• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 08:58:23 följande:

Eller så ser man verkligheten och har egen erfarenhet.

Och har lärt sig på hårda vägen att ge pengar och dyra saker hjälper inte barnet i långa loppet.

Har du en syskon som TS syskon och tycker ge dem pengar löste allt?

Det enda man ska ge sådana människor är ett jobb så de kan tjäna ihop sina egna pengar. Har sett många hjälpa sina anhöriga på det sättet. Fundamentalt är att inga pengar ska ges utan ansträngning.
  • Anonym (T)
    Anonym (familjen!) skrev 2021-01-05 05:23:59 följande:

Nej, det är klart att man kan slänga sig med lite buzz words istället för att se till barnens verklighet. Det finns många föräldrar som brister lite(men inte tillräckligt) i sina uppdrag. Då är omgivningen avgörande. It takes a village, liksom. Men det verkar helt ha glömts bort i vår moderna och egoistiska värld.

De flesta menar inte att ge pengar till en lat vuxen person med ? it takes a village?.

Det är minst lika egoistiskt att ge lite pengar ibland och gärna berätta att man gör/skulle göra så på FL för att verka ? god ? för omgivningen...

Man hjälper oftast inte i långa loppet om man curlar vuxna människor som slösar bort sina pengar.
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 11:35:56 följande:

Man hjälper oftast inte i långa loppet om man curlar vuxna människor som slösar bort sina pengar.

Nej, absolut inte eftersom det bara hjälper dem att fortsätta med en destruktiv livsstil.

Lite som att köpa lagringsutrymme till en hamstrare. Det kommer endast att ge hamstraren fler problem i längden.

Om TS jag möjlighet borde hon däremot se om det finns möjlighet att ge systerns man ett jobb.
  • Anonym (T)
    Anonym (M) skrev 2021-01-05 11:38:37 följande:

Nej, absolut inte eftersom det bara hjälper dem att fortsätta med en destruktiv livsstil.

Lite som att köpa lagringsutrymme till en hamstrare. Det kommer endast att ge hamstraren fler problem i längden.

Om TS jag möjlighet borde hon däremot se om det finns möjlighet att ge systerns man ett jobb.

Precis.

Om jag var TS skulle jag också försöka få en bra relation till barnen och göra roliga saker tillsammans , men absolut inte ge pengar till de slösaktiga föräldrarna.

Men det är såklart frivilligt.

Skillnaden är att man hjälper barnen om man försöka se till att de får en roligare barndom , men man hjälper inte barnen om man ger kontanter till människor som slösar veckans matpengar till en pizzakväll till exempel.
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 11:45:04 följande:

Precis.

Om jag var TS skulle jag också försöka få en bra relation till barnen och göra roliga saker tillsammans , men absolut inte ge pengar till de slösaktiga föräldrarna.

Men det är såklart frivilligt.

Skillnaden är att man hjälper barnen om man försöka se till att de får en roligare barndom , men man hjälper inte barnen om man ger kontanter till människor som slösar veckans matpengar till en pizzakväll till exempel.

Ja, att visa kusin barnen sin livstil, uppmuntra dem till val i den riktningen är det bästa man kan göra för dem. Om kusin barnen istället får uppfattningen att man får samma levnadsstandard av att ligga i soffan som att arbeta ger man dem helt skev verklighetsbild.
  • Anonym (Göran.)

Alla kan ibland hamnar i en jobbig situation. Det finns tyvärr dem som ofta hamnar i jobbiga situationer pga deras eget fel.

I ditt fall så har de hamnat i situationen pga dålig planering och dåliga val.

Det hjälper inte på lång sikt att ge dem saker. Det kommer nog tyvärr alltid vara så att de hamnar i skiten för att de inte kan planera ta ansvar har några ambitioner.

Hjälp dem att hjälpa sig själva.

• Glinda från Oz

Jag tycker du är otroligt snål och det är hemskt att du ser ner på ditt syskon. När man är sjuk ska man såklart inte söka jobb och när man har socialbidrag har man knappt råd med mat så jag har mycket svårt att tro att det handlar om prioriteringar. Jag har en bror som lever på existensminimum och kommer göra det resten av sitt liv pga funktionsnedsättningar, jag hjälper honom så gott jag kan trots att jag är en ensamstående mamma. Men det är som klart ditt val, det är inte olagligt att inte hjälpa till, behåll du dina pengar hoppas de håller dig sällskap och värmer dig om natten.

• Anonym (Syster)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-05 12:42:26 följande:

Jag tycker du är otroligt snål och det är hemskt att du ser ner på ditt syskon. När man är sjuk ska man såklart inte söka jobb och när man har socialbidrag har man knappt råd med mat så jag har mycket svårt att tro att det handlar om prioriteringar. Jag har en bror som lever på existensminimum och kommer göra det resten av sitt liv pga funktionsnedsättningar, jag hjälper honom så gott jag kan trots att jag är en ensamstående mamma. Men det är som klart ditt val, det är inte olagligt att inte hjälpa till, behåll du dina pengar hoppas de håller dig sällskap och värmer dig om natten.

Jag har aldrig sett ner på dem, men jag vill inte heller stötta deras skeva prioriteringar, för ja, det är vad det handlar om.

Hade de varit sjuka på riktigt och ansträngt sig för att göra det bästa för sin familj hade det varit en annan sak.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-05 13:40:05 följande:
    Jag har aldrig sett ner på dem, men jag vill inte heller stötta deras skeva prioriteringar, för ja, det är vad det handlar om.

Hade de varit sjuka på riktigt och ansträngt sig för att göra det bästa för sin familj hade det varit en annan sak.
    Hur vet du att de inte är sjuka på riktigt? Är du deras läkare? 
  • Anonym (Ellie)

Problemet, TS, i den här tråden är att (alla) utgår från sin egen situation. Visst borde man öppna hjärtat, men det finns en nivå. De i tråden har ingen aning om vad du gjort genom åren i ekonomisk hjälp. 

I grunden är det heller inte ditt ansvar att se till att din systers familj har det bra. I slutet av dagen är vi ändå i Sverige och de borde ha sett över sin situation. Att räkna med din hjälp låter lite som de förväntat sig. När det egentligen ska vara en ren bonus och skär tacksamhet om du skulle valt att bidra med något litet. 

Att du ska sponsra deras familj låter inte vettigt. Utan att läsa hela tråden, förutsätter jag att den hör ihop med den andra tråden om en syrra som tycktes vara berättigad sin syrras barnsaker pga en överenskommelse som mycket logiskt behövde brytas då syrran skulle gå barn själv. 

Man ansvarar först och främst för sitt eget liv och vill någon annan hjälpa till, så är man tacksam för det. Inget man kan förutsätta. Är det viktigt för dina föräldrar att syrran får hjälp ber du dem öppna sin plånbok till syrran. Det är förståligt att du ifrågasätter saker om till och med dina egna föräldrar trycker på att du ska sponsra sin systers liv, men vettigt av dig att försöka blicka ut och ta ett steg tillbaka för att få perspektiv. Ibland blir man blind av sina egna familjemedlemmar, även när de är oresonabla. 

Vad säger föresten din egen partner? Är han villig att betala för din systers liv sådär? 

Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?