• Anonym (Anilla)

Att lämna barn ensamma hemma

Har en fråga

Får man som förälder lämna barnen ensamma hemma (12 och 14 år) den veckan man har barnen

Typ från klockan 23 till 03 utan att meddela det till den andra föräldern?

• Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma
  • Egon den stora
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 21:18:57 följande:

Nej han åker till henne och stannar några timmar för att komma hem halv 4 på morgonen

Det är väl just att han träffar sin nya som är det stora problemet väl? Det brukar vara så.

Har barnen några problem med det hela?
  • Anonym (Anilla)
    Egon den stora skrev 2021-03-01 22:33:59 följande:

Det är väl just att han träffar sin nya som är det stora problemet väl? Det brukar vara så.

Absolut inget problem att han träffar sin nya men varför inte göra det på sin barnfria vecka?

Han brukar säga till barnen att han ska åka runt lite sen efter en stund ringer han dom och säger att han åker tilm henne.....
  • Anonym (Anilla)
    Egon den stora skrev 2021-03-01 22:33:59 följande:

Absolut inget problem att han träffar sin nya men varför inte göra det på sin barnfria vecka?

Han brukar säga till barnen att han ska åka runt lite sen efter en stund ringer han dom och säger att han åker tilm henne.....Och då hjälper det inte vad barnen säger
  • Anonym (Anilla)
    Brumma skrev 2021-03-01 22:16:48 följande:

Så länge barnen vet att han åker och är ok med det så ser jag inga problem med det.

Inte många timmar han hinner träffa sin nya, max en timme typ... Det låter inte helt som om du har alla fakta.

Fakta har jag... Barnen kam inte säga något om det då han säger att han ska åka runt och ringer efter en stund och säger att han ska åka till henne
  • rocker

Märkligt beteende tycker jag. Ut och åka mitt i natten för det första när man har sin barn hos sig och sen råkar åka hem till henne. Är det inte bättre att alla sover hos henne eller att hon sover hemma hos honom?

• Kvittning
    rocker skrev 2021-03-01 23:19:04 följande:

Märkligt beteende tycker jag. Ut och åka mitt i natten för det första när man har sin barn hos sig och sen råkar åka hem till henne. Är det inte bättre att alla sover hos henne eller att hon sover hemma hos honom?

Ja det håller jag med om.

Men vad gäller själva sakfrågan om det är ok så ja, jag kan inte se något fel i det. Jag kunde vara ensam hemma hela natten när jag var 14 och då jag generellt var dålig på att klara mig själv som ung så känns det som en rätt bra måttstock att det som jag klarade borde vilket barn som helst som inte har några särskilda problem klara.
  • Drottningen1970

Beteendet i sig att mitt i natten åka långt bort i flera timmar är jävligt udda.

Först ljuga till barnen att man ska åka en sväng för att sedan pipa iväg till en brud och komma hem 4 på morgonen.

Hur länge sover han sedan på dagen efter?

Om det var en engångsföreteelse, så kan det ju ha varit en akuthändelse han behövde hjälpa henne med, så det är en annan sak.

Om detta är nåt som satts i system och händer hela tiden är själva beteendet så pass udda att jag skulle bli orolig för hur det är ställt med pappans förmågor att ta hand om både sig själv och barnen rent generellt. Mycket märkligt och udda som sagt. Som väcker oro rent generellt...

Barnen klarar sig nog dock. De kan väl även ringa dig om nåt skulle inträffa antar jag. De är ju så stora nu att de kan bestämma själva om de hellre skulle vilja bli hämtade av dig när farsan piper iväg till en brud mitt i natten..

• Anonym (vvvv)
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 20:54:29 följande:

Kanske ok att lämna dom ensamma några timmar om man är i närheten, samma stad

Jag tänkte mest på att man är 140 km bort

Men har får du det till att personen är borta ca 23-01 och sen skriver du att det är 140 km bort? 
    Menar du att föräldern åker dit, knullar och sen åker hem? 

Vad har barnen sagt då? Tycker de att det är olustigt att vara hemma är och föräldern är borta, eller är det du som oroar dig? 

Hur långt ifrån bor du? Kan barnen ringa dig om de blir oroliga? 
  • Anonym (vvvv)
    Anonym (vvvv) skrev 2021-03-02 07:00:32 följande:
    Men har får du det till att personen är borta ca 23-01 och sen skriver du att det är 140 km bort? 
    Menar du att föräldern åker dit, knullar och sen åker hem? 

Vad har barnen sagt då? Tycker de att det är olustigt att vara hemma är och föräldern är borta, eller är det du som oroar dig? 

Hur långt ifrån bor du? Kan barnen ringa dig om de blir oroliga? 
    Jag försvarar inte beteendet, alltså, tycker det är märkligt i så fall. men jag tycker TS formuleringar möjligen visar på överdriven oro eller att vi inte fått hela bilden. 

Feber får man inte ofta tex. 
    Är föräldern verkligen iväg varje natt? Hur funkar det på morgonen när barnen ska till skolan? Om sådana saker brister så att det drabbar barnen så absolut, då kan det vara fog för oro.
  • Anonym (Goran)
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 21:18:57 följande:

Nej han åker till henne och stannar några timmar för att komma hem halv 4 på morgonen

Han åker till HENNE? Alltså helt ärligt så tror jag att det är att han är nyförälskad och åker till en kvinna är den egentliga orsaken till att du stör dig. Inte en chans att du hade skapat den här tråden om det var som så att han åkte 15 mil bort under några timmar en natt för att hämta sin gamla morsa på flygplatsen eller nåt liknande.

Sedan så kan jag tycka att hela fenomenet är löjligt, en 14 och 12 åring grejar att vara ensamma hemma i några timmar vid nåt enstaka tillfälle eller så. De kan också gå upp själva på morgonen och bre sig en macka ifall pappa sover längre ibland, men givetvis är det inte schysst om det sätts i system. Då kanske han får ta sig en funderare, kanske dags att isåfall introducera den nya för barnen istället om han nu inte klarar att vara utan henne i sitt liv.
Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma