• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (0+0+)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 22:03:02 följande:
    De måste lära sig att ta eget ansvar, det kommer de aldrig göra om omgivningen fortsätter att dalta.
    Naturligtvis kommer de inte att börja ta ansvar för att du låter bli att bidra ekonomiskt.
  • Anonym (...)
    Anonym (0+0+) skrev 2021-01-03 14:31:06 följande:
    Naturligtvis kommer de inte att börja ta ansvar för att du låter bli att bidra ekonomiskt.
    Ok, så de tar inget ansvar nu.
    Men tror du att de kommer börja ta ansvar om TS börjar betala för dem?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (0+0+) skrev 2021-01-03 14:31:06 följande:

Kan så vara, men varför är det mitt ansvar?
  • GGN

Jag har hjälpt släktingar vid behov, med flera tusen kronor ibland. Men jag skulle ALDRIG göra det om de var idioter som utnyttjade systemet och inte ville dra sitt strå till stacken!

Jag har dessutom en diagnos OCH har genomlidit en helvetes depression, så jag vet att inte allt elände syns utåt. Men det finns väldigt bra hjälp att få. Dessa människor försöker inte ens.

TS, behåll med gott samvete dina pengar som du slitit för.

• Anonym (Q)
    GGN skrev 2021-01-03 17:49:07 följande:

Jag har hjälpt släktingar vid behov, med flera tusen kronor ibland. Men jag skulle ALDRIG göra det om de var idioter som utnyttjade systemet och inte ville dra sitt strå till stacken!

Jag har dessutom en diagnos OCH har genomlidit en helvetes depression, så jag vet att inte allt elände syns utåt. Men det finns väldigt bra hjälp att få. Dessa människor försöker inte ens.

TS, behåll med gott samvete dina pengar som du slitit för.

• Anonym (Mia)

Jag tycker absolut inte att du behöver hjälpa föräldrarna med något, men om de inte löser sin situation skulle det vara snällt av dig att hjälpa barnet lite ibland när det blir större och önskar sig saker. Kanske en cykel eller aktivitet ibland.

Men det är skillnad på att hjälpa föräldrarna och att hjälpa barnen och föräldrarna får klara sina behov själva. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-03 17:59:07 följande:
    Jag tycker absolut inte att du behöver hjälpa föräldrarna med något, men om de inte löser sin situation skulle det vara snällt av dig att hjälpa barnet lite ibland när det blir större och önskar sig saker. Kanske en cykel eller aktivitet ibland.

Men det är skillnad på att hjälpa föräldrarna och att hjälpa barnen och föräldrarna får klara sina behov själva. 
    Håller med
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-03 17:59:07 följande:

Vi får se den dagen. Det är inte omöjligt, men jag har ingen relation till hens äldre barn och det skulle kännas konstigt att ge en mer än de andra när det finns så många kusiner i den generationen.
  • Anonym (0+0+)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-03 16:51:53 följande:
    Kan så vara, men varför är det mitt ansvar?
    Upp till dig att avgöra hur du ska göra. Det enda jag ville påpeka var att oavsett om du väljer att hjälpa till er inte, kommer ditt syskon fortsätta var lika oansvarigt.
  • Anonym (0+0+)
    Anonym (0+0+) skrev 2021-01-03 21:16:13 följande:
    Upp till dig att avgöra hur du ska göra. Det enda jag ville påpeka var att oavsett om du väljer att hjälpa till er inte, kommer ditt syskon fortsätta var lika oansvarigt.
    *hjälpa till eller inte ska det stå
Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?