• Maya84

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Kom med seriösa argument (som inte har något med dina personliga känslosamma åsikter )varför abort borde vara olagligt

• Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?
  • Simmaellersjunk
    Maya84 skrev 2021-02-14 07:16:13 följande:

Kom med seriösa argument (som inte har något med dina personliga känslosamma åsikter )varför abort borde vara olagligt

Eftersom aborter kostar skattepengar vill jag att varje par som utför aborter ska ta sitt ekonomiska ansvar. Jag vill inte betala för massa löst folk som inte kan kontrollera sig.

Jag skulle vilja se två gratis aborter per år, sedan allt över det får paret betala ur egen ficka. Då skulle folk tänka sig för istället för att agera oansvarigt medan man vet att "skattebetalarna pröjsar".
  • Frallan78

Det låter inte helt påläst att hävda att massor av kvinnor medvetet använder abort som preventivmedel. Det innebär att de redan innan sex alltså bestämt sig för att om jag blir gravid så gör jag bara en abort.

Jag som har gjort en tidig abort vet hur ÖVERJÄVLIGT det kan vara bara rent fysiskt. I mitt fall fanns inga tveksamheter och inget psykiskt lidande. Men fysiskt, som sagt, överjävligt.

Att slänga ur sig att det skulle vara så många som använder abort som preventivmedel är okunnigt och ignorant. Samma gäller, förstås, påståendet att 99% av aborterna som utförs beror på att kvinnor bara inte brytt sig om att skydda sig.

• fjanten
    Simmaellersjunk skrev 2021-02-19 07:34:51 följande:

Eftersom aborter kostar skattepengar vill jag att varje par som utför aborter ska ta sitt ekonomiska ansvar. Jag vill inte betala för massa löst folk som inte kan kontrollera sig.

Jag skulle vilja se två gratis aborter per år, sedan allt över det får paret betala ur egen ficka. Då skulle folk tänka sig för istället för att agera oansvarigt medan man vet att "skattebetalarna pröjsar".

Spontan reflektion kring detta:

Kvinnan blir gravid en tredje gång. Hon har inte råd att göra abort. Resultat = skattebetalarna pröjsar för barnet (och det är ju heller ingen engångskostnad, som en abort skulle ha varit).

En annan fundering, ska man stå för 100 % av vårdkostnaden vid andra vårdtillfällen med? De första två strålningsbehandlingarna för lungcancerpatienten som orsakat sitt tillstånd genom rökning står skattebetalarna för, resten får denne stå för själv?
  • BeautifulLiz
    fjanten skrev 2021-02-19 11:50:26 följande:

Kvinnan blir gravid en tredje gång. Hon har inte råd att göra abort. Resultat = skattebetalarna pröjsar för barnet (och det är ju heller ingen engångskostnad, som en abort skulle ha varit).

En annan fundering, ska man stå för 100 % av vårdkostnaden vid andra vårdtillfällen med? De första två strålningsbehandlingarna för lungcancerpatienten som orsakat sitt tillstånd genom rökning står skattebetalarna för, resten får denne stå för själv?

All lungcancer beror inte på rökning, alla oönskade graviditeter beror på sex.

Alltså inte jämförbart.
  • Simmaellersjunk
    fjanten skrev 2021-02-19 11:50:26 följande:

Nej, tredje gången får hon inga skattesubventioner. Då får hon låna pengar eller föda barnet.

När det gäller sjukvård och cancer är det jättesvårt att säga exakt vad sjukdomen beror på, då det ofta är många olika faktorer som samspelar. Graviditet däremot beror alltid på samma sak.

Men rent principiellt hade jag absolut velat att folk som är slarviga, lata och äckliga får betala för sig. Jag vill inte betala för sådan skit.
  • Kaninbunny
    Frallan78 skrev 2021-02-19 10:00:04 följande:

Det låter inte helt påläst att hävda att massor av kvinnor medvetet använder abort som preventivmedel. Det innebär att de redan innan sex alltså bestämt sig för att om jag blir gravid så gör jag bara en abort.

Jag som har gjort en tidig abort vet hur ÖVERJÄVLIGT det kan vara bara rent fysiskt. I mitt fall fanns inga tveksamheter och inget psykiskt lidande. Men fysiskt, som sagt, överjävligt.

Att slänga ur sig att det skulle vara så många som använder abort som preventivmedel är okunnigt och ignorant. Samma gäller, förstås, påståendet att 99% av aborterna som utförs beror på att kvinnor bara inte brytt sig om att skydda sig.

Frallan78 skrev 2021-02-19 10:00:04 följande:

Har du läst hur många aborter som genomförs i Sverige varje år? När man ligger oskyddat är man nog medveten om att en risk föreligger att bli gravid.
  • Maya84

Samma gamla dammiga argument: Alla oönskade graviditeter beror på att man har nuppat "oansvarigt".
    Vad säger du till de par som följt ditt fantastiska råd om att agera ansvarsfullt och skydda sig, men skyddet de använde misslyckades att göra sitt jobb? Vilken grupp tillhör de, enligt dig?

Vilka tror du skulle betala för alla barnhem som skulle ploppa upp över hela landet, då de tusentals oönskade barn är ett resultat av att kvinnor skulle tvinga föda oönsakde barn då staten nu har infört en lag som gör abort olagligt?
    Du tror inte de barnen kräver resurser i form av omsorg tills de (kanske) blir adopterade? Var skall man placera de "kriminella" kvinnorna som tar till olaglig abort? Det behövs inte resurser till dessa menar du?
  • momjanet

Jag gissar att du är vaccinmoståndare också. För du resonerar på samma sätt: en liten risk för små biverkningar är mycket värre än en mycket större risk att dö eller få svåra skador.
    Du säger att en liten kostnad är mycket värre än en långt större kostnad.

Den här bristen på logik är gemensam och även bristen på sakliga argument. Därför argumenetarar man emotionellt.

Jag gissar att du tilhör den yttersta högra flanken i din politiska övertygelse.
    Det som låter som en anka, ser ut som en anka, går som en anka brukar nästan alltid vara... en anka.
  • Maya84
    momjanet skrev 2021-02-20 22:34:40 följande:
    Jag gissar att du är vaccinmoståndare också. För du resonerar på samma sätt: en liten risk för små biverkningar är mycket värre än en mycket större risk att dö eller få svåra skador.
    Du säger att en liten kostnad är mycket värre än en långt större kostnad.

Den här bristen på logik är gemensam och även bristen på sakliga argument. Därför argumenetarar man emotionellt.

Jag gissar att du tilhör den yttersta högra flanken i din politiska övertygelse.
    Det som låter som en anka, ser ut som en anka, går som en anka brukar nästan alltid vara... en anka.
    Han verkar inte ha förstått att konsekvenserna som olaglig abort skulle medföra skulle vara gigantiska jämfört med hur det ser ut idag, när abort anses som sjukvård.
  • momjanet
    Maya84 skrev 2021-02-20 22:53:03 följande:
    Han verkar inte ha förstått att konsekvenserna som olaglig abort skulle medföra skulle vara gigantiska jämfört med hur det ser ut idag, när abort anses som sjukvård.
    Nej precis.
    Det brukar ju vara så: populister kommer med enkla lösningar (som inte fungerar) för komplexa problem.
    Som Trump som anser att man kan injicera  desinfektionsmedel för att bota covidpatienter.
  • Tow2Mater
    momjanet skrev 2021-02-20 23:23:07 följande:
    Nej precis.
    Det brukar ju vara så: populister kommer med enkla lösningar (som inte fungerar) för komplexa problem.
    Som Trump som anser att man kan injicera  desinfektionsmedel för att bota covidpatienter.
    Men det sa han faktist inte, det är desinformation du kommer med nu.
  • Maya84
    Tow2Mater skrev 2021-02-21 01:33:47 följande:
    Men det sa han faktist inte, det är desinformation du kommer med nu.
    Man måste inte alltid citera någons kommentar ordagrant, det är inte desinformation för han visade att han inte hade några direkt lösningar på ett problem han hade starka åsikter om
  • Poppy75
    Maya84 skrev 2021-02-14 07:16:13 följande:

Men du bortser från att man kan vara för att ändra något trots att det drabbar stora delar av befolkningen negativt eftersom man tycker det är moraliskt riktigt. Jämför med de som var för avskaffandet av slaveriet i USA. Följderna blev svåra för många människor, både män och kvinnor men andra fick rätt till sina liv och det var enligt de flesta moraliskt riktigt trots de kortsiktiga negativa följderna.

Att diskutera abort utan att tillåta känslomässiga och moraliska argument är fullständigt meningslöst.

Själv är jag mot slaveri och för fri abort av känslomässiga och moraliska skäl.
  • Maya84
    Blablable skrev 2021-02-14 08:53:08 följande:
    Ta ansvar så att du inte blir gravid så sker ingen abort? Som sagt är det en obetydlig del som blir gravida genom våldtäkt etc. Varför ska samhället betala för att du är för korkad för att kunna använda preventivmedel?
    Och vem tror du ska betala när alla oönskade barn som skall vänta på deras adoptivföräldrar på barnhem/instutioner behöver resurser såsom mat, medicin, en säng att sova i?
    Vem skall betala för vård av kvinnor som får livshotande skador då dom gjorde en olaglig osäker abort ?
    Hur skall de "straffas"? Vem ska straffas? Kvinnan eller den som utförde en abort i ett kök eller i dennes källare? Du kanske tror att samhället, inte har något ansvar på de punkterna? Wow.

Om det är nån som  är korkad är det väl ändå sådana som dig som tror att ALLA graviditeter sker för att man inte andvänder preventivmedel.

Igen, om du kan redogöra för att du faktiskt kan svara på min fråga som jag ställer tydligt i tråden, att ditt svar är att du anser att ett samhälle faktiskt vinner på att göra aborter olagliga, then go ahead. Du hade inte mycket att komma med i din otroligt ogenomtänkta kommentar till mig.

Tänk först, kommentera sen, kanske?
  • Maya84
    Kaninbunny skrev 2021-02-18 21:30:22 följande:

Tycker för övrigt att tråden kan heta

Hur tänker folk som är för abort i tid och otid och som är omogna nog att inte ta ansvar för att skydda sig

Ja där fick du till det va? Du verkar ju ha svaret och lösningen på detta problem, det är ju tydligt.
    Förutom en liten detalj som du och de flesta missar konstant: Man KAN bli gravid, om man tar sitt ansvar och skyddar sig. INGET preventivmedel är 100% säkert, vilket alla gynekologer, läkare och de som producerar preventivmedlet kan bekräfta, det är liksom ingen myt eller hemlighet.
    Vilket betyder, att de som faktiskt skyddar sig mot en oönskad graviditet, kan bli gravida, det är liksom därför många aborter sker.

Och du är en av de som missat poängen, i min fråga, som vanligt. Förklara varför olaglig abort gynnar samhället, och varför olagliga osäkra aborter som kan ge livshotande skador, är något du har vettiga argument för.
  • Maya84
    Poppy75 skrev 2021-02-21 07:08:32 följande:
    Men du bortser från att man kan vara för att ändra något trots att det drabbar stora delar av befolkningen negativt eftersom man tycker det är moraliskt riktigt. Jämför med de som var för avskaffandet av slaveriet i USA. Följderna blev svåra för många människor, både män och kvinnor men andra fick rätt till sina liv och det var enligt de flesta moraliskt riktigt trots de kortsiktiga negativa följderna.

Att diskutera abort utan att tillåta känslomässiga och moraliska argument är fullständigt meningslöst.

Själv är jag mot slaveri och för fri abort av känslomässiga och moraliska skäl.
    Ja självklart, men moral är något individuellt, då det står för olika saker för olika människor.
    De som anser att det är moraliskt fel för en kvinna att göra en abort, dvs göra ett val om hur hon vill att hennes liv och framtid skall se ut, påtvingar henne och de andra miljoner kvinnor dennes moral.
    Personligen tycker jag inte man besitter någon moral alls, när man sätter ett embryos "rättigheter" framför en vuxen människa som kan avgöra vad som är bäst för henne säger åt henne att hon inte har rätten att bestämma när och med vem hon vill bilda familj med.
    När sedan barnet är fött, vänder man både kvinnan och barnet ryggen, då det viktigate var att se barnet födas, vad som sedan händer skiter man bekvämt i, men sover gott om natten och tycker man är en godhjärtad människa och kallar det moral. 

• Anonvm
    Maya84 skrev 2021-02-27 23:29:18 följande:
    Vilket betyder, att de som faktiskt skyddar sig mot en oönskad graviditet, kan bli gravida, det är liksom därför många aborter sker.
    De som blir gravida TROTS att de använt något preventivmedel på korrekt sätt lär stå för en försvinnande liten del av de som genomgår abort, så detta kan vi ju lyfta bort ur debatten direkt.

Detta är i stil med att argumentera att "mäns våld mot kvinnor" är ett stort samhällsproblem trots att statistiken tydligt visar att det är en försvinnande liten del av män på gruppnivå som alls brukar våld.

Jag är personligen kluven i just abortfrågan då den är väldigt komplex och har många lager...

Ingen argumenterar ju för att vi skall varken förbjuda preventivmedel, eller att vi bör tillåta att klubba ihjäl spädbarn straxt efter födseln.
    Debatten bör således fokusera på VAR i graviditeten vi som samhälle skall dra gränsen för mord.

Jag har personligen som blivande far varit del av ett gemensamt beslut att pga kromosomavvikelser avbryta en graviditet i vecka 18.... "att avbryta en graviditet", eller "abort" är lätta ord att säga och skriva....
    Testa att hålla en livlös liten hand på det som skulle kunnat bli ditt barn o med gråten i halsen be om förståelse.... 
    Jag tror de allra flesta är fullständigt omedvetna om hur långt utvecklat ett "foster" är i vecka 18...

• Maya84
    Anonvm skrev 2021-02-28 00:14:18 följande:
    De som blir gravida TROTS att de använt något preventivmedel på korrekt sätt lär stå för en försvinnande liten del av de som genomgår abort, så detta kan vi ju lyfta bort ur debatten direkt.

Detta är i stil med att argumentera att "mäns våld mot kvinnor" är ett stort samhällsproblem trots att statistiken tydligt visar att det är en försvinnande liten del av män på gruppnivå som alls brukar våld.

Jag är personligen kluven i just abortfrågan då den är väldigt komplex och har många lager...

Ingen argumenterar ju för att vi skall varken förbjuda preventivmedel, eller att vi bör tillåta att klubba ihjäl spädbarn straxt efter födseln.
    Debatten bör således fokusera på VAR i graviditeten vi som samhälle skall dra gränsen för mord.

Jag har personligen som blivande far varit del av ett gemensamt beslut att pga kromosomavvikelser avbryta en graviditet i vecka 18.... "att avbryta en graviditet", eller "abort" är lätta ord att säga och skriva....
    Testa att hålla en livlös liten hand på det som skulle kunnat bli ditt barn o med gråten i halsen be om förståelse.... 
    Jag tror de allra flesta är fullständigt omedvetna om hur långt utvecklat ett "foster" är i vecka 18...
    Om du läser min kommentar, så kan du enkelt se att jag förklarade för någon som  tror att alla oönskade graviditeter sker pga bristande ansvar, att det inte är fallet, så då kan man undvika att hela tiden dra samma gamla påstående om att bristande ansvar alltid är orsaken.

Nej, man kan inte "lyfta bort" en situation bara för att den sällan sker, och bekvämt skylla på bristande ansvar som den enda orsaken och ignorera de som tog ansvar. Man kan istället förklara hur man ser på de som faktiskt följde råden om skydd och tog sitt ansvar men som blev gravida trots att de gjorde det de skulle.
    Debatten handlar inte om VAR i graviditeten vi ska dra en gräns, den handlar om konsekvenserna ett samhälle ställs inför, om abort blir olaglig.
  • Anonvm
    Maya84 skrev 2021-02-28 00:41:23 följande:
    Om du läser min kommentar, så kan du enkelt se att jag förklarade för någon som  tror att alla oönskade graviditeter sker pga bristande ansvar, att det inte är fallet, så då kan man undvika att hela tiden dra samma gamla påstående om att bristande ansvar alltid är orsaken.

Nej, man kan inte "lyfta bort" en situation bara för att den sällan sker, och bekvämt skylla på bristande ansvar som den enda orsaken och ignorera de som tog ansvar. Man kan istället förklara hur man ser på de som faktiskt följde råden om skydd och tog sitt ansvar men som blev gravida trots att de gjorde det de skulle.
    Debatten handlar inte om VAR i graviditeten vi ska dra en gräns, den handlar om konsekvenserna ett samhälle ställs inför, om abort blir olaglig.
    Tro nu inte att jag på något sätt argumenterar för ett totalförbud.

MEN....

Jag hävdar ändå att av alla aborter som genomförs så är en fösvinnande liten del tillkomna TROTS att kvinnan/paret på något vettigt sätt tagit ansvar över sin fertilitet, eller tvingats till samlag mot sin vilja... Jag har inga siffror att backa upp detta med, men en rimlig gissning borde vara kanske runt 1-2%?

Alltid när man diskuterar aborter så möts man av argument i stil med "så du tycker att en tjej som blivit våldtagen ska tvingas föda barnet"....

Personligen anser jag aborter ska vara tillåtna, men enbart mycket tidigt i graviditeten.
    Jag ser heller inga argument för varför samhället ska bära denna kostnad OM inte graviditeten blivit till TROTS att preventivmedel använts på korrekt sätt, eller genom att kvinnan tvingas till samlag mot sin vilja.

Det är på inget sätt orimligt att samhället ställer krav på individer att ta ansvar över sin fertilitet.
    Om man inte önskar bli gravid så måste man nyttja preventivmedel, eller avstå samlag.
    Om man någon enstaka gång brister i omdöme och slarvar till det så tar man sitt ansvar genom att ta ett "dagen efter piller".

Märk väl att det numera går runt ett mycket stort antal, framför allt unga, kvinnor som på allvar tror att en app i telefon är ett fullgott preventivmedel....

OM det skulle ändras i lagstiftning att abort enbart var tillåtet fram till t.ex vecka 3-4 så skulle det i min värld vara en rimlig kompromiss.
  • Anonvm
    Anonvm skrev 2021-02-28 07:44:57 följande:
    OM det skulle ändras i lagstiftning att abort enbart var tillåtet fram till t.ex vecka 3-4 så skulle det i min värld vara en rimlig kompromiss.
    Glömde tillägget att det bör finnas möjligheter att ge dispens till abort senare i graviditeten om det upptäcks skador/avvikelser på fostret.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?