BeautifulLiz skrev 2021-02-14 11:51:08 följande:
Tack för svaret!
Att det yttersta beslutet ligger hos kvinnan är väl ändå begripligt då det är hon som bär och föder barnet. Tycker jag iallafall. Hur skulle de se ut om kvinnor tvingades till detta för att mannen vill ha barnet?
Vi får nog bara acceptera att det är så vi är skapta och så länge det inte finns atricifiella livmödrar så får vi helt enkelt "gilla läget".
Jag är absolut inte abortmotståndare, men kan tycka att en del kanske borde ha lite mer konsekvenstänk. Känner personligen en kvinna som gjort sju (!) aborter. Och då kan man ju börja undra... fast jag har valt att inte lägga mig i och moralisera.
Sen är det ju också så att preventivmedel inte är 100% säkra, man kan om man har otur bli gravid ändå.
Tycker du att abort är lika illa om man ändå gjort vad man kunnat för att skydda sig?
Jag har aldrig gjort någon abort, och anledningen är att jag inte varit oönskat gravid. De barn jag har har varit väl planerade och minsann tagit tid på sig i tillverkningsprocessen. För att skoja till det lite.
Skulle jag därmot ha blivit oönskat gravid så hade abort absolut varit ett alternativ.
Jag är helt för den abortlagstiftning som gäller, även om jag inte skulle protestera om veckorna backades lite. Iallafall då det kommer till de riktigt sena aborterna,.Vilket lär ske i takt med utveckllingen i att rädda prematura barn.
För egen del är detta numera en ickefråga då jag har passerat "bäst-före-datum" när det kommer till barnaalstrande.
Sista frågan, är du man? Jag får den känslan när jag läser det du skrivit.
Ser inte hur mitt kön har någon betydelse i sammanhanget, förutom för att klistra på epiteter och ståndpunkter som jag inte uttryckt. Självklart är det annorlunda om du har gjort allt du kan enligt mig. Därför började jag med att skriva att detta är en icke poäng då detta inte är det vanliga scenariot precis som våldtäkt osv. Jag håller med av pragmatiska skäl att beslutet måste ligga hos kvinnan i dagsläget, däremot blir det motsägelsefullt att säga att mannen ska ta sitt ansvar när han inleder en sexuell handling medan kvinnan aldrig behöver ta ansvar för sitt agerande utan om hon inte vill ha barnet så kan hon mot mannens tyckande ändå gå och göra en abort.