Jomshof
"Islam är en avskyvärd religion".
Vad tycker ni om uttalandet.
Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.
Vad säger ni?
"Islam är en avskyvärd religion".
Vad tycker ni om uttalandet.
Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.
Vad säger ni?
För att vara extra tydlig:
Koranen är en skitbok som får idioter att rättfärdiga vilken agenda man nu vill driva.
Bibeln är en skitbok som får idioter att rättfärdiga vilken agenda man nu vill driva.
Jomshofs uttalande är ett typexempel på populism - för vad ska vi göra med den informationen? Uttalandet anspelar ju bara på känslor. En seriös politiker lägger fram x antal konkreta förslag om hur man ska hantera problematiska företeelser som är kopplade till islam - jihadism, terror, islamism, religiösa friskolor med könssegregation etc..
Visst, det gör SD också men en seriös politiker nöjer sig med det. Det finns ingen poäng med att piska upp hat mot allt och alla som på något sätt kan kopplas till islam, om det inte är slutmålet förstås.
Jomshof påminner lite om en tant på mitt förra jobb som nästan alltid argumenterade i affekt. När man försökte diskutera något med henne handlade hennes slutsatser enbart om hur ?hemskt? något var. Man kom liksom aldrig längre, hon ville stanna i sin känsla av upprördhet. Det är så populister fungerar, oavsett om de står till höger eller vänster.
Och ja, Jomshof har rätt att uttrycka sina åsikter men när en representant för Sveriges tredje största parti beter sig som tanten på mitt förra jobb får det konsekvenser. Det ger legitimitet åt ett hat som många när mot allt och alla som kan kopplas till islam och hat har aldrig lett till något konstruktivt genom historien. Ilska kan vara en bra drivkraft men hat gör människor irrationella och farliga.
Populismens ständiga vältrande i känslor kan slå mot vilken grupp som helst - det kan vara muslimer eller vita män, som andra hetsar mot. Måltavlan varierar men det finns alltid en föreställd fiende och om den försvann skulle alla problem vara lösta. Det är ju bara en orealistisk fantasi.
Jag ser egentligen inget positivt med tankegångarna inom islam, särskilt inte den horribla kvinnosynen, men samtidigt inser jag att man inte kan förbjuda en religion eller avprogrammera muslimer som kinesiska regimen.
Det bor ett stort antal muslimer i Sverige, det kommer inte att förändras, och det är mer intressant hur man kan arbeta konkret mot de ovannämnda negativa företeelserna. Det behövs enligt min åsikt en skarpare och mer omfattande lagstiftning på flera områden. Det är sådant man kan diskutera politiskt och en del av SDs politik håller jag med om. Men vad Jomshof avskyr eller ej tillför inget.
I alla fall de mer fundamentalistiska varianterna av islam är rätt avskyvärda. Och det avskyvärda drabbar i första hand flickor och kvinnor. Eftersom Sverige ju ska vara ett feministiskt land - och detta har varit en grej nu sedan 1960-70-talet - så förstår jag inte varför vi släppte in dessa människor i vårt land? Och i så stort antal också. Det går ju ut över även våra egna döttrar, särskilt om vi måste bo i invandrartäta områden.
"lagomtroende" muslimer som lever ungefär som vi, och inte uppmärksammar sin tro annat än vid de stora muslimska högtiderna, samt kanske att de följer någon regel som att inte dricka alkohol eller inte äta fläsk - har jag inga problem med. Men de enda muslimer jag har känt som har varit så "moderata" i sin tro, har varit iranier som flydde från Khomeinis regim (av uppenbara skäl - det var ju just religionsförtrycket de flydde ifrån) och deras avkomlingar, samt bosniska muslimer.
Övriga invandrare från muslimska länder, som jag haft kontakt med, har fortsatt leva efter reglerna i hemlandet angående kvinnans ställning, att man måste vara oskuld till bröllopsnatten (och kvinnor som inte är det föraktas), arrangerade äktenskap mycket tidigt - vilket gör att flickor inte hinner skaffa sig utbildning, o.s.v..