Inlägg från: Anonym (vvvv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vvvv)

Att lämna barn ensamma hemma

Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 20:29:47 följande:

Har en fråga

Får man som förälder lämna barnen ensamma hemma (12 och 14 år) den veckan man har barnen

Typ från klockan 23 till 03 utan att meddela det till den andra föräldern?

Ja varför skulle man inte kunna det, det är ju rätt stora. De sover väl den tiden? De ska kunna ha någonstans att ringa om det skulle vara något och man ska väl inte lämna utan att barnen vet om det innan de lägger sig, så de inte blir oroliga om de skulle vakna och upptäcka det. 

Man behöver inte informera den andre föräldern om minsta lilla sak i sitt eget hem. Däremot undrar jag väl vad man ska ut och göra mitt i natten? 
  • Anonym (vvvv)
    Anonym (Anilla) skrev 2021-03-01 20:54:29 följande:

Kanske ok att lämna dom ensamma några timmar om man är i närheten, samma stad

Jag tänkte mest på att man är 140 km bort

Men har får du det till att personen är borta ca 23-01 och sen skriver du att det är 140 km bort? 
    Menar du att föräldern åker dit, knullar och sen åker hem? 

Vad har barnen sagt då? Tycker de att det är olustigt att vara hemma är och föräldern är borta, eller är det du som oroar dig? 

Hur långt ifrån bor du? Kan barnen ringa dig om de blir oroliga? 
  • Anonym (vvvv)
    Anonym (vvvv) skrev 2021-03-02 07:00:32 följande:
    Men har får du det till att personen är borta ca 23-01 och sen skriver du att det är 140 km bort? 
    Menar du att föräldern åker dit, knullar och sen åker hem? 

Vad har barnen sagt då? Tycker de att det är olustigt att vara hemma är och föräldern är borta, eller är det du som oroar dig? 

Hur långt ifrån bor du? Kan barnen ringa dig om de blir oroliga? 
    Jag försvarar inte beteendet, alltså, tycker det är märkligt i så fall. men jag tycker TS formuleringar möjligen visar på överdriven oro eller att vi inte fått hela bilden. 

Feber får man inte ofta tex. 
    Är föräldern verkligen iväg varje natt? Hur funkar det på morgonen när barnen ska till skolan? Om sådana saker brister så att det drabbar barnen så absolut, då kan det vara fog för oro.
Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma