Ska ni vaccinera er mot corona?
Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?
Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?
För min del vill jag minimera risken att drabbas av allvarliga komplikationer. Eftersom risken att drabbas av allvarliga komplikationer på grund av Covid-19 är betydligt större än risken att drabbas av allvarliga komplikationer på grund av vaccinet, så är valet självklart. Jag kommer att stå i kö för att vaccinera mig så fort jag får chansen.
Risken att få drabbas av sjukdomen Bells Palsy från Pfizers variant av vaccinet är runt 1 på 10 000 vid utvärdering.
Att jämföra influensa med corona är lite som att jämföra en vårta med en tumör, lite obegåvat alltså
Ja det ska jag:)
Fram till dagens datum har Sverige haft 467 748 st sjukdomsfall, och av dessa har 8 985 st avlidit. Av detta följer, att den statistiska risken att avlida är 1 på 52
(467 748 / 8985 = 52).
Frågan är då om man bör ta vaccinet, och utsätta sig för risken 1 på 10 000 att få Bellys Palsy, eller om man bör avstå från vaccinet och utsätta sig för risken 1 på 52 att avlida om man blir smittad av Covid-19.
Bellys Palsy är en tillfällig ansiktsförlamning, som går över efter ca 10 dagar.
Vi ska alltså vaccinera oss mot en sjukdom som inte ens smittat 5% av befolkningen i Sverige? Det låter aningens överilat tycker jag.