• Anonym (Anilla)

Att lämna barn ensamma hemma

Har en fråga

Får man som förälder lämna barnen ensamma hemma (12 och 14 år) den veckan man har barnen

Typ från klockan 23 till 03 utan att meddela det till den andra föräldern?

• Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma
  • Brumma
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 22:42:09 följande:

Absolut inget problem att han träffar sin nya men varför inte göra det på sin barnfria vecka?

Han brukar säga till barnen att han ska åka runt lite sen efter en stund ringer han dom och säger att han åker tilm henne.....Och då hjälper det inte vad barnen säger

Det konstiga här är ju inte att han åker dit ibland, utan att han inte är ärlig med det direkt.

Hur ofta gör han detta?

Och att han ringer en 12/14 åring efter 23.. varför har de inte lagt sig?
  • molly50
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 22:40:27 följande:
    Absolut inget problem att han träffar sin nya men varför inte göra det på sin barnfria vecka?

Han brukar säga till barnen att han ska åka runt lite sen efter en stund ringer han dom och säger att han åker tilm henne.....
    Nu  vet jag inte hur länge han har varit tillsammans med sin nya.
    Men kan han inte introducera sin nya för barnen istället för att lämna dem ensamma när han ska träffa henne?
    Är det seriöst så måste de väl ändå träffas förr eller senare.
  • est alors
    Anonym (ellen) skrev 2021-03-02 12:13:07 följande:
    Hon kanske har småbarn och inte är rörlig på samma sätt? Hon kanske jobbar tider så att det passar bäst att de träffas sent på kvällen när hans ungar ändå ska sova? Vi vet inte.

Det enda som känns säkert är att killen är nykär. 

Åka 14 mil enkel resa och  sedan tillbaka för en timme eller två med en kvinna ...
    Är det ingen som är vuxen, "killen som är nykär", har vad jag förstår valt att ha sina barn varannan vecka, varför kan man ju spekulera i eftersom han den veckan under natten, ljuger för barnen om vart han ska och sen ljuger igen för att få bekräftelse från någon annan.

"Hon kanske" en vuxen, "han kanske" oxå en vuxen är det de som behöver försvar, skydd, barnen då ?

Nykär, det är en rättighet då att bete sig så, vilket skämt.

Självklart har TS all rätt att vara orolig, eftersom pappan till barnen inte tänker på dem över huvudtaget, bara på sig själv, vad hon kan göra åt det är en annan sak.
  • est alors
    Brumma skrev 2021-03-02 12:14:36 följande:
    Det konstiga här är ju inte att han åker dit ibland, utan att han inte är ärlig med det direkt.

Hur ofta gör han detta?

Och att han ringer en 12/14 åring efter 23.. varför har de inte lagt sig?
    För att de inte vet var deras pappa är ?
  • Citronsaft
    elmadumle skrev 2021-03-02 11:47:17 följande:

Hm, kanske inte samma sak men när jag var 15 var jag själv i huset två veckor när föräldrarna var i norra delen hos släktingar, jag ville inte följa med längre i den åldern. Fixade både mat-det fanns färdiga, hemlagade matlådor att värma-fixade mammas blommor , tror de överlevde;) trädgården brydde jag mig inte om. Visserligen är det här typ "snart 100 år sedan" men några timmar på natten borde så stora barn fixa. 

Du bodde inte varannanvecka och dina föräldrar ljög inte för dig var dom tar vägen antar jag..

Rätt stor skillnad.
  • sextiotalist
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-03-02 11:40:11 följande:

Håller med fornminne. I den åldern klarar sig de flesta själva några timmar, men varför ljuger han för sina barn? Varför drar han bara? Han borde prioritera barnen de veckor han har dem, och han beter sig konstigt.

Ibland kanske en vuxen vill hålla sitt privatliv från sina barn. Utöver det så verkar det inte så snyggt hanterat, han kunde sagt att han skulle till en kompis, det hade räckt
  • est alors
    elmadumle skrev 2021-03-02 11:47:17 följande:

Hm, kanske inte samma sak men när jag var 15 var jag själv i huset två veckor när föräldrarna var i norra delen hos släktingar, jag ville inte följa med längre i den åldern. Fixade både mat-det fanns färdiga, hemlagade matlådor att värma-fixade mammas blommor , tror de överlevde;) trädgården brydde jag mig inte om. Visserligen är det här typ "snart 100 år sedan" men några timmar på natten borde så stora barn fixa. 

Du kände dig uppenbarligen trygg tack vare dina föräldrar. dessa barn är inte i en trygg miljö, alltså inget speciellt med vad du klarade av, helt olika förutsättningar.

Trygghet, är det begreppet något som någon känner igen nu för tiden, har man det klarar men det mesta, saknas tydligen här.
  • est alors
    sextiotalist skrev 2021-03-02 14:34:46 följande:
    Ibland kanske en vuxen vill hålla sitt privatliv från sina barn. Utöver det så verkar det inte så snyggt hanterat, han kunde sagt att han skulle till en kompis, det hade räckt
    Om en vuxen vill ha ett "eget privatliv" går det bra att inte skaffa barn.
  • sextiotalist
    est alors skrev 2021-03-02 15:47:22 följande:
    Det går utmärkt. Vi har haft ett privatliv som sonen inte varit involverad i. Mina föräldrar hade ett privatliv.
    Skulle nog säga att det är superviktigt med privatliv för att ha en bra relation med sin partner. Och även ett eget privatliv inom relationen.
  • sextiotalist
    est alors skrev 2021-03-02 15:47:22 följande:
    Dessutom är de barnen så stora så det finns stort utrymme att ha ett privatliv. Sambons barn var yngre när jag kom med i bilden och både han och hans ex hade liv där de inte var endast föräldrar. Vid den åldern så kunde dessa barn vara ensamma utan problem
Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma