• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Drottningen1970

Varför skulle man INTE hjälpa ett syskon som är sjukt och inte kan jobba, när man själv har ekonomiska möjligheter?

• Anonym (LOL)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 20:32:59 följande:

Tänker TS att de borde prioriterat bort att bli sjuka?

Är det TS plikt att försöja alla som är sjukskrivna? Hur tänker du då?
  • Corrie

Varför hjälper inte dina föräldrar till själva? Men jo, jag tycker att du är dum om du inte hjälper till faktiskt, med reservation för att du och syskonet har en uttalat dålig relation. Då är det mer ok att inte hjälpa till. Gillar ni inte varandra? Annars tycker jag att man ska hjälpa sina närstående, det är ju det som gör en familj stark.

• Anonym (Y)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 20:32:59 följande:

Tänker TS att de borde prioriterat bort att bli sjuka?

Ja, ts verkar ha en väldigt konstig syn på sjukskrivna. Folk bestämmer sig ju inte för att vara sjukskrivna utan går till en läkare för att man är sjuk, varav denna bedömer om man kan arbeta eller ej. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (LOL) skrev 2021-01-01 20:36:49 följande:
    Han skrev att De väljer att prioritera andra saker, och att det är därför de inte har pengar
  • Drottningen1970
    Anonym (LOL) skrev 2021-01-01 20:36:49 följande:

Nej det finns ingen plikt och ingen lag. Däremot brukar normala människor ha en egen önskan om att hjälpa nära anhöriga som befinner sig i svårigheter om de själva har möjligheten. Det är dessa instinker som gjort människan framgångsrik som art. Att vi tar hand om varandra, lever i familjer och inte överger den som är skadad eller defekt.
  • Jemp

Nej man är såklart inte skyldig att bidra med flera tusen till sitt syskon/syskonbarn om man inte vill.

Att låta de ärva om möjligt är väl rimligare.

• Drottningen1970

Frågan är ju inte om man MÅSTE utan om man är dum/elak om man inte vill hjälpa nära anhöriga som har det svårt när man själv har möjlighet.

Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?