Inlägg från: Maya84 |Visa alla inlägg
  • Maya84

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Kom med seriösa argument (som inte har något med dina personliga känslosamma åsikter )varför abort borde vara olagligt

• Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?
  • Maya84
    Drottningen1970 skrev 2021-02-14 08:09:23 följande:

Var uppstår förvirringen? Abortmotståndare vill inte ha några aborter. Vare sig säkra eller osäkra, laglige eller olagliga. Argumentet är att livet är heligt och att mänskligt liv uppstår i befruktningsögonblicket. Således blir abort mord på en liten människa.

Argumenten är enkla (simpla) så jag begriper inte hur man kan vara oklar över hur argumenten ser ut.

Eh, ja "förvirringen" uppstår väl när det enda man har att komma med är argument som endast kommer från sina personliga, känslosamma och moraliska åsikter, vilket resulterar att man inte kan argumentera på ett sakligt sätt.

Om du anser att abort är mord, då antar jag att du vill se abort som ett brott och olagligt?
  • Maya84
    Blablable skrev 2021-02-14 08:20:05 följande:

Om man anser att ett foster är en människa i utveckling och således är en levande varelse så är det naturligt att vilja förhindra mordet på denna. Att kalla det för en "klump celler" är enbart ett sätt att avhumanisera för att döva sitt samvete och inte behöva känna att man gjort något fel. I över 99% av gångerna så har det inget att göra med våldtäkt, bristande preventivmedel eller dylikt utan enbart en oansvarig människa som sedan använder aborten som sista preventivmedel.

Så denna "oansvariga människa" anser du lämplig att ha barn?
  • Maya84
    fjanten skrev 2021-02-14 08:31:45 följande:

Jag tycker deras argument är väldigt tydliga. Jag håller bara inte med. Det enda jag inte begriper är att vissa sedan tycker att abort är okej vid t.ex. incest eller våldtäkt. Tycker man att abort är att mörda, varför är vissa "barn" (embryon/foster) okej att "mörda" (abortera) men inte andra? Om man har filosofin att livet börjar vid befruktningen och är heligt - då borde ju den biten ses som absolut.,

Jepp.

Detta är inte en tråd om abort är bra eller dåligt. Min tråd ställer en fråga.

Jag väntar dock fortfarande på någon som kan visa att de läst min fråga i tråden, och förklara varför abort, som är ett kirurgiskt lagligt ingrepp skall förbjudas på sjukhus i hela landet, och hur detta skulle påverka kvinnors hälsa då "hemmagjorda" och farliga aborter är det kvinnor desperata kvinnor skulle utsätta sig för.
  • Maya84
    Drottningen1970 skrev 2021-02-14 09:01:33 följande:
    Du har redan fått ditt varför förklarat för dig. Säkerligen även i andra trådar. Att du inte håller med är som sagt en annan sak. Abortmotståndares argument och skäl är utifrån deras syn på livets uppkomst fullt logisk.
    Vad jag kan anta från ditt "svar" är att du kommer med känslosamma moraliska argument, som vanligt, utan att egentligen visa att du tänkt på hur samhället skulle se ut om abort blev olagligt. Jag är totalt ointresserad av dina personliga åsikter om abort, då de inte är relevanta i min tråd.

Nästa gång du kommenterar, var söt och läs rubriken i tråden.
  • Maya84
    fjanten skrev 2021-02-14 09:58:22 följande:
    Men du undrar ju över argumenten. Vad är det otydliga? Abortmotståndare menar att livet börjar vid befruktningen och får "människostatus" dag 1. Då blir ju abort = mord. Där är argumentets kärna. Sedan att du och jag inte håller med är ju en annan sak.

Ja, förbjuds aborter sker illegala, och ofta livsfarliga, aborter. Vi skulle nog få starta upp barnhem igen också, för vi har ju brisg på familjehem som det är idag. Inget nytt under solen.
    Argumenten från de som vill se abort bli olagligt, skall kunna förklara hur ett samhälle ska hantera konsekvenserna.
    Man kan vara av den åsikten att abort är mord, men då ska man kunna argumentera hur man ska hantera konsekvenserna, om det blir ett brott. Jag är inte intresserad av personliga åsikter vad abort är och inte är.

• Maya84
    Kusinen skrev 2021-02-14 10:25:06 följande:
    Du kanske ska lägga till det i din trådstart, för det framgår inte att det är konsekvenserna av ändrad lagstiftning som du vill diskutera.

Det du uttryckligen efterfrågar är ju argument för varför det ska vara olagligt, så det är inte konstigt att folk svarar på den frågan. Abortmostståndares vanligaste argument är ju just det att de anser att även ett embryo är en människa med ett människorvärde (men som andra påpekat finns det logiska brister i de argumenten men argumenten är ju de samma för det).

Det är ju för övrigt bara att titta på länder där abirt är totalförbjudet vilka hemska konskevenser som blir.
    Jag tycker det är tydligt att svaret på min fråga skulle automatiskt leda åt vilka konsekvenser det skulle medföra.

Man kan även bara svara med ett : ja eller ett nej. Att diskutera om abort är mord eller inte är inte relveant, men det är det som kommer upp, i vanlig ordning.
  • Maya84
    Drottningen1970 skrev 2021-02-14 10:29:08 följande:
    Läsförståelse verkar inte vara din grej, vilket sannolikt är källan till din förvirring.
    Istället för onödiga kommentarer, läs frågan en gång till, och om du har något att bidra med i ämnet, kommentera av bästa förmåga, annars hoppa vidare till ett ämne som inte kräver så mycket insikt och argumentation.
  • Maya84
    Blablable skrev 2021-02-14 10:44:27 följande:
    Nej det gör det inte. Vilket är varför du inte kan hitta någon stastik som säger att en snitt människa är en förlust för samhället.
    de miljoner sjuka barn i de länder som lever i extrem fattigdom, utan mat, ingen tillgång till rent vatten eller medicin, som svälter dagligen, som blir sålda som sexslavar utan föräldrar eller någon som helts trygghet i deras liv skulle du säkert kunna göra livet bättre för många av dem. Så börja visa hur du kan bidra till att deras liv blir något bättre , eftrssom du vurmar för deras "rätt till liv"

I USA är överfulla orphanges packade med barn, och långt ifrån alla får chansen till att komma hem till en trygg familj och leva ett tryggt liv. svarta barn är de som har svårast att bli adopterade. Det låter som vi ska sträva efter mer sådana ställen med tusentals mer barn, då du vill se abort bli olagligt

I sverige skulle det ju vara fantastiskt med barnhem med oönskade barn som KANSKE blir adopterade, och barn som aldrig blir det som skulle finacieras av skattemedel. Du är väl den första som skulle volontära der? Det skulle ju vara logiskt om du tvingar kvinnor att vara gravida, sen tar ansvaret över det barnen?
  • Maya84
    Mimosa86 skrev 2021-02-14 14:09:54 följande:
    Man är två om att göra barn. Men visst, om båda skyddar sig så är det ju det bästa. Samt lobba för preventivmedel som inte fuckar upp hormonbalansen, måendet och sexlusten. Då har vi en lösning
    så om skyddet failar?
  • Maya84
    Kaninbunny skrev 2021-02-14 16:10:49 följande:

Definiera begreppet abortmotståndare TS.

Någon som inte vill se fri abort fram till vecka 21, tycker inte att en kvinna ska ha rätt till att göra abort, helt enkelt. Tvinga kvinnan att vara gravid och sedan föda barnet. Göra det till ett brott
  • Maya84
    Kusinen skrev 2021-02-14 16:56:47 följande:
    Vi har fri abort till v 18 i Sverige.
    ok! fel av mig. 18. Besvarade jag annars din fråga?
  • Maya84
    Tow2Mater skrev 2021-02-14 16:52:41 följande:
    Så om man vill sänka den "fria" gränsen till t ex 18 veckor anser du man är abortmotståndare?
    Nej. Det anser jag inte. Personligen tycker jag en sänkning är onödig, inget mer.

Abortmotståndare är som sagt emot abort överhuvudtaget.
  • Maya84
    Simmaellersjunk skrev 2021-02-19 07:34:51 följande:
    Eftersom aborter kostar skattepengar vill jag att varje par som utför aborter ska ta sitt ekonomiska ansvar. Jag vill inte betala för massa löst folk som inte kan kontrollera sig.

Jag skulle vilja se två gratis aborter per år, sedan allt över det får paret betala ur egen ficka. Då skulle folk tänka sig för istället för att agera oansvarigt medan man vet att "skattebetalarna pröjsar".
    Samma gamla dammiga argument: Alla oönskade graviditeter beror på att man har nuppat "oansvarigt".
    Vad säger du till de par som följt ditt fantastiska råd om att agera ansvarsfullt och skydda sig, men skyddet de använde misslyckades att göra sitt jobb? Vilken grupp tillhör de, enligt dig?

Vilka tror du skulle betala för alla barnhem som skulle ploppa upp över hela landet, då de tusentals oönskade barn är ett resultat av att kvinnor skulle tvinga föda oönsakde barn då staten nu har infört en lag som gör abort olagligt?
    Du tror inte de barnen kräver resurser i form av omsorg tills de (kanske) blir adopterade? Var skall man placera de "kriminella" kvinnorna som tar till olaglig abort? Det behövs inte resurser till dessa menar du?
  • Maya84
    momjanet skrev 2021-02-20 22:34:40 följande:
    Jag gissar att du är vaccinmoståndare också. För du resonerar på samma sätt: en liten risk för små biverkningar är mycket värre än en mycket större risk att dö eller få svåra skador.
    Du säger att en liten kostnad är mycket värre än en långt större kostnad.

Den här bristen på logik är gemensam och även bristen på sakliga argument. Därför argumenetarar man emotionellt.

Jag gissar att du tilhör den yttersta högra flanken i din politiska övertygelse.
    Det som låter som en anka, ser ut som en anka, går som en anka brukar nästan alltid vara... en anka.
    Han verkar inte ha förstått att konsekvenserna som olaglig abort skulle medföra skulle vara gigantiska jämfört med hur det ser ut idag, när abort anses som sjukvård.
  • Maya84
    Tow2Mater skrev 2021-02-21 01:33:47 följande:
    Men det sa han faktist inte, det är desinformation du kommer med nu.
    Man måste inte alltid citera någons kommentar ordagrant, det är inte desinformation för han visade att han inte hade några direkt lösningar på ett problem han hade starka åsikter om
  • Maya84
    Blablable skrev 2021-02-14 08:53:08 följande:
    Ta ansvar så att du inte blir gravid så sker ingen abort? Som sagt är det en obetydlig del som blir gravida genom våldtäkt etc. Varför ska samhället betala för att du är för korkad för att kunna använda preventivmedel?
    Och vem tror du ska betala när alla oönskade barn som skall vänta på deras adoptivföräldrar på barnhem/instutioner behöver resurser såsom mat, medicin, en säng att sova i?
    Vem skall betala för vård av kvinnor som får livshotande skador då dom gjorde en olaglig osäker abort ?
    Hur skall de "straffas"? Vem ska straffas? Kvinnan eller den som utförde en abort i ett kök eller i dennes källare? Du kanske tror att samhället, inte har något ansvar på de punkterna? Wow.

Om det är nån som  är korkad är det väl ändå sådana som dig som tror att ALLA graviditeter sker för att man inte andvänder preventivmedel.

Igen, om du kan redogöra för att du faktiskt kan svara på min fråga som jag ställer tydligt i tråden, att ditt svar är att du anser att ett samhälle faktiskt vinner på att göra aborter olagliga, then go ahead. Du hade inte mycket att komma med i din otroligt ogenomtänkta kommentar till mig.

Tänk först, kommentera sen, kanske?
  • Maya84
    Kaninbunny skrev 2021-02-18 21:30:22 följande:

Tycker för övrigt att tråden kan heta

Hur tänker folk som är för abort i tid och otid och som är omogna nog att inte ta ansvar för att skydda sig

Ja där fick du till det va? Du verkar ju ha svaret och lösningen på detta problem, det är ju tydligt.
    Förutom en liten detalj som du och de flesta missar konstant: Man KAN bli gravid, om man tar sitt ansvar och skyddar sig. INGET preventivmedel är 100% säkert, vilket alla gynekologer, läkare och de som producerar preventivmedlet kan bekräfta, det är liksom ingen myt eller hemlighet.
    Vilket betyder, att de som faktiskt skyddar sig mot en oönskad graviditet, kan bli gravida, det är liksom därför många aborter sker.

Och du är en av de som missat poängen, i min fråga, som vanligt. Förklara varför olaglig abort gynnar samhället, och varför olagliga osäkra aborter som kan ge livshotande skador, är något du har vettiga argument för.
  • Maya84
    Poppy75 skrev 2021-02-21 07:08:32 följande:
    Men du bortser från att man kan vara för att ändra något trots att det drabbar stora delar av befolkningen negativt eftersom man tycker det är moraliskt riktigt. Jämför med de som var för avskaffandet av slaveriet i USA. Följderna blev svåra för många människor, både män och kvinnor men andra fick rätt till sina liv och det var enligt de flesta moraliskt riktigt trots de kortsiktiga negativa följderna.

Att diskutera abort utan att tillåta känslomässiga och moraliska argument är fullständigt meningslöst.

Själv är jag mot slaveri och för fri abort av känslomässiga och moraliska skäl.
    Ja självklart, men moral är något individuellt, då det står för olika saker för olika människor.
    De som anser att det är moraliskt fel för en kvinna att göra en abort, dvs göra ett val om hur hon vill att hennes liv och framtid skall se ut, påtvingar henne och de andra miljoner kvinnor dennes moral.
    Personligen tycker jag inte man besitter någon moral alls, när man sätter ett embryos "rättigheter" framför en vuxen människa som kan avgöra vad som är bäst för henne säger åt henne att hon inte har rätten att bestämma när och med vem hon vill bilda familj med.
    När sedan barnet är fött, vänder man både kvinnan och barnet ryggen, då det viktigate var att se barnet födas, vad som sedan händer skiter man bekvämt i, men sover gott om natten och tycker man är en godhjärtad människa och kallar det moral. 

• Maya84
    Anonvm skrev 2021-02-28 00:14:18 följande:
    De som blir gravida TROTS att de använt något preventivmedel på korrekt sätt lär stå för en försvinnande liten del av de som genomgår abort, så detta kan vi ju lyfta bort ur debatten direkt.

Detta är i stil med att argumentera att "mäns våld mot kvinnor" är ett stort samhällsproblem trots att statistiken tydligt visar att det är en försvinnande liten del av män på gruppnivå som alls brukar våld.

Jag är personligen kluven i just abortfrågan då den är väldigt komplex och har många lager...

Ingen argumenterar ju för att vi skall varken förbjuda preventivmedel, eller att vi bör tillåta att klubba ihjäl spädbarn straxt efter födseln.
    Debatten bör således fokusera på VAR i graviditeten vi som samhälle skall dra gränsen för mord.

Jag har personligen som blivande far varit del av ett gemensamt beslut att pga kromosomavvikelser avbryta en graviditet i vecka 18.... "att avbryta en graviditet", eller "abort" är lätta ord att säga och skriva....
    Testa att hålla en livlös liten hand på det som skulle kunnat bli ditt barn o med gråten i halsen be om förståelse.... 
    Jag tror de allra flesta är fullständigt omedvetna om hur långt utvecklat ett "foster" är i vecka 18...
    Om du läser min kommentar, så kan du enkelt se att jag förklarade för någon som  tror att alla oönskade graviditeter sker pga bristande ansvar, att det inte är fallet, så då kan man undvika att hela tiden dra samma gamla påstående om att bristande ansvar alltid är orsaken.

Nej, man kan inte "lyfta bort" en situation bara för att den sällan sker, och bekvämt skylla på bristande ansvar som den enda orsaken och ignorera de som tog ansvar. Man kan istället förklara hur man ser på de som faktiskt följde råden om skydd och tog sitt ansvar men som blev gravida trots att de gjorde det de skulle.
    Debatten handlar inte om VAR i graviditeten vi ska dra en gräns, den handlar om konsekvenserna ett samhälle ställs inför, om abort blir olaglig.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?