Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Maya84 skrev 2021-02-27 23:29:18 följande:
    Vilket betyder, att de som faktiskt skyddar sig mot en oönskad graviditet, kan bli gravida, det är liksom därför många aborter sker.
    De som blir gravida TROTS att de använt något preventivmedel på korrekt sätt lär stå för en försvinnande liten del av de som genomgår abort, så detta kan vi ju lyfta bort ur debatten direkt.

Detta är i stil med att argumentera att "mäns våld mot kvinnor" är ett stort samhällsproblem trots att statistiken tydligt visar att det är en försvinnande liten del av män på gruppnivå som alls brukar våld.

Jag är personligen kluven i just abortfrågan då den är väldigt komplex och har många lager...

Ingen argumenterar ju för att vi skall varken förbjuda preventivmedel, eller att vi bör tillåta att klubba ihjäl spädbarn straxt efter födseln.
    Debatten bör således fokusera på VAR i graviditeten vi som samhälle skall dra gränsen för mord.

Jag har personligen som blivande far varit del av ett gemensamt beslut att pga kromosomavvikelser avbryta en graviditet i vecka 18.... "att avbryta en graviditet", eller "abort" är lätta ord att säga och skriva....
    Testa att hålla en livlös liten hand på det som skulle kunnat bli ditt barn o med gråten i halsen be om förståelse.... 
    Jag tror de allra flesta är fullständigt omedvetna om hur långt utvecklat ett "foster" är i vecka 18...

• Anonvm
    Maya84 skrev 2021-02-28 00:41:23 följande:
    Om du läser min kommentar, så kan du enkelt se att jag förklarade för någon som  tror att alla oönskade graviditeter sker pga bristande ansvar, att det inte är fallet, så då kan man undvika att hela tiden dra samma gamla påstående om att bristande ansvar alltid är orsaken.

Nej, man kan inte "lyfta bort" en situation bara för att den sällan sker, och bekvämt skylla på bristande ansvar som den enda orsaken och ignorera de som tog ansvar. Man kan istället förklara hur man ser på de som faktiskt följde råden om skydd och tog sitt ansvar men som blev gravida trots att de gjorde det de skulle.
    Debatten handlar inte om VAR i graviditeten vi ska dra en gräns, den handlar om konsekvenserna ett samhälle ställs inför, om abort blir olaglig.
    Tro nu inte att jag på något sätt argumenterar för ett totalförbud.

MEN....

Jag hävdar ändå att av alla aborter som genomförs så är en fösvinnande liten del tillkomna TROTS att kvinnan/paret på något vettigt sätt tagit ansvar över sin fertilitet, eller tvingats till samlag mot sin vilja... Jag har inga siffror att backa upp detta med, men en rimlig gissning borde vara kanske runt 1-2%?

Alltid när man diskuterar aborter så möts man av argument i stil med "så du tycker att en tjej som blivit våldtagen ska tvingas föda barnet"....

Personligen anser jag aborter ska vara tillåtna, men enbart mycket tidigt i graviditeten.
    Jag ser heller inga argument för varför samhället ska bära denna kostnad OM inte graviditeten blivit till TROTS att preventivmedel använts på korrekt sätt, eller genom att kvinnan tvingas till samlag mot sin vilja.

Det är på inget sätt orimligt att samhället ställer krav på individer att ta ansvar över sin fertilitet.
    Om man inte önskar bli gravid så måste man nyttja preventivmedel, eller avstå samlag.
    Om man någon enstaka gång brister i omdöme och slarvar till det så tar man sitt ansvar genom att ta ett "dagen efter piller".

Märk väl att det numera går runt ett mycket stort antal, framför allt unga, kvinnor som på allvar tror att en app i telefon är ett fullgott preventivmedel....

OM det skulle ändras i lagstiftning att abort enbart var tillåtet fram till t.ex vecka 3-4 så skulle det i min värld vara en rimlig kompromiss.
  • Anonvm
    Anonvm skrev 2021-02-28 07:44:57 följande:
    OM det skulle ändras i lagstiftning att abort enbart var tillåtet fram till t.ex vecka 3-4 så skulle det i min värld vara en rimlig kompromiss.
    Glömde tillägget att det bör finnas möjligheter att ge dispens till abort senare i graviditeten om det upptäcks skador/avvikelser på fostret.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?