• Anonym (Ja eller nej?)

Ska ni vaccinera er mot corona?

Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?

• Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?
  • Brattman

För min del vill jag minimera risken att drabbas av allvarliga komplikationer. Eftersom risken att drabbas av allvarliga komplikationer på grund av Covid-19 är betydligt större än risken att drabbas av allvarliga komplikationer på grund av vaccinet, så är valet självklart. Jag kommer att stå i kö för att vaccinera mig så fort jag får chansen.

• Brattman
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-04 12:24:47 följande:

Risken att få drabbas av sjukdomen Bells Palsy från Pfizers variant av vaccinet är runt 1 på 10 000 vid utvärdering. 

Fram till dagens datum har Sverige haft 467 748 st sjukdomsfall, och av dessa har 8 985 st avlidit. Av detta följer, att den statistiska risken att avlida är 1 på 52 
    (467 748 / 8985 = 52).

Frågan är då om man bör ta vaccinet, och utsätta sig för risken 1 på 10 000 att få Bellys Palsy, eller om man bör avstå från vaccinet och utsätta sig för risken 1 på 52 att avlida om man blir smittad av Covid-19.

Bellys Palsy är en tillfällig ansiktsförlamning, som går över efter ca 10 dagar.
  • Kentaur
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-04 18:45:41 följande:
    För en del är tillståndet livslångt. För de fall det släpper kan det ta upp til ett halvår.

www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and...

Samma till dig som ovan. 

Och du missförstår nog eftersom du skickar en lista på en massa andra sjukdomar och deras vaccin. Det handlar om att det är ett nytt vaccin. Hastigt framtaget. Som du själv skrev, de mer udda bieffekterna vet man inget om är på länge.

Dessutom, just det här vaccinet är inte samma sak som sjukdomen. Nu föröker man trigga kroppens immunförsvar genom att skicka in liknande ... protein? ... tror jag det var som ska lura immunförsvaret att det är covid-virus. Man ger alltså inte den vaccinerade små doser covid. Ditt ord "troligast" blir alltså än mer osäkert.

Det är så mycket känslor inblandat. Räcker det inte med att hålla sig till fakta?

Du sprider propaganda och desinformation. Varför?

Vaccinen är inte hastigt framtaget, det är lögn att påstå det.
    Sanningen är att det forskats fram under decennier. Om detta har det skrivits spaltkilometer de sista månaderna som motvikt till såna här lögner.

Man har visat att det oftast är högerextrema bakom sådan här propaganda och att deras syfte är att skapa kaos i samhället.

• Anonym (Ma)
    Anonym (hmmm) skrev 2021-01-02 20:34:59 följande:

Att jämföra influensa med corona är lite som att jämföra en vårta med en tumör, lite obegåvat alltså

Kanske än mer obegåvat att inte veta att en vårta tillhör gruppen godaratade hudtumörer.
  • Tobben
    Brattman skrev 2021-01-07 04:26:04 följande:

Fram till dagens datum har Sverige haft 467 748 st sjukdomsfall, och av dessa har 8 985 st avlidit. Av detta följer, att den statistiska risken att avlida är 1 på 52 

(467 748 / 8985 = 52).

Frågan är då om man bör ta vaccinet, och utsätta sig för risken 1 på 10 000 att få Bellys Palsy, eller om man bör avstå från vaccinet och utsätta sig för risken 1 på 52 att avlida om man blir smittad av Covid-19.

Bellys Palsy är en tillfällig ansiktsförlamning, som går över efter ca 10 dagar.

Vi ska alltså vaccinera oss mot en sjukdom som inte ens smittat 5% av befolkningen i Sverige? Det låter aningens överilat tycker jag.
  • sextiotalist
    Tobben skrev 2021-01-07 18:10:10 följande:

Vi ska alltså vaccinera oss mot en sjukdom som inte ens smittat 5% av befolkningen i Sverige? Det låter aningens överilat tycker jag.

Det beror mer på den allvarlighet sjukdomen har.

De som får covid19 får alltför ofta symptom som kan vara direkt livshotande och kräver mer avancerade sjukvårdsinsatser än vanlig förkylning.

Vet ingen influensavåg under modern tid, sedan spanska, som genererat så många sjuka som krävt respirator, inläggning på infektionsklinik.
  • AndreaBD
    Brattman skrev 2021-01-07 04:26:04 följande:
    (467 748 / 8985 = 52).

Det heter Bells Palsy och uppenbarligen hade lika många fått det även utan vaccination. Då är det ingen biverkning och har inget med vaccinationen att göra.

fullfact.org/online/bells-palsy-vaccine-trial/
  • Anonym (Japp)
    Mrs Moneybags skrev 2021-01-04 12:52:44 följande:
    Svar: ja. Jag tänker vaccinera mig så fort det går.
    Jag med.
  • Kentaur
    Tobben skrev 2021-01-07 18:10:10 följande:
    Smittat 5% av befolkningen?

Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?