• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • mari123
    Jemp skrev 2020-12-12 18:12:01 följande:
    Du verkar ha en konstig syn på grönsaker? Det är knappast något konstigt att bjuda sitt barn på grönsaksstavar i väntan på mat? Inte sjutton ställer jag mig och steker pannkakor MELLAN måltiderna.

Min 2.5åring pratar inte men kan delta i dialoger på annat sätt. Kompisarnas jämngamla pratade flytande redan för snart ett år sen. Båda förstår definitivt begreppet middag och att det snart är mat.
    Okej
  • scanmia
    mari123 skrev 2020-12-12 15:16:13 följande:
    Okej! "Grönsaksstavar"! I min lilla värld är sådana "stavar" något man äter om man går på en sträng diet!? Om ett barn inte kunnat sitta still och äta pga "spring i benen" så kan väl hen få en smörgås med smör och gott pålägg om hungern kommer på?.....eller varför inte värma på lite av middagsmaten eller steka en pannkaka om det är vad barnet vill ha?
    Haha, jag då förstår jag! Nej i vårt hus älskar vi grönsaker och det är definitivt inte någon sträng diet! Gurka, morötter, sockerärtor, paprika i olika färger och små, söta tomater - mums! Det har inte fallit mig in att hålla på med lagad mat mer än de tre gånger om dagen jag redan erbjuder den*. Mellanmål finns ju också.

Det är ju lite av en balans att lära barn att dels lyssna på sina kroppar och dels kunna dra fördelarna av regelbundna vanor.

*Det där var ju inte riktigt sant. Tonåringen plockar matlådor från frysen efter träningen mest hela tiden, men det är ju inget jag behöver servera eller plocka upp efter.
  • mari123
    scanmia skrev 2020-12-12 18:32:54 följande:
    Haha, jag då förstår jag! Nej i vårt hus älskar vi grönsaker och det är definitivt inte någon sträng diet! Gurka, morötter, sockerärtor, paprika i olika färger och små, söta tomater - mums! Det har inte fallit mig in att hålla på med lagad mat mer än de tre gånger om dagen jag redan erbjuder den*. Mellanmål finns ju också.

Det är ju lite av en balans att lära barn att dels lyssna på sina kroppar och dels kunna dra fördelarna av regelbundna vanor.

*Det där var ju inte riktigt sant. Tonåringen plockar matlådor från frysen efter träningen mest hela tiden, men det är ju inget jag behöver servera eller plocka upp efter.
    Jag är plötsligt så GLAD att mina barn växte upp i en tid när ÄTANDE inte var  så viktigt. Kanske var det bara jag? Nä kan inte tro det för så unik är man aldrig. När mina barn var bebisar och småttingar så var det FASTA tider för alla måltider. Liksom 11.00 gröt. Missade aldrig den tiden........men sedan när barnen blev större så blev jag mer flexibel. Lät hungern styra. Tänker att OM alla människor åt när de var HUNGRIGA på riktigt så skulle ingen vara fet!?
  • sandrabeerg
    Alexi skrev 2020-12-12 10:22:47 följande:

Men alltså, vad tror ni föräldrar gjorde innan tv fanns så tillgängligt? Tror ni barnen svalt då? Alltså, ta ert ansvar att ge barnen bra vanor, känna hunger och mättnad, sluta truga. 

Det varierade nog. Min mamma (född 1947) blev tex matad till hon började skolan. Jag skulle säga att hon som vuxen har ett sunt förhållande till mat även om det finns en del rätter hon inte äter. Mina föräldrar fick kämpa för att få i mig mat efter att läkaren hade reagerat kraftigt på min viktnedgång. De distraherande mig med leksaker och lyckades med mycket kämpande få vikten att gå åt rätt håll igen. De trodde att jag skulle äta när jag var hungrig men läkaren sa till dem att barn kam vänja sig vid för lite mat. Detta var i mitten av 80-talet. Vi har också fått kämpa med våra barn varav den ena har fått gå på flera läkarundersökningar pga vikten. Det är lätt att säga att barn åt förr men jag har mängder av exempel på hur föräldrar har fått kämpa och hitta på egna lösningar för barn som av någon anledning inte har ätit.
  • S23
    Kaga skrev 2020-12-12 18:21:18 följande:

Ja det är alldeles för mycket skärmtid och jag försvarar verkligen inte att vi börjat med detta, är väl medveten om att det är fel, därför jag ville ha tips som jag verkligen försöker prova.

Och som jag skrev tidigare idag så visade vi ingenting. Den lilla stund han sitter vid bordet kan man ju verkligen prata.

Försökte busa lite o leka lite med att visa att nu tar jag en köttbulle och gjorde roliga ljud och så gjorde han likadant.

Svårt att få i honom annat än pasta och ris då han äter själv.

Vill bara klargöra att den kommentar du citerade inte var riktad till dig utan en person som ifrågasatte varför det skulle vara fel med den mängden skärmtid. Jag har inget behov av att kritisera dig, framförallt med tanke på att du själv anser att det är för mycket ocj försöker finna en lösning.

8-10 köttbullar är väldigt mycket för ett barn på två år. Jag skulle gissa att 5 är det normala. Tänker man då att ditt barn ätit 3 så är det inteee illa.

Jag tror absolut du måste börja testa att låta barnet avgöra själv. Truga inte. Är han mätt efter tre köttbullar så låt honom slippa äta mer.

Bra att du testat att ta bort film idag.

Angående mängd mat. Det kan absolut vara så att ditt barn behöver 8 köttbullar. Jag försöker bara belysa att det generellt sett är mycket med 8 köttbullar,

Vår dotter äter mycket, och är som sagt inte två år ännu, och kan absolut äta åtta köttbullar, men ibland äter hon bara en. Hon äter gladeligen tre pannkakor, stekta i stor stekpanna, med grädde på, men kan även vissa gånger nöja sig med en.

Så som sagt. Fortsätt nu som du gör och ge barnet att chans att äta den mängd han vill.

Om du vill ha inspiration till rolig uppläggning av mat så kan jag tipsa om Instagramkontot blwwitholivia
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 18:52:05 följande:

Jag är plötsligt så GLAD att mina barn växte upp i en tid när ÄTANDE inte var  så viktigt. Kanske var det bara jag? Nä kan inte tro det för så unik är man aldrig. När mina barn var bebisar och småttingar så var det FASTA tider för alla måltider. Liksom 11.00 gröt. Missade aldrig den tiden........men sedan när barnen blev större så blev jag mer flexibel. Lät hungern styra. Tänker att OM alla människor åt när de var HUNGRIGA på riktigt så skulle ingen vara fet!?

Det låter ju mest som att du tycker att ätande är viktigt? Min dotter får något att äta om hon är hungrig. Det kan vara korv, macka, gröt eller tomat. Ja vad som helst. Men. Med en halvtimme kvar till middag tycker jag det är olämpligt att ge henne en macka, eftersom jag då berövar henne att äta middagen. Och att vara hungrig en halvtimme, och få grönsaker under tiden, ger knappast osunda matvanor.

Tyckte dina barn inte om grönsaker? Är det därför du är så kritisk mot att ge det?

Det enda vi begränsar vår dotter i när det gäller mat är tomater. Hon skulle äta tills hon fick allergischock om hon bara fick. I valet mellan korv, pannkaka och tomat skulle hon garanterat välja tomat. Står valet mellan korv, pannkaka och gurka så skulle valet kunna falla på vilket som, beroende på vad hon är sugen på.

Det är inget fel om dina barn inte gillade grönsaker. Jag försöker bara förstå hur du kan tycka att detta är så hemskt?
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 19:10:51 följande:
    Det låter ju mest som att du tycker att ätande är viktigt? Min dotter får något att äta om hon är hungrig. Det kan vara korv, macka, gröt eller tomat. Ja vad som helst. Men. Med en halvtimme kvar till middag tycker jag det är olämpligt att ge henne en macka, eftersom jag då berövar henne att äta middagen. Och att vara hungrig en halvtimme, och få grönsaker under tiden, ger knappast osunda matvanor.

Tyckte dina barn inte om grönsaker? Är det därför du är så kritisk mot att ge det?

Det enda vi begränsar vår dotter i när det gäller mat är tomater. Hon skulle äta tills hon fick allergischock om hon bara fick. I valet mellan korv, pannkaka och tomat skulle hon garanterat välja tomat. Står valet mellan korv, pannkaka och gurka så skulle valet kunna falla på vilket som, beroende på vad hon är sugen på.

Det är inget fel om dina barn inte gillade grönsaker. Jag försöker bara förstå hur du kan tycka att detta är så hemskt?
    Mina barn är vuxna och i god form. De tränar och äter sunt utan överdrifter. NORMALT är vårt signum. Inte ngn laddning ÖHT kring ätande utan det är ngt man ägnar sig åt när man är HUNGRIG! Tänk om alla hade den tanken! DÅ var fetma ett minne blott.
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 19:15:52 följande:

Mina barn är vuxna och i god form. De tränar och äter sunt utan överdrifter. NORMALT är vårt signum. Inte ngn laddning ÖHT kring ätande utan det är ngt man ägnar sig åt när man är HUNGRIG! Tänk om alla hade den tanken! DÅ var fetma ett minne blott.

Jag hoppas du förstår att det är precus det jag förespråkar? Att äta när man är hungrig? Men att man ibland kan vänta en halvtimme på riktig mat? För småätande förespråkar jag nämligen inte.

Tyvärr tror jag inte riktigt det håller att äta när man är hungrig. Alltså det är inte nödvändigtvis en lösning för att slippa fetma. Jag känner personer som är hungriga jämt. Och de får helt enkelt ignorera det om de inte ska överäta. Hade de lyssnat till sin hunger så hade de blivit feta (nu pratar jag om vuxna människor alltså).

Anledningen till att jag påstår att det kanske är din syn på mat som är osund är för att du inte kan acceptera att man kan ge ett barn en grönsak i väntan på att maten blir färdig? Vad är problemet? Att inte kunna vänta en halvtimme är garanterat osunt. Man ska inte strunta i att äta när man är hungrig, det är inte vad jag säger. Men man kan inte alltid ordna fram mat exakt i den sekund man känner hunger. Och om man aldrig får känns hunger kommer man heller inte få en sund relation till mat? För att man börjar äta förebyggande innan man faktiskt är hungrig?

Och en sak till. Kroppen lär sig när den ska vara hungrig. Vi anpassar oss. Äter man alltid lunch vid 11 kommer man vara hungrig då. Vid byte av tid till 13 kommer man snabbt sluta var hungrig vid 11 och vara hungrig vid 13 istället. Så även om man ska äta när man är hungrig så bör man vara medveten om vanans makt
  • S23

Jag är glad att dina barn har sunda vanor.

Men uppenbarligen är mat laddat? Grönsaker är laddat? För det är inte okej att äta som mellanmål? Trots att man älskar det?
  • Mortiscia80
    Jo men som en sa tidigare så kan man också vänja barn vid att gå för lång tid mellan måltider, och det är inte bra för blodsockernivåerna att skifta för mycket. Då är det bättre med flera små mål spridda över dagen, även som vuxen. Sedan har man också ett annat problem med "ät när du är hungrig" och det är att det inte går att ha några rutiner på det sättet, så det är mycket bättre att ha ungefär samma tider varje dag. Ätstörningar, fetma, tröstätande och många andra matproblem kommer sig inte av att man äter regelbundet utan främst vilken inställning man har till mat och kropp.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film