• Maya84

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Kom med seriösa argument (som inte har något med dina personliga känslosamma åsikter )varför abort borde vara olagligt

• Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?
  • Drottningen1970

Var uppstår förvirringen? Abortmotståndare vill inte ha några aborter. Vare sig säkra eller osäkra, laglige eller olagliga. Argumentet är att livet är heligt och att mänskligt liv uppstår i befruktningsögonblicket. Således blir abort mord på en liten människa.

Argumenten är enkla (simpla) så jag begriper inte hur man kan vara oklar över hur argumenten ser ut.

• Maya84
    Drottningen1970 skrev 2021-02-14 08:09:23 följande:

Var uppstår förvirringen? Abortmotståndare vill inte ha några aborter. Vare sig säkra eller osäkra, laglige eller olagliga. Argumentet är att livet är heligt och att mänskligt liv uppstår i befruktningsögonblicket. Således blir abort mord på en liten människa.

Argumenten är enkla (simpla) så jag begriper inte hur man kan vara oklar över hur argumenten ser ut.

Eh, ja "förvirringen" uppstår väl när det enda man har att komma med är argument som endast kommer från sina personliga, känslosamma och moraliska åsikter, vilket resulterar att man inte kan argumentera på ett sakligt sätt.

Om du anser att abort är mord, då antar jag att du vill se abort som ett brott och olagligt?
  • Blablable

Om man anser att ett foster är en människa i utveckling och således är en levande varelse så är det naturligt att vilja förhindra mordet på denna. Att kalla det för en "klump celler" är enbart ett sätt att avhumanisera för att döva sitt samvete och inte behöva känna att man gjort något fel. I över 99% av gångerna så har det inget att göra med våldtäkt, bristande preventivmedel eller dylikt utan enbart en oansvarig människa som sedan använder aborten som sista preventivmedel.

• Maya84
    Blablable skrev 2021-02-14 08:20:05 följande:

Om man anser att ett foster är en människa i utveckling och således är en levande varelse så är det naturligt att vilja förhindra mordet på denna. Att kalla det för en "klump celler" är enbart ett sätt att avhumanisera för att döva sitt samvete och inte behöva känna att man gjort något fel. I över 99% av gångerna så har det inget att göra med våldtäkt, bristande preventivmedel eller dylikt utan enbart en oansvarig människa som sedan använder aborten som sista preventivmedel.

Så denna "oansvariga människa" anser du lämplig att ha barn?
  • fjanten

Jag tycker deras argument är väldigt tydliga. Jag håller bara inte med. Det enda jag inte begriper är att vissa sedan tycker att abort är okej vid t.ex. incest eller våldtäkt. Tycker man att abort är att mörda, varför är vissa "barn" (embryon/foster) okej att "mörda" (abortera) men inte andra? Om man har filosofin att livet börjar vid befruktningen och är heligt - då borde ju den biten ses som absolut.

• Maya84
    fjanten skrev 2021-02-14 08:31:45 följande:

Jag tycker deras argument är väldigt tydliga. Jag håller bara inte med. Det enda jag inte begriper är att vissa sedan tycker att abort är okej vid t.ex. incest eller våldtäkt. Tycker man att abort är att mörda, varför är vissa "barn" (embryon/foster) okej att "mörda" (abortera) men inte andra? Om man har filosofin att livet börjar vid befruktningen och är heligt - då borde ju den biten ses som absolut.,

Jepp.

Detta är inte en tråd om abort är bra eller dåligt. Min tråd ställer en fråga.

Jag väntar dock fortfarande på någon som kan visa att de läst min fråga i tråden, och förklara varför abort, som är ett kirurgiskt lagligt ingrepp skall förbjudas på sjukhus i hela landet, och hur detta skulle påverka kvinnors hälsa då "hemmagjorda" och farliga aborter är det kvinnor desperata kvinnor skulle utsätta sig för.
  • Blablable
    Maya84 skrev 2021-02-14 08:41:25 följande:

Jepp.

Jag väntar dock fortfarande på någon som kan visa att de läst min fråga i tråden, och förklara varför abort, som är ett kirurgiskt lagligt ingrepp skall förbjudas på sjukhus i hela landet, och hur detta skulle påverka kvinnors hälsa då "hemmagjorda" och farliga aborter är det kvinnor desperata kvinnor skulle utsätta sig för.

Ta ansvar så att du inte blir gravid så sker ingen abort? Som sagt är det en obetydlig del som blir gravida genom våldtäkt etc. Varför ska samhället betala för att du är för korkad för att kunna använda preventivmedel?
  • Drottningen1970
    Maya84 skrev 2021-02-14 08:16:29 följande:

Eh, ja "förvirringen" uppstår väl när det enda man har att komma med är argument som endast kommer från sina personliga, känslosamma och moraliska åsikter, vilket resulterar att man inte kan argumentera på ett sakligt sätt.

Om du anser att abort är mord, då antar jag att du vill se abort som ett brott och olagligt?

Jag ifrågasatte varför du är förvirrad angående abortmotståndares argument. De är supertydliga. Att du sedan inte håller med om deras definitioner och argument är en helt annan sak.

Har jag sagt att jag är emot abort?
  • Drottningen1970
    fjanten skrev 2021-02-14 08:31:45 följande:

Jag tycker deras argument är väldigt tydliga. Jag håller bara inte med. Det enda jag inte begriper är att vissa sedan tycker att abort är okej vid t.ex. incest eller våldtäkt. Tycker man att abort är att mörda, varför är vissa "barn" (embryon/foster) okej att "mörda" (abortera) men inte andra? Om man har filosofin att livet börjar vid befruktningen och är heligt - då borde ju den biten ses som absolut.

Det är verkligen paradoxalt . Om livet är heligt och fostret räknas som människa med egna rättigheter borde det naturligtvis inte spela någon roll om dess existens kommer sig av våldtäkt eller incest.
  • Drottningen1970
    Maya84 skrev 2021-02-14 08:41:25 följande:

Jepp.

Du har redan fått ditt varför förklarat för dig. Säkerligen även i andra trådar. Att du inte håller med är som sagt en annan sak. Abortmotståndares argument och skäl är utifrån deras syn på livets uppkomst fullt logisk.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?