Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Jomshof

Jag säger att varken du eller Jomshof vet vad ni ens pratar om.

• Anonym (Anonym)
    Lark skrev 2021-03-14 11:04:52 följande:
    Intressant. Utveckla gärna. På vilket sätt vet jag inte vad jag talar om?
    Läs din egen trådstart:
    Lark skrev 2021-03-14 10:53:32 följande:

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

För det första är alla religioner avskyvärda beroende på hur man ser det. För det andra är de allra flesta utövare, oavsett religion, helt harmlösa normala människor. Extremister finns inom alla religioner. I stort sett kan man säga att Jomshofs uttalande som du håller med om är fullständigt felaktigt på flera nivåer.

Om du har läst Koranen kan du gärna läsa Bibeln också när du ändå är igång. Då ska du få se på "sharia"!
  • Anonym (Anonym)
    Lark skrev 2021-03-14 11:39:09 följande:
    Jag har läst både Bibeln och Koranen och studerat Sharialagarna... det är därför jag kan göra dessa uttalanden.

Alla religioner avskyvärda?
    Vad är avskyvärt med Jesu lära? Du får väldigt gärna berätta vad i Nya Testamentet som är avskyvärt med Jesu lära?
    Är det hans uppmaningar till att Älska sina medmänniskor?

Absolut... du har helt rätt. De flesta muslimer är inte självmordsbombare.
    Och de flesta bekännande kristna jag känner är inte kristna för fem öre. De är extremt fördömande etc.

Men jag pratar inte om utövarna. Jag pratar om vad LÄRAN säger.

Gamla Testamentet i Bibeln innehåller våldsamheter som ingen kan förneka.
    Koranen uppmanar till så mycket våld och elände att det är svårt att veta vad man ska börja.

Nya Testamentet med Jesus i spetsen... tja, jag kan inte hitta något negativt eller våldsamt i Jesu lära. Tycker han verkar vara en ganska reko herre.
    Du kan inte å ena sidan lägga Koranen i en vågskål och säga att islam är fruktansvärd, men du väljer bara de fina delarna ur Bibeln. Framför allt GT så klart men även NT innehåller många fruktansvärda saker om hur man ska behandla människor, t ex stena dem till döds för helt normala saker. Lägg dem istället i varsin vågskål i sin helhet så blir det mer rättvist.

• Anonym (Anonym)
    Lark skrev 2021-03-14 11:47:52 följande:
    Var i NT står det att man ska behandla människor illa och stena folk till döds?
    Ge gärna ett exempel!
    Som jag nyss sa kan du inte bara välja vilka delar du separerar ur en religiös text. Du säger att islam är en fruktansvärd religion och stöder dig på hela Koranen så gör detsamma med Bibeln i så fall.

Det finns flera ställen i NT som tar upp stening, mest intressant är det väl när judarna skulle stena Jesus för att han sa sig vara guds son och en annan gång när han diskuterade Johannes döparens insatser med dop. NT handlar dessutom inte främst om Jesus och hans läror utan om väldigt många andra saker, även om just stening är ett enda litet exempel så fattar du nog själv att det finns gott om annan skit där också.
  • Anonym (Anonym)
    Lark skrev 2021-03-14 13:02:28 följande:
    Hadither är många... bla kan nämnas Sahih Bukhari. 

Och nej - det är inte samma sak som att läsa GT utan NT.
    Läsa GT utan NT går alldeles utmärkt... fråga varenda jude.
    Judarna läser ju inte NT.

NT går också att läsa utan GT... även om det finns betydande hänvisningar till GT.
    Fel.

Judendomen utgår från GT. Kristendomen utgår från Bibeln. Gideoniterna utgår från NT däremot.
Svar på tråden Jomshof