• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • annabellelee

Vi har gjort liknande, men läst pixiböcker istället. Nu när barnet börjar bli äldre (6år) har vi nästan fasat ut böckerna. Bara ibland behövs det. Men vårt barn har alltid varit smal, långt under medel och verkar helt ointresserad av mat.

Det är lätt att säga "barn svälter inte sig själva frivilligt" och "sluta truga, förr eller senare kommer barnet äta" om man har barn som äter. När man har magra barn som faktiskt låter bli att äta är man inte lika kaxig.

• S23
    annabellelee skrev 2020-12-12 14:33:15 följande:

Vi har gjort liknande, men läst pixiböcker istället. Nu när barnet börjar bli äldre (6år) har vi nästan fasat ut böckerna. Bara ibland behövs det. Men vårt barn har alltid varit smal, långt under medel och verkar helt ointresserad av mat.

Det är lätt att säga "barn svälter inte sig själva frivilligt" och "sluta truga, förr eller senare kommer barnet äta" om man har barn som äter. När man har magra barn som faktiskt låter bli att äta är man inte lika kaxig.

Här förstår jag dig absolut. Men eftersom ts inte nämnt att barnet skulle vara magert eller faktiskt testat att plocka bort plattan så kan jag tycka att hen bör försöka under en vecka eller två. Märker man att det inte alls fungerar så finns ingenting som hindrar att man återgår rill att titta på film igen
  • mari123

OCH jag tänker att även om ni skulle fortsätta med "pixiböckerna" tills lillen går i tvåan så är det väl inte hela världen? Betyder ju inte att ni måste läsa dem när hen går på högstadiet
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 14:43:08 följande:

OCH jag tänker att även om ni skulle fortsätta med "pixiböckerna" tills lillen går i tvåan så är det väl inte hela världen? Betyder ju inte att ni måste läsa dem när hen går på högstadiet

Här håller jag också med dig. Men ts tycker att tre timmars skärmtid för en tvååring är för mycket och vill komma ufrån det,

Och helt ärligt är tre timmar för ett så litet barn väldigt mycket. Jag anser att det vore en vinst att kunna lägga den tiden på givande samtal istället.

Läsning är också något helt annat än en film. Och gör troligtvis inte barnet fullt lika avskärmad från resten av världen
  • Physalis

Min mamma hamnade på sjukhus när hennes föräldrar följde det rådet för hårt. Jag själv var så smal att varje besök hos vårdcentralen handlade om min smalhet istället för öroninflammationen eller vad min mamma egentligen sökte för. Jag krånglade med maten men hade fått massa onödiga problem ifall mina föräldrar inte var hårda med att man åt vad och när det serverades mat. För jag var helt enkelt bara ett störigt envist barn. Man måste ju känna av sitt eget barn och sin egen situation såklart. Men har man inte försökt så vet man inte om det handlar om att man låtit barnet bestämma lite för mycket eller om barnet faktiskt har problem med ätandet.
    Korrekturläser som en kratta
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 14:50:18 följande:
    Här håller jag också med dig. Men ts tycker att tre timmars skärmtid för en tvååring är för mycket och vill komma ufrån det,

Och helt ärligt är tre timmar för ett så litet barn väldigt mycket. Jag anser att det vore en vinst att kunna lägga den tiden på givande samtal istället.

Läsning är också något helt annat än en film. Och gör troligtvis inte barnet fullt lika avskärmad från resten av världen
    "Givande samtal"? Med en tvååring? Ja vad vet jag.
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:01:18 följande:

"Givande samtal"? Med en tvååring? Ja vad vet jag.

Det är av stor vikt för språkutvecklingen att föra samtal med sina barn. Och vårat agerande som vuxna lär också barn om sociala situationer.

Att kunna återberätta, prata om det man äter osv.

Inget säger att barnet måste kunna svara tillbaka för att samtalen ska han en positiv påverkan på barnets språkutveckling.

Och ja. Jag har samtal med mitt barn som inte fyllt tvp ännu. Vi pratar om att maten är varm, om det är gott, vad vi ser genom fönstret. Osv
  • S23
    Physalis skrev 2020-12-12 14:58:09 följande:

Min mamma hamnade på sjukhus när hennes föräldrar följde det rådet för hårt. Jag själv var så smal att varje besök hos vårdcentralen handlade om min smalhet istället för öroninflammationen eller vad min mamma egentligen sökte för. Jag krånglade med maten men hade fått massa onödiga problem ifall mina föräldrar inte var hårda med att man åt vad och när det serverades mat. För jag var helt enkelt bara ett störigt envist barn. Man måste ju känna av sitt eget barn och sin egen situation såklart. Men har man inte försökt så vet man inte om det handlar om att man låtit barnet bestämma lite för mycket eller om barnet faktiskt har problem med ätandet.

Jag vill tillägga till detta att det ju faktiskt finns barn med selektiva ätstörningar. Och precis som du säger så har ju ts inte testat att plocka bort film vid måltid. Naturligtvis får man anpassa sig om man märker att det inte alls går, efter att man testat
  • scanmia
    mari123 skrev 2020-12-12 14:20:06 följande:
    Antar att dina barn är lite större och kan ta ansvar för att äta när det serveras varm mat och annars skylla sig lite själva!? 
    Jo nog är de större nu, men de har ju också varit små. Vi gjorde samma från det att de själva kunde klättra upp och ner från sina stolar. Vi uppmuntrade att de skulle sitta kvar och ansträngde oss för att göra det trevligt, men under tider som de hade mycket spring i benen så var vi inte särskilt strikta med att tvinga dem att sitta kvar. Vi äter i lugn och ro så deras "window of opportunity" att äta var ganska generöst tilltaget och de kunde ju alltid mellanmål ett par timmar senare eller knapra på grönsaksstavar mellan måltiderna.
  • mari123
    scanmia skrev 2020-12-12 15:10:20 följande:
    Jo nog är de större nu, men de har ju också varit små. Vi gjorde samma från det att de själva kunde klättra upp och ner från sina stolar. Vi uppmuntrade att de skulle sitta kvar och ansträngde oss för att göra det trevligt, men under tider som de hade mycket spring i benen så var vi inte särskilt strikta med att tvinga dem att sitta kvar. Vi äter i lugn och ro så deras "window of opportunity" att äta var ganska generöst tilltaget och de kunde ju alltid mellanmål ett par timmar senare eller knapra på grönsaksstavar mellan måltiderna.
    Okej! "Grönsaksstavar"! I min lilla värld är sådana "stavar" något man äter om man går på en sträng diet!? Om ett barn inte kunnat sitta still och äta pga "spring i benen" så kan väl hen få en smörgås med smör och gott pålägg om hungern kommer på?.....eller varför inte värma på lite av middagsmaten eller steka en pannkaka om det är vad barnet vill ha?
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film