Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Varför går inte dina föräldrar in och hjälper till? Det vore väl det naturliga? Barn är alltid barn även om det gäller vuxna barn. Du skriver bara om din mamma, vad tycker din pappa?

Om du ska hjälpa din fattiga syster eller inte (du har väl startat flera trådar tidigare om er familjesituation?) är helt upp till dig, du gör precis som du vill. Ni verkar ju inte ha en särskilt varm relation om man säger så. Om du ändå bestämmer dig för att hjälpa så ge inte pengar utan köp saker istället så att du har kontroll så att det inte blir som med pizzorna och veckohandlingen.

• Anonym (.)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 08:58:51 följande:

Vi har inte samma pappa. Hens pappa har aldrig funnits med i bilden.

Vi har, tro det eller ej, en bra relation, men det är inte samma sak som att vilja försörja hen. Ännu mindre när jag vet att hen egentligen är lika kapabel som jag att dra in egna pengar.

Vi kommer ge presenter när barnet väl är här, men inte några dyra saker.

Ok. Men hur vet du det? Oförmåga att arbeta kan bero på så många saker, psykisk ohälsa, odiagnostiserad NPF, dolt missbruk mm mm. Det finns mycket som inte syns utåt som påverkar arbetsförmågan. Om ditt syskon är sjukskriven så lär det finnas orsaker. Man får inte sjukskrivning bara sådär för att man inte vill arbeta som du tycks tro. Särskilt inte långvarig sjukskrivning.

Varför går inte din mamma in och stöttar ekonomiskt?

Hoppas i alla fall att det blir bra med det kommande barnet hur du än gör.
  • Anonym (.)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 09:50:40 följande:

Hen är INTE någon som håller tyst om sånt, jag vet alldeles för mycket detaljer om hens mående. Hen är en sån som tävlar i att vara sjukast och berättar vitt och brett om allt som händer.

Jahapp. Ja, då vet ju du givetvis exakt att det inte ligger en NPF-diagnos eller en kronisk, psykisk sjukdom bakom detta beteende. För du vet ju detta mycket bättre än de läkare med kompetens att bedöma arbetsförmåga som har valt att sjukskriva ditt syskon. Det är fint med allvetande människor.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2021-01-02 11:00:18 följande:

Jahapp. Ja, då vet ju du givetvis exakt att det inte ligger en NPF-diagnos eller en kronisk, psykisk sjukdom bakom detta beteende. För du vet ju detta mycket bättre än de läkare med kompetens att bedöma arbetsförmåga som har valt att sjukskriva ditt syskon. Det är fint med allvetande människor.

Vill bara tillägga att jag inte alls tycker att du ör dum som inte vill betala. Det kan vara er mammas uppgift att stötta sitt vuxna barn, har hon inte råd så ska hon inte pracka det på dig. Din mamma gör fel.

Sen finns det helknepiga människor som av olika anledningar, till exempel psykisk sjukdom, faktiskt är helt oförmögna att utföra ett relevant arbete och få betalt för det. Fast de är fysiskt friska.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2021-01-02 11:31:43 följande:

Har ni inte löst det där än?? Var det inte du eller din syster som nyss hade en tråd om att ena systern lovat bort sina barngrejer men sen blev oplanerat gravid, och nu förväntar sig typ halva familjen att ni ska ge bort grejerna som ni "lovat"? Försök hitta den tråden annars, du har en del att läsa där.

Ni har ingen skyldighet att hjälpa andra vuxna, de får faktiskt skylla sig själva. Den enda som är ansvarig för deras familj och ekonomi är de själva, ingen annan. Fattar inte hur såna där som din familj tänker?? 

Eftersom det startas tråd efter tråd med samma story så har familjen uppenbarligen inte löst det.
Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?