• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (T)

Nej , inte alls. Din mamma för köpa allt om hon vill.

• Anonym (T)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 04:21:22 följande:

För att de inte vill jobba ja. Mitt syskon har haft en ambition hela hens vuxna liv, att inte behöva jobba. Hen överdriver sina krämpor enormt för att fortsätta kunna skylla på det. Hen har varit sjukskriven i flera år, fast hen kan göra massa både fysiskt och mentalt krävande saker bara det är tillräckligt kul. Ingen av oss i familjen vet om hen är sjukskriven av läkare eller om hen bara påstår det.

De pengar de får in läggs på helt onödiga saker.

Senast jag gav dom pengar för att kunna veckohandla lades det på pizza istället.

Jag dömer ingen som är sjuk på riktigt, men mitt syskon har jag genomskådat för länge sen.

Precis. Rätt löjligt att vissa låtsas att man kan endast slösa bort lön och inte sjukpenning/barnbidrag.
  • Anonym (hkh)

Jag hjälpte min ena lillasyster med pengar o så länge jag gav henne pengar, vart allt guld o gröna skogar, när hon sen ville låna en större summa o bestämde själv återbetalningstiden, så vart det andra tongångar. Hon vägrade betala tillbaka pengarna o jag vart idiotförklarad av sk familjen trots att jag stod med ena foten på gatan pga elakt ex. 
    Nej, det skulle krävas mycket för att jag skulle låna/ge pengar till någon, håller hårt i mina pengar pga att jag själv nu är långtidssjukskriven o har ingen som skulle hjälpa mig om jag skulle få problem med pengar. 

• Anonym (realist)
    Anonym (granit) skrev 2021-01-02 12:47:58 följande:
    För du ger gärna dina sura pengar till folk som säger att de ska veckohandla och sen slösar bort allt på en kvälls pizza istället? Okej...
    Jag hjälper min familj. Jag vet inte med dig.
  • Anonym (granit)
    Anonym (realist) skrev 2021-01-02 14:08:50 följande:
    Jag hjälper min familj. Jag vet inte med dig.
    Jag har hjälpt många som förtjänat hjälp, men jag skulle inte hjälpa de som satt sig själva på pottkanten och dessutom ljuger för att kunna forsätta slösa.
  • Anonym (Lux)

Nej, till syskon som gör "karriär" på att leva soc och sjukförsäkring hade jag inte gett annat än vanliga presenter till bebisen när den väl är född typ en gosig filt + ett par babyplagg och ev en overall om det är en vinterbaby - . saker för ca tusenlappen.
    Jag skulle inte köpt vagn eller liknande som ts mamma föreslår. Latmaskeri ska inte uppmuntras!

• Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2021-01-02 11:31:43 följande:

Har ni inte löst det där än?? Var det inte du eller din syster som nyss hade en tråd om att ena systern lovat bort sina barngrejer men sen blev oplanerat gravid, och nu förväntar sig typ halva familjen att ni ska ge bort grejerna som ni "lovat"? Försök hitta den tråden annars, du har en del att läsa där.

Ni har ingen skyldighet att hjälpa andra vuxna, de får faktiskt skylla sig själva. Den enda som är ansvarig för deras familj och ekonomi är de själva, ingen annan. Fattar inte hur såna där som din familj tänker?? 

Eftersom det startas tråd efter tråd med samma story så har familjen uppenbarligen inte löst det.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 14:52:58 följande:

Eftersom det startas tråd efter tråd med samma story så har familjen uppenbarligen inte löst det.

Tråd efter tråd? Jag har skrivit en om dom tidigare som handlade om en annan sak, men det är inte den som nämnts i tråden.
  • Anonym (granit)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 14:52:58 följande:
    Det föds 110 000 barn om året i landet så det är väl ingen högoddsare att mer än en familj kan befinna sig i liknande situation?
  • Anonym (Nej)

Nej, jag tycker inte att du är dum. Folk får skylla sig själva att välja att behålla ett barn fast de inte har pengar nog. Idiotiskt är bara förnamet.

Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?