• Anonym (Ja eller nej?)

Ska ni vaccinera er mot corona?

Ska ni vaccinera er mot corona? Om inte varför?

• Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?
  • Anonym (PEZ)
    Tobben skrev 2021-01-02 10:50:17 följande:

Om vaccinet är så himla bra kan väl vi som är skeptiska till det få slippa vaccinera oss, ni andra är ju ändå skyddade.

Varför är inte Stefan Löfven den förste att ta vaccinet?
  • mommadearest
    Sogol skrev 2021-01-02 16:48:10 följande:

Låter de flesta andra vara försökskaniner före mig först.

Lite så känner jag med, vill se fler ta det först och se hur de reagerar.. ????

Annars känner jag att jag nästan måste då jag jobbar inom äldrevården, känns oansvarigt att inte göra det för de äldres skull.
  • Anonym (Flockimmunitet)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-02 17:02:15 följande:
    Obegripligt att det fortfarande finns folk som förnekar att strategin gick (går) ut på att låta viruset spridas genom befolkningen.

Här finns utdrag från Ts mail där han klart och tydligt bekräftar att detta är den strategi de valt.

www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvud...

(Går att läsa här om man inte är prenumerant:)
    m.facebook.com/story.php?story_fbid=101610729...

Det går inte att stoppa en sådan här pandemi genom att låta det sprida sig i befolkningen, det är fullständigt galet att påstå det. Det har inte ens gått ett år och redan är åtminstone var 6e infektion en reinfektion, dvs hade planen fungerat så hade vi snart varit tillbaka på ruta ett igen. Vilket man borde ha insett, eftersom det är känt att immuniteten mot coronavirus generellt är kortvarig, men uppenbarligen tänkte man inte så långt.

Flockimmunitet som vetenskapligt begrepp är något som används i vaccinationssammanhang. I infektionssammanhang är det ren pseudovetenskap.

___

Ja, jag kommer att vaccinera mig, i alla fall om jag erbjuds något av de tre vaccinen som är aktuella just nu. Har lusläst studierna och biverkningsstatistiken och känner mig helt trygg med att vaccinet är säkrare än sjukdomen även för mig som är 35.
    Fortfarande har jag inte sett ett enda citat som påstår det.
    Inte heller i denna artikel, som jag redan läst.

Kan du visa mig ett sådant citat?
  • Anonym (Yes)
    mommadearest skrev 2021-01-02 17:08:27 följande:

Lite så känner jag med, vill se fler ta det först och se hur de reagerar.. ????

Annars känner jag att jag nästan måste då jag jobbar inom äldrevården, känns oansvarigt att inte göra det för de äldres skull.

Du har ingen aning om hur många människor som ingick i testgrupperna och att vaccinet inte är helt nytt eller framställt snabbt utan att det är baserat på ett gammalt vaccin som tagit flera år att framställa, märker jag.
  • Anonym (Charles Darwin)

The natural selection is real .... det visar sig att hen som har bättre immunförsvar kommer att klara sig ...

Sad but true

• Anonym (Vårblomma)

Och sen har vi alla andra sjukdomar som kan orsakas av covid,l efter att amn har överlevt primärinfektionen:

Covid kan ge bestående hjärnskador och koncentrationssvårigheter:

Doctors in a large Chicago medical center found that more than 40% of patients with COVID showed neurologic manifestations at the outset, and more than 30% of those had impaired cognition. 

www.health.harvard.edu/blog/the-hidden-long-term-cognitive-effects-of-covid-2020100821133

Covid kan utlösa psykos, även hos tidigare friska personer:

www.nytimes.com/2020/12/28/health/covid-psychosis-mental.html

Hyperinflammatoriskt syndrom hos barn (MIS-C)

nyheter.ki.se/ovanlig-hyperinflammation-hos-barn-med-covid-19-kartlagd

Organskador hos unga icke riskgruppspatienter:

Young, low risk patients with ongoing symptoms of covid-19 had signs of damage to multiple organs four months after initially being infected, a preprint study has suggested.1

Initial data from 201 patients suggest that almost 70% had impairments in one or more organs four months after their initial symptoms of SARS-CoV-2 infection.

www.bmj.com/content/371/bmj.m4470

Trötthetssyndrom (CFS) och lungskador:

The Covid Symptom Tracker App - used by around four million people in the UK - found 12% of people still had symptoms after 30 days. Its latest, unpublished data, suggests as many as one in 50 (2%) of all people infected have long-Covid symptoms after 90 days.

Det är alltså runt 60 000 britter som rapporterar som de inte var friska och fungerande efter tre månader.

--
    Half of people in a study in Dublin still had fatigue 10 weeks after being infected with coronavirus. A third were physically unable to return to work.

www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.29.20164293v1
    --

• Anonym (vill_välja_mitt_vaccin)
    Anonym (Vårblomma) skrev 2021-01-02 16:37:02 följande:
    Det gör den troligen aldrig, tyvärr.

Hejdå alkohol, hejdå grillad biff, hejdå jordgubbarna till midsommar, kräftorna i augusti, hummersoppan till nyår....och det är bara början.
    Stackars dig, vilken otur du hade! 

Jag har läst om de som behandlat HIT med strikt uteslutningsdiet. De äter bara nötkött, salt och vatten och kan sedan gradvis lägga till ett livsmedel i taget efter en lång tidsperiod. Men de har årslånga tidsperspektiv och även kött innehåller histamin, så det ska vara kött som fryses in snabbt efter slakt och som man äter upp direkt efter tillagning, då histaminhalten ökar när köttet ligger i kylen. 

Ville bara tipsa, ifall du inte hört om det, men det har du såklart. 
  • Casperzinho

När kan man som 40-åring räkna med att bli erbjuden vaccin? Maj? Tidigare?

Tills dess räknar jag med att man vet tillräckligt om vaccinet för att jag ska våga ta det.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Flockimmunitet) skrev 2021-01-02 17:09:22 följande:

Fortfarande har jag inte sett ett enda citat som påstår det.

Inte heller i denna artikel, som jag redan läst.

Kan du visa mig ett sådant citat?

• Anonym
    Anonym (PEZ) skrev 2021-01-02 17:07:37 följande:
    Varför är inte Stefan Löfven den förste att ta vaccinet?
    För att han inte tillhör den högst prioriterade gruppen?
    Eller överlåter du din farmors dos så han får den?
Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?