Inlägg från: Simmaellersjunk |Visa alla inlägg
  • Simmaellersjunk

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Maya84 skrev 2021-02-14 07:16:13 följande:

Kom med seriösa argument (som inte har något med dina personliga känslosamma åsikter )varför abort borde vara olagligt

Eftersom aborter kostar skattepengar vill jag att varje par som utför aborter ska ta sitt ekonomiska ansvar. Jag vill inte betala för massa löst folk som inte kan kontrollera sig.

Jag skulle vilja se två gratis aborter per år, sedan allt över det får paret betala ur egen ficka. Då skulle folk tänka sig för istället för att agera oansvarigt medan man vet att "skattebetalarna pröjsar".
  • Simmaellersjunk
    fjanten skrev 2021-02-19 11:50:26 följande:
    Spontan reflektion kring detta:

Kvinnan blir gravid en tredje gång. Hon har inte råd att göra abort. Resultat = skattebetalarna pröjsar för barnet (och det är ju heller ingen engångskostnad, som en abort skulle ha varit).

En annan fundering, ska man stå för 100 % av vårdkostnaden vid andra vårdtillfällen med? De första två strålningsbehandlingarna för lungcancerpatienten som orsakat sitt tillstånd genom rökning står skattebetalarna för, resten får denne stå för själv?
    Nej, tredje gången får hon inga skattesubventioner. Då får hon låna pengar eller föda barnet.

När det gäller sjukvård och cancer är det jättesvårt att säga exakt vad sjukdomen beror på, då det ofta är många olika faktorer som samspelar. Graviditet däremot beror alltid på samma sak.

Men rent principiellt hade jag absolut velat att folk som är slarviga, lata och äckliga får betala för sig. Jag vill inte betala för sådan skit.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?