Ska ni vaccinera er mot corona?
Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?
Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?
Även Pandemrix byggde på redan framtagna vaccin och var testat och godkänt. Det sket sig ändå.
Det specifika vaccinet, Pandemrix då, Covid-vaccin nu, är hastigt framtagna även om det material de utgår från har funnits i flera år.
Det räcker egentligen att veta att kliniska studier är designade för att upptäcka risker/biverkningar ner till ca 1 person av 1000.
Risker på nivån 1 /18 400 som narkolepsigrejen kan man inte räkna med att fånga i någon klinisk studie- det kan bli så av en slump av den registreras, eller också inte.
Även om det i en population på 40 000- 60 000 som deltar i fas 3 uppkommer ett fall av narkolepsi så är det troligt att det hade avfärdats som bakgrundsbrus. Med så många personer i gruppen så kommer någon enstaka att drabbas av något ovanligt under utvärderingsperioden.
Mer sällsynta biverkningar än 1/1000 så upptäcks alltså först med säkerhet efter lansering, oavsett vilket läkemedel vi talar om.
Det kan också vara så att biverkan beror av specifika gener som bara finns i en del av världens population, som kanske inte fanns med i fas 3-studien. Här i Norden råkade vi ha en genvariant som ökar risken för att trigga narkolepsi av svininfluensa/Pandemrix måttligt, till 1/5000.
Fortfarande är det inget logiskt argument för att avstå vaccin mot sjukdomar som covid, där delar av befolkningen löper flera % risk att dö rakt av.
Jag är villig att hålla med och man måste väga fördelar mot nackdelar.
Jag tillhör inte en riskgrupp så jag väljer att avstå.
8000 och bara i Sverige, på det folk som nästan har dött, långtidssjuka osv. Enligt vårdpersonal även unga och tidigare friska så knappas masspsykos, masspsykos frodas nog mest bland antivaxxers och andra foliehattar
Jag tar hellre ett vaccin och riskerar biverkningar där än få corona och hoppas man tillhör dom som klarar sig bra. Procentuellt sett är det ju mindre risk med biverkningar, se bara på svininfluensan, över 5 miljoner vaccinerade och bara upp mot 300 som fick narkolepsi, procentuellt sett alltså större risk att bli dålig av corona än vaccin
Hur många unga friska har dött i covid-19? 5 stycken. Det är 99% gamla och sjuka som dött. Risken för en yngre frisk person att dö i Corona är i stort sett obefintlig. Jo det råder masspsykos. Det dog inte fler i Sverige 2020 än 2019. Vad är det som är så farligt?