• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (eee)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-01 20:10:10 följande:

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

Du ska inte hjälpa för att er mamma tjatar om det. Hon kan hjälp dem om hon vill. 
    Det går utmärkt för dem att köpa begagnad vagn osv, som är i bra skick. 

Du bidrar med det du vill men om detta inte är pengar så kan ingen bestämma över det. Du kanske ställer upp som barnvakt framöver tex. 
  • Anonym (Tuff)

Tuff sits.

OM deras sjukskrivning beror på deras påhitt som ts hintar skulle jag ändå hjälpa till - för barnets skull. Hen kommer att bli dina barns kusin och i ditt liv tills du dör. En babyskydd kanske inte är fel.

Samtidigt förstår jag dig. Har liknande situation med min lilla syster. Hon klarar sig inte ekonomiskt för att hon är alltid ute efter snabba cash. Hon sa just förre veckan att hon vägrar ta ett jobb som betalar mindre än mitt. Nja..... jag har doktorsexamen och slitit för löjliga löner för 10 år innan första trygga anställning med typ medianlön. Hon tog inte ens studenten då festandet var viktigare och sa att hon skäms att hon har en sån geek för syster. Vi båda fick en snygg summa av föräldrarna, vi amorterade bolånet, hon sa upp sig och festade bort en halvmille på Bali under 4 månader. Mina föräldrar ändå böner och ber att jag tar hand om henne efter de är borta, men även nu med 10t hit, 5tusen dit. Jag gör det bara för deras skull och är såååå tacksam att min man accepterar det (gemensam ekonomi, min syrra hatar honom och visar det på tusen olika sätt). Jag kommer att se till att hon aldrig hamnar på gatan, men känner absolut ingen skyldighet att göra det. Gör det bara för föräldrarnas skull, hon förtjänar det inte. Hon ringde mig 4 dagar efter min förlossning om jag kunde "låna ut" 10t pronto, men glömde fråga hur gick det med bebisen. Hon visste då mina föräldrar berättade och skickade bilder. :) Det är väldigt svårt när hennes ekonomiska problem beror på att hon är för lat för att jobba och när nån pengar ändå trillar in gör hon nåt dumt med den. Jag i princip finansierar hennes resor till Bali - något min familj inte har råd med. Det är ändå värt då mina föräldrar kan sova tryggt. Kanske något att fundera över för dig? Hjälpa till för barnets och päronens skull?

• Anonym (Snäll)

Det är väl alltid kul att kunna hjälpa.

• Anonym (granit)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 20:32:06 följande:

Varför skulle man INTE hjälpa ett syskon som är sjukt och inte kan jobba, när man själv har ekonomiska möjligheter?

För att syskonet har plågat en psykiskt och fysiskt under ens uppväxt?

För att syskonet hånat en i 20 år för det man själv uppnått, och som det trots en massa sponsring av föräldrar inte klarar av?

För att syskonet kallar en för barnsliga saker, provocerar och snackar skit om en till föräldrar och annan släkt så fort hen kan?

Bara lite exempel som inte gör en så motiverad att slösa sina mödosamt hopjobbade pengar på någon som redan lever på skattebetalarna.
    Beter man sig som skit så får man klara sig själv, släkt eller ej.

Om jag gillade personen hade jag däremot hjälpt dem, släkt eller som det så bara var en bekant.
  • Anonym (Tvilling)
    Anonym (Tuff) skrev 2021-01-01 22:36:43 följande:

Tuff sits.

OM deras sjukskrivning beror på deras påhitt som ts hintar skulle jag ändå hjälpa till - för barnets skull. Hen kommer att bli dina barns kusin och i ditt liv tills du dör. En babyskydd kanske inte är fel.

Samtidigt förstår jag dig. Har liknande situation med min lilla syster. Hon klarar sig inte ekonomiskt för att hon är alltid ute efter snabba cash. Hon sa just förre veckan att hon vägrar ta ett jobb som betalar mindre än mitt. Nja..... jag har doktorsexamen och slitit för löjliga löner för 10 år innan första trygga anställning med typ medianlön. Hon tog inte ens studenten då festandet var viktigare och sa att hon skäms att hon har en sån geek för syster. Vi båda fick en snygg summa av föräldrarna, vi amorterade bolånet, hon sa upp sig och festade bort en halvmille på Bali under 4 månader. Mina föräldrar ändå böner och ber att jag tar hand om henne efter de är borta, men även nu med 10t hit, 5tusen dit. Jag gör det bara för deras skull och är såååå tacksam att min man accepterar det (gemensam ekonomi, min syrra hatar honom och visar det på tusen olika sätt). Jag kommer att se till att hon aldrig hamnar på gatan, men känner absolut ingen skyldighet att göra det. Gör det bara för föräldrarnas skull, hon förtjänar det inte. Hon ringde mig 4 dagar efter min förlossning om jag kunde "låna ut" 10t pronto, men glömde fråga hur gick det med bebisen. Hon visste då mina föräldrar berättade och skickade bilder. :) Det är väldigt svårt när hennes ekonomiska problem beror på att hon är för lat för att jobba och när nån pengar ändå trillar in gör hon nåt dumt med den. Jag i princip finansierar hennes resor till Bali - något min familj inte har råd med. Det är ändå värt då mina föräldrar kan sova tryggt. Kanske något att fundera över för dig? Hjälpa till för barnets och päronens skull?

Det låter som du gör din syster en enorm björntjänst. Varken bra för henne, era föräldrar eller för dig...
  • Anonym (granit)
    Anonym (Snäll) skrev 2021-01-01 22:44:33 följande:

Det är väl alltid kul att kunna hjälpa.

Nej, inte när folk inte förtjänar det, slösar bort hjälpen, är otrevliga coh otacksamma mot alla.

Då finns det tusen fattiga barn i världen som jag hellre hjälper än en otacksam Svensson-idiot.
  • Anonym (K)
    Anonym (Tuff) skrev 2021-01-01 22:36:43 följande:

Tuff sits.

Varför lånar du ut/ger henne pengar?

Jag hade aldrig gjort det om mitt syskon hade festat upp dem på det sättet. Nån gång måste hon lära sig ju
  • Anonym (K)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-01 20:10:10 följande:

Jag hade nog max gett ett babyskydd isåfall. Så får de söka sånt baby startpaket bidrag från soc för de andra grejerna.
  • Anonym (Typ så)

För mig hade det varit avgörande hur ditt syskons liv sett ut tidigare.

1. Är det en tillfällig ?svacka? så hade jag garanterat hjälpt till
    2. Är det ett mönster av dåliga val sedan tidigare hade hen fått klara sig själv rent ekonomiskt iaf

• Anonym (L)

Nej, du är inte dum för det. Folk som är otacksamma, otrevliga, eller som man inte tycker om förtjänar inte ens hjälp. Även lata människor är oförtjänta av den hjälpen. Det är inte ditt ansvar att betala för dem, vilket skitsnack. De har valt att sätta barnet till världen och då är det upp till dem att lösa situationen som de befinner sig i. Annars kan ju din mamma hjälpa dem med pengar, istället för att gnälla på dig. Hon gör de en björntjänst då men det är inte ditt problem.

Stå på dig, ts. Hade klippt kontakten med samtliga om de hade försökt tjata till sig pengar. Jag är inte direkt rik men jag har aldrig förväntat mig någon form av pengar av min familj i vuxen ålder.

Punkt slut.

Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?