• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • KillBill
    Lark skrev 2021-03-14 11:08:56 följande:
    Intressant. "Jomshofs rasistiska uttlande".
    Är det rasistiskt att uttala sig om en religion? En religion är ju något en människa tror på... något man tycker. 
    Varför får man kritisera Nazismen utan att det kallas för rasism?
    Men kritisera Islam får man inte???

Sen skriver du "det rasistiska partier Sverigedemokraterna".

Kan du förklara vad exakt i deras politiska program som är rasistiskt?

Jag pratar inte om uttalanden från partimedlemmar utan vad partiets program säger.

Vad i Sverigedemokraternas program är rasistiskt?
    Varför förminskar du Jomshof till en partimedlem? Jomshof är Sverigedemokraternas partisekreterare och tillhör således den absoluta SD toppen.

Så här skriver Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) om Jomshofs uttalande: 

skma.se/blogg/2021/03/jomshofs-uttalande-om-islam-ar-inte-olyckligt-sprakbruk/

Jomshof, som tidigare bland annat försäkrat att han (i nuläget) inte ser svenska judar som samma "problem" som svenska muslimer eftersom den judiska gruppen är så liten, har fått omfattande kritik för sitt senaste uttalande i SVT. 
    - - -
    De starka reaktioner som kommit från bland andra Ulf Kristersson är välkomna och viktiga. Samtidigt är det på sin plats att påminna om att Kristersson och andra med honom som på senare tid menat att Sverigedemokraterna "förändrats" till det bättre har fel. 
    - - -
    De ständiga och allt mer oblygt rasistiska utfallen speglar den oförändrade kärnan i det sverigedemokratiska projektet. Sverigedemokraternas politik representerar ett hot mot såväl den liberala demokratin som vårt lands minoriteter - i synnerhet, men inte endast, svenska muslimer.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • gfdfdfgfdgfdfggfdd
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 11:23:24 följande:
    Jag skiter högaktningsfullt i om en utlänning säger att han tycker det du skrev. Han har rätt till sin åsikt, precis som du och jag. Och Jomshof.
    Det många inte förstår är att ja man får tycka vad man vill men nej man får inte säga vad man vill offentligt

Det är konstigt att många 'sverjevänner' inte har koll på svensk lagstiftning
  • Iarwain
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 11:21:24 följande:
    Ja, det gör jag.

Det är inte jämförbart.
    På vilket sätt är det ojämförbart?

Jag är okunnig om X.
    Jag tycker inte X hör hemma här.

Byt X mot SD eller islam.

Är inte det vad båda påståendena är?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Anonym)
    Lark skrev 2021-03-14 11:04:52 följande:
    Intressant. Utveckla gärna. På vilket sätt vet jag inte vad jag talar om?
    Läs din egen trådstart:
    Lark skrev 2021-03-14 10:53:32 följande:

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

För det första är alla religioner avskyvärda beroende på hur man ser det. För det andra är de allra flesta utövare, oavsett religion, helt harmlösa normala människor. Extremister finns inom alla religioner. I stort sett kan man säga att Jomshofs uttalande som du håller med om är fullständigt felaktigt på flera nivåer.

Om du har läst Koranen kan du gärna läsa Bibeln också när du ändå är igång. Då ska du få se på "sharia"!
  • KillBill
    Anonym (AfS) skrev 2021-03-14 11:25:38 följande:

Jag håller givetvis med. Islam hör inte hemma i Sverige.

Du länkar till citat ur koranen som är plockade ur sitt sammanhang och som är vantolkade. 
  • KillBill
    KillBill skrev 2021-03-14 11:30:55 följande:
    Du länkar till citat ur koranen som är plockade ur sitt sammanhang och som är vantolkade. 
    Du publicerar citat ur koranen som är plockade ur sitt sammanhang och som är vantolkade/felaktigt översatta skulle det stå.

• Anonym (AfS)
    KillBill skrev 2021-03-14 11:30:55 följande:

Det brukar låta så ja...
  • Anonym (Louisa)
    gfdfdfgfdgfdfggfdd skrev 2021-03-14 11:26:50 följande:
    Det många inte förstår är att ja man får tycka vad man vill men nej man får inte säga vad man vill offentligt

Det är konstigt att många 'sverjevänner' inte har koll på svensk lagstiftning
    Man får faktiskt säga "enligt mig är *valfri religion*  avskyvärd".
    Det är en åsikt som man har rätt att ha.

Läs på lite innan du svamlar nästa gång.
  • KillBill
    Anonym (AfS) skrev 2021-03-14 11:35:04 följande:
    Det brukar låta så ja...
    Varför inte länka till originalkällan (på svenska) så att alla kan bedöma sanningshalten i det du påstår?
  • Anonym (suck)
    Lark skrev 2021-03-14 11:25:01 följande:
    Du förklarar fortfarande inte vad som är rasistiskt i Sverigedemokraternas partiprogram.

Vilka punkter har de som är rasistiska?
    Nu vet jag inte om du spelar dum eller om du faktiskt inte förstår, jag väljer att tro på det sistnämnda och gör ett till försök att förklara

Här är ett par exempel

¤ Hur trovärdigt är det att påstå att man har nolltolerans mot rasism om partimedlemmar om och om igen blir avslöjade med rasistiska uttryck och/eller handlingar
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger att man är för jämlikhet men vill begränsa abort
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger att man är för gamla men röstar emot förbättringar inom äldreomsorgen
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger sig värna om Sverige när det samtidigt finns flertalet dömda för skattebrott dvs man lurar staten på pengar

Med andra ord hur mycket är ens ord värt om man inte lever upp till det

Svar på tråden Jomshof