Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Rekyl) skrev 2021-01-01 23:32:23 följande:

Om mitt syskon med respektive var sjukskrivna och oplanerat blev gravida skulle jag givetvis hjälpa dem om de ville det, även om jag själv inte har det ovanligt gott ställt utan ungefär medelinkomst.

TS, de är SJUKSKRIVNA. Givetvis söker de då inte jobb.

För att de inte vill jobba ja. Mitt syskon har haft en ambition hela hens vuxna liv, att inte behöva jobba. Hen överdriver sina krämpor enormt för att fortsätta kunna skylla på det. Hen har varit sjukskriven i flera år, fast hen kan göra massa både fysiskt och mentalt krävande saker bara det är tillräckligt kul. Ingen av oss i familjen vet om hen är sjukskriven av läkare eller om hen bara påstår det.

De pengar de får in läggs på helt onödiga saker.

Senast jag gav dom pengar för att kunna veckohandla lades det på pizza istället.

Jag dömer ingen som är sjuk på riktigt, men mitt syskon har jag genomskådat för länge sen.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Rekyl) skrev 2021-01-01 23:32:23 följande:

Om mitt syskon med respektive var sjukskrivna och oplanerat blev gravida skulle jag givetvis hjälpa dem om de ville det, även om jag själv inte har det ovanligt gott ställt utan ungefär medelinkomst.

TS, de är SJUKSKRIVNA. Givetvis söker de då inte jobb.

För att de inte vill jobba ja. Mitt syskon har haft en ambition hela hens vuxna liv, att inte behöva jobba. Hen överdriver sina krämpor enormt för att fortsätta kunna skylla på det. Hen har varit sjukskriven i flera år, fast hen kan göra massa både fysiskt och mentalt krävande saker bara det är tillräckligt kul. Ingen av oss i familjen vet om hen är sjukskriven av läkare eller om hen bara påstår det.

De pengar de får in läggs på helt onödiga saker.

Senast jag gav dom pengar för att kunna veckohandla lades det på pizza istället.

Jag dömer ingen som är sjuk på riktigt, men mitt syskon har jag genomskådat för länge sen.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-01-02 08:15:09 följande:

Jag hade absolut hjälpt nära och kära om jag kunde, men till en viss gräns. Det låter inte som ts och syskonet har en särskilt bra relation. Att i praktiken försörja vuxna syskon bara för att de inte vill jobba, som någon skriver om i tråden, är inte heller att rekommendera. Så länge man gör det, behöver slarvern aldrig ändra sig eller växa upp. Men jag förstår att det är lätt att bli utnyttjad när det handlar om familjeband, eller om det gäller någon som så att säga har en känslomässig hållhake på en. Men det är inte bra. (Nu syftar jag inte på ofrivilligt sjukskrivna som försöker leva sparsamt, utan slackers som utnyttjar andra och slösar upp pengarna de får.) I ts fall undrar jag, varför tycker familjen att just du ska hjälpa till? Varför köper inte din mamma själv till syskonet? Har hon inte råd? Har ni det mycket bättre ställt än alla andra?

Ja, vi har det myckte bättre ställt. Mamma har inte råd att köpa sånt.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 08:54:01 följande:

Varför går inte dina föräldrar in och hjälper till? Det vore väl det naturliga? Barn är alltid barn även om det gäller vuxna barn. Du skriver bara om din mamma, vad tycker din pappa?

Om du ska hjälpa din fattiga syster eller inte (du har väl startat flera trådar tidigare om er familjesituation?) är helt upp till dig, du gör precis som du vill. Ni verkar ju inte ha en särskilt varm relation om man säger så. Om du ändå bestämmer dig för att hjälpa så ge inte pengar utan köp saker istället så att du har kontroll så att det inte blir som med pizzorna och veckohandlingen.

Vi har inte samma pappa. Hens pappa har aldrig funnits med i bilden.

Vi har, tro det eller ej, en bra relation, men det är inte samma sak som att vilja försörja hen. Ännu mindre när jag vet att hen egentligen är lika kapabel som jag att dra in egna pengar.

Vi kommer ge presenter när barnet väl är här, men inte några dyra saker.
  • Anonym (Syster)

Hen är INTE någon som håller tyst om sånt, jag vet alldeles för mycket detaljer om hens mående. Hen är en sån som tävlar i att vara sjukast och berättar vitt och brett om allt som händer.

• Anonym (Syster)
    fjanten skrev 2021-01-02 09:14:28 följande:

Aldrig i livet. 1. Babyskydd behövs ju definitivt inte, för jag FÖRUTSÄTTER att paret inte har någon bil eftersom de lever på oss skattebetalare. Går att ta en taxi hem och be bolaget ha i ett babyskydd, om det är den resan som ska göras. 2. Ny vagn, aldrig. Vi som definitivt har råd med nya vagnar köper begagnat ändå. Hade ALDRIG köpt en ny barnvagn till ett syskon då!

Nej, väljer man att behålla ett barn när man går på soc får man stå sitt kast och köpa endast nödvändiga och BILLIGA saker. Så hade jag kanske som moster/faster gärna unnat barnet lite presenter och upplevelser när det blir äldre och har intresse i det, men jag hade inte sponsrat ett oansvarigt syskon med dyra prylar som inte ens behövs. Och jag tycker inte heller det är elakt eller fel att tänka så.

Ja de har bil... Och en drös hundar och katter.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-02 09:53:15 följande:

Och nu har det kommit nya uppgifter, som TS inte ville ge från start...

Ville? Jag sa redan i ts att jag tycker de prioriterar fel och att jag anser att det är deras eget fel att de har det som de har det. Sen gav jag mer detaljer när vissa påstod att jag inte har inblick i deras liv.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Rekyl) skrev 2021-01-02 10:33:16 följande:

Vad familjen använder sina pengar till är deras ensak. Det är deras fulla rätt att disponera sin inkomst till exakt vad de vill. De får inte mer pengar från soc för att de har hund och bil utan de får istället dra in på tex mat eller kläder.

Personligen tycker jag att det är ett dåligt val, men det är deras och de kostar inte skattebetalarna mer på grund av det valet.

Ja det är deras sak vad de lägger pengarna på, men det är också deras ansvar att klara sin vardag och ge barnet det hen behöver.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 11:00:18 följande:

Jahapp. Ja, då vet ju du givetvis exakt att det inte ligger en NPF-diagnos eller en kronisk, psykisk sjukdom bakom detta beteende. För du vet ju detta mycket bättre än de läkare med kompetens att bedöma arbetsförmåga som har valt att sjukskriva ditt syskon. Det är fint med allvetande människor.

Tvärtom så vet jag att hen har npf och psykiska problem (vi har exakt samma diagnoser), men jag vet också att hen kan jobba när hen vill. Det har vi sett bevis på många gånger. Finns ingen anledning att hen ska vara sjukskriven 100%.

Som sagt så är det inte ens säkert att en läkare har sjukskrivit hen.

Oavsett så är alla såna detaljer irrelevanta, jag bryr mig inte nämnvärt om att hen går hemma, det jag däremot bryr mig om är deras skeva prioriteringar som gör att de inte har pengar till det som behövs så andra sen behöver skjuta till med pengar eller varor. Får de in lite extra nån gång så går de genast och köper en ny pryl. De har nyligen köpt en ny 3d-printer tex. Hen har haft flera senaste 2-3 åren.
Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?