räkna upp en massa saker som någon KANSKE gör för hustruns eller husfridens skull, medan någon annan gillar att göra det. Men det måste ske åt bägge håll, om den ene inte bryr sig och den andre slår knut på sig för att vara till lags blir det obalans och en dålig relation.

Det vet vi inget om. TS har inte skrivit att hans fru inte bryr sig om honom i det stora hela. Han skriver inte att hon skiter i honom och familjen. Han skriver att hon inte vill ha sex längre. Stor skillnad.

Det kan mycket väl vara så att hon städar huset för husfridens skull, hon kanske har målat huset för att det behövdes och gjorde mycket själv för att familjen skulle kunna lägga pengar på annat. Hon kanske har gått med på att han köper den där förstärkaren eller uppgraderar till en specifikt bilmärke- inte för att hon bryr sig om dessa ting men gjort detta för att det var viktigt för honom. Hon kanske t.o.m. har legat med honom tidigare enbart för hans skull och inte sin egen. Det vet vi som sagt inget om.
  • Anonym (Lider)

Det som jag häpnar över i den här tråden och liknande trådar är den moraliska upprördheten över dem som mår dåligt av att leva i ett förhållande utan sex. Sexuella behov är tydligen något man ska skämmas för och man ska vara beredd på att leva en stor del av sitt liv i ett äktenskap utan samliv eftersom det är oacceptabelt att skilja sig. Man kan undra var all denna sexnegativitet kommer från, den verkar hämtad från en svunnen tid eller någon religiös sekt.

Jag tycker att TS ska lämna sin fru istället för att hämnas. Vill man inte leva i en relation har man all rätt att ta ut skilsmässa. Ingen dömer någon för det. Men att hämnas och straffa är bara så fel. 
  • Anonym (Frun som inte vill (orkar))

Nej nej nej.. det handlar inte om någon moralisk upprördhet över att man kan må dåligt i ett sexlöst förhållande. Jag har full förståelse för att man kan må dåligt i en relation utan samliv (viktigt dock att först och främst förstå vad oviljan till att ha sex har sin grund i).

Det saken handlar om är dessa, ofta mäns, egon. Hur de sätter jaget framför laget. De ser många gånger inte allt annat jobb som kvinnan lägger ned för att få familjen att fungera. Dessa män sätter sig själva och sina behov i främsta rummet, familjen kommer som bäst på andra plats. Inte konstigt att kvinnan tappar lusten när det visar sig att den vuxne mannen egentligen var en liten pojke som hävdar att kvinnan inte bryr sig om honom och hans känslor om hon inte ger honom sex.
  • Anonym (Allanamnärtagna)

Sex handlar om att man har en bra relation. Vill den andre inte ha sex är relationen inte bra. Den som är sugen känner sig konstant frustrerad och förminskad, även om den andre inte vill ha det så.

I förlängningen börjar man distansera sig och bygger upp ett lätt förakt vilket leder till att man blir kall. Då börjar den andre tro att det är något fel på en som är så "elak" och ointresserad av att umgås.

Ser en del singel besserwissar i tråden som inte vill att någon ska vara en knulldocka i ett förhållande, men är man i ett förhållande då ska sex inte vara ett problem och lusten behöver inte alltid finnas där. En person som inte ens orkar ha sex en gång i veckan för att lusten inte finns där är bara lat. En fet jävla latmask.

Jag hade precis sex och jag hade egentligen inte lust men jag gjorde det ändå och lusten kom fram så fort tuttarna var i ansiktet.

• Elizabethsmith

Jag tycker verkligen att du ska prata med din fru om någon slags rådgivning eller terapi.

Komma fram till varför hon inte vill ha sex och ifall det finns något ni kan göra för att tända gnistan igen.

Jag personligen tycker att sex är otroligt viktigt i ett förhållande, då det ger så mycket på alla sätt. Jag hade inte klarat mig i en relation där jag inte har sex. Hade självklart accepterat ett nej men hade inte kunnat stanna i relationen.

Och att du beskriver hur du känner i slutet är absolut inte bra, detta påverkar dig extremt mycket.

Så prata med din fru om parterapi eller sexolog. Vill hon inte detta eller det inte funkar så tycker jag att du ska överväga att lämna relationen även fast du älskar henne. Det är oroande hur du beskriver att du mår av detta, att detta får dig att ifrågasätta din existens.

• New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-05 19:20:24 följande:

Visst kan hon må dåligt av sexbrist utan att vara sjuk, men du erkänner ju själv att vi inte kan läsa ut något sådant i texten. Men i min värld försöker man göra något åt om man ,mår dåligt men här är intrycket att hon är nöjd med att slippa sex.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du kände ungefär som TS innan du skilde dig, men att ni hade sex och du fick orgasm. Hade du inte mått ännu sämre om du inte fått sex och närhet då? Så det är inte konstigt att TS hade mått mindre dåligt om de haft ett sexliv.

Om TS tycker att det är skittråkigt att fira Mors dag och gå på släktkalas och dessutom mår dåligt, varför ska han behöva tvinga sig till det? Tidigare har han ställt upp för hustruns skull, men några sådana förpliktelser har han inte längre då hon inte bryr sig om hans mående.

Nej, det står ju inget om hur hon känner. Bara hur han känner. När man diskuterar detta ämne ingår det ju att fundera på hur hon känner. Det gör du också när du förutsätter att hon skulle kunna ha sex om hon bara ville/förstod.

Tror du att hon medvetet låter bli att ha sex, fastän hon hade kunnat om hon hade velat?

Han skriver att hon inte förstår att sex är viktigt. Tror du också det? Att bristen ligger i att hon inte förstår ?Jag tror absolut att hon vet att han mår dåligt av att de inte har sex. Det skulle inte förvåna mig om hon haft sex många gånger just av den anledningen, för hans skull (Det är inte så ovanligt), men nu klarar hon det inte. Det är vad jag tror.

Så du tror att hon är nöjd med situationen. Att inte ha lust, inte sex?

Det kan ju vara så att hon inte alls är nöjd, men att alternativet, dvs att ha sex, fast hon inte vill, är ännu värre. Du återkommer igen till att hon borde "göra något åt det". Om känslorna saknas, kroppen inte svarar, då är det inte bara att "göra något åt det".

Det gick ju stegvis med mitt ex. Sexet blev sämre. Till slut var det vara som någon typ av toalettbesök, då vi bara typ lättade på trycket. Det kändes allt mer obekvämt och jag mådde alltid dåligt efteråt. Tomheten blev ännu mer påtaglig. I vardagen när vi fungerade som vänner gick det lättare, men jag mådde dåligt då också, för det kändes meningslöst. Däremot borde ihop ganska länge även efter skilsmässan och då hade vi olika sovrum. Det gick lättare och vi var båda mycket trevligare mot varandra. Visst var det jobbigt, men vi samarbetade bra, fixade med praktiska saker, åt middagar ihop osv.

Självklart behöver han inte fira födelsedagar, men det är väl inte det som är problemet? Visst de kan fortsätta leva sexlöst, och utan att han delta vid födelsedagar. Jag tror inte det kommer lösa hans problem och jag fattar inte jämförelsen.

Tror du att hon plötsligt börjar ha sex för att få honom att åter vilja delta på födelsedagar. Eller spelar sexbristen inte lika stor roll om han slipper dessa saker.

Någonstans känns det ju lite märkligt att andra personer ska bli indragna. Vilka födelsedagar rör det sig om? Barnens, hans föräldrar, släktingar. Ska han sluta fira sin mor på morsdag bara för att de inte har sex. Konstig koppling.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (anonym)
    Anonym (33) skrev 2021-05-05 21:00:26 följande:
    Det är 100% kvinnor som tycker att det är alla tiders och att mannen bara ska acceptera att hon inte längre har lust och att allt beror på att mannen inte städar tillräckligt noga.
    Jag tror tyvärr att du har en viss poäng. Om någon hade skrivit att en man borde bidra till att lösa det gemensamma problemet med fördelningen av hemarbete om han inte ville att förhållandet skulle spricka hade ingen förfasat sig på samma sätt som de gör över åsikten att den som saknar sexlust medan partnern vill ha sex har ett visst ansvar för att bidra till att lösa problemet om man inte vill separera.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Frun som inte vill (orkar)) skrev 2021-05-05 23:11:35 följande:
    Nej nej nej.. det handlar inte om någon moralisk upprördhet över att man kan må dåligt i ett sexlöst förhållande. Jag har full förståelse för att man kan må dåligt i en relation utan samliv (viktigt dock att först och främst förstå vad oviljan till att ha sex har sin grund i).

Det saken handlar om är dessa, ofta mäns, egon. Hur de sätter jaget framför laget. De ser många gånger inte allt annat jobb som kvinnan lägger ned för att få familjen att fungera. Dessa män sätter sig själva och sina behov i främsta rummet, familjen kommer som bäst på andra plats. Inte konstigt att kvinnan tappar lusten när det visar sig att den vuxne mannen egentligen var en liten pojke som hävdar att kvinnan inte bryr sig om honom och hans känslor om hon inte ger honom sex.
    Men då får den som är missnöjd med arbetsfördelningen hemma sätta ner foten och kräva att han gör sin del. Har man varit tydlig med att det är det som är problemet så har man tagit sitt ansvar för att försöka lösa situationen. Däremot om man inte säger vad som är fel och inte är villig att utreda vad problemet beror på, då tar man inte tillräckligt med ansvar för relationen.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-05 20:16:00 följande:

Det kan det väl vara! Om man är introvert och inte gillar släktkalas men men följer med för fruns skull, vilket är en av många kompromisser i ett bra äktenskap.  Eller följa med till Ullared eller gå på spa. Eller måla om huset istället för att leja till det. Jag kan räkna upp en massa saker som någon KANSKE gör för hustruns eller husfridens skull, medan någon annan gillar att göra det. Men det måste ske åt bägge håll, om den ene inte bryr sig och den andre slår knut på sig för att vara till lags blir det obalans och en dålig relation.

Till viss del kan man göra saker för sin partner, men om man gör för mycket saker för den andre, utan att vilja, funkar det inte. Oavsett om det handlar om renovering eller handling.

Vissa saker måste man göra. Som tex måla om huset. Givetvis kan man ha olika åsikter om man ska betala för det eller göra det själv. Livet måste innehålla sådana kompromisser. Det kan ta emot oavsett om man betalar eller gör det själv. När det gäller dessa saker måste det finnas en balans, annars tar relationen skada.

Att du tycker att sex ska ingå i dessa kompromisser fattar jag däremot inte.

Jag tror aldrig att sex blir bra som styrs av kompromisser.

Jag med många tycker att sex ska handla om, vilja, lust och kärlek för att det ska funka. (i tillfälliga relationer, kk relationer, gruppsex mm behövs ju inte kärlek... däremot lust)
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?