Inlägg från: Blablable |Visa alla inlägg
  • Blablable

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Om man anser att ett foster är en människa i utveckling och således är en levande varelse så är det naturligt att vilja förhindra mordet på denna. Att kalla det för en "klump celler" är enbart ett sätt att avhumanisera för att döva sitt samvete och inte behöva känna att man gjort något fel. I över 99% av gångerna så har det inget att göra med våldtäkt, bristande preventivmedel eller dylikt utan enbart en oansvarig människa som sedan använder aborten som sista preventivmedel.

• Blablable
    Maya84 skrev 2021-02-14 08:41:25 följande:

Jepp.

Detta är inte en tråd om abort är bra eller dåligt. Min tråd ställer en fråga.

Jag väntar dock fortfarande på någon som kan visa att de läst min fråga i tråden, och förklara varför abort, som är ett kirurgiskt lagligt ingrepp skall förbjudas på sjukhus i hela landet, och hur detta skulle påverka kvinnors hälsa då "hemmagjorda" och farliga aborter är det kvinnor desperata kvinnor skulle utsätta sig för.

Ta ansvar så att du inte blir gravid så sker ingen abort? Som sagt är det en obetydlig del som blir gravida genom våldtäkt etc. Varför ska samhället betala för att du är för korkad för att kunna använda preventivmedel?
  • Blablable
    Fossil skrev 2021-02-14 10:36:26 följande:

Är det pengarna du oroas över så kan jag berätta att ett barn kostar samhället betydligt mer än en abort.

Du får nog vässa argumenten lite om du ska vara med i matchen.

Jasså? Kan du visa mig statistik på att en människa i snitt är kostsam för samhället och inte bidrar? Du som är så vässad och intelligent har säkerligen inga problem med detta.
  • Blablable
    Fossil skrev 2021-02-14 10:43:36 följande:

Vet du vad, det får du leta efter själv.

Jag behöver inte bevisa något för dig.

Dock stämmer det jag skrev.

Nej det gör det inte. Vilket är varför du inte kan hitta någon stastik som säger att en snitt människa är en förlust för samhället.
  • Blablable
    Fossil skrev 2021-02-14 10:47:04 följande:

Jag har en gång haft denna diskussion i Almedalen, med medlemmar i Kristna Värdepartiet.

Mannen jag pratade med hävdade helt bestämt att han personligen skulle låsa in sin 13-åriga dotter som var gravid med sin farfars barn. Alltså hans egen far skulle våldtagit hans dotter.

Allt för att dottern inte skulle kunna göra en abort.

Här har du deras argument, de är fullständigt oresonliga angående detta.

www.kristnavardepartiet.se/abort-och-var-livsbejakande-politik

Svårt att inte bli övertygad genom din otroliga argumentation teknik med falska historier och påståenden
  • Blablable
    Fossil skrev 2021-02-14 10:49:22 följande:

Tyvärr, du har fel.

Ska vi säga så? Du känns som en som jag inte vill slösa mer energi på. Ny medlem och allt... undrar varför. (Som så ofta, nya medlemmar som beter sig som idioter, blir avstängda, skaffar nytt nick, beter sig som idioter... om och om igen.

Du hänvisade till statistik som inte fanns för att sedan säga att du inte "ville hitta den" och sen kallar du mig en idiot? Intressant intressant.
  • Blablable
    BeautifulLiz skrev 2021-02-14 11:51:08 följande:

Tack för svaret!

Att det yttersta beslutet ligger hos kvinnan är väl ändå begripligt då det är hon som bär och föder barnet. Tycker jag iallafall. Hur skulle de se ut om kvinnor tvingades till detta för att mannen vill ha barnet?

Vi får nog bara acceptera att det är så vi är skapta och så länge det inte finns atricifiella livmödrar så får vi helt enkelt "gilla läget".

Jag är absolut inte abortmotståndare, men kan tycka att en del kanske borde ha lite mer konsekvenstänk. Känner personligen en kvinna som gjort sju (!) aborter. Och då kan man ju börja undra... fast jag har valt att inte lägga mig i och moralisera.

Sen är det ju också så att preventivmedel inte är 100% säkra, man kan om man har otur bli gravid ändå.

Tycker du att abort är lika illa om man ändå gjort vad man kunnat för att skydda sig?

Jag har aldrig gjort någon abort, och anledningen är att jag inte varit oönskat gravid. De barn jag har har varit väl planerade och minsann tagit tid på sig i tillverkningsprocessen.  För att skoja till det lite.

Skulle jag därmot ha blivit oönskat gravid så hade abort absolut varit ett alternativ.

Jag är helt för den abortlagstiftning som gäller, även om jag inte skulle protestera om veckorna backades lite. Iallafall då det kommer till de riktigt sena aborterna,.Vilket lär ske i takt med utveckllingen i att rädda prematura barn.

För egen del är detta numera en ickefråga då jag har passerat "bäst-före-datum" när det kommer till barnaalstrande.

Sista frågan, är du man? Jag får den känslan när jag läser det du skrivit.

Ser inte hur mitt kön har någon betydelse i sammanhanget, förutom för att klistra på epiteter och ståndpunkter som jag inte uttryckt. Självklart är det annorlunda om du har gjort allt du kan enligt mig. Därför började jag med att skriva att detta är en icke poäng då detta inte är det vanliga scenariot precis som våldtäkt osv. Jag håller med av pragmatiska skäl att beslutet måste ligga hos kvinnan i dagsläget, däremot blir det motsägelsefullt att säga att mannen ska ta sitt ansvar när han inleder en sexuell handling medan kvinnan aldrig behöver ta ansvar för sitt agerande utan om hon inte vill ha barnet så kan hon mot mannens tyckande ändå gå och göra en abort.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?