• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 19:37:06 följande:

Jo men som en sa tidigare så kan man också vänja barn vid att gå för lång tid mellan måltider, och det är inte bra för blodsockernivåerna att skifta för mycket. Då är det bättre med flera små mål spridda över dagen, även som vuxen. Sedan har man också ett annat problem med "ät när du är hungrig" och det är att det inte går att ha några rutiner på det sättet, så det är mycket bättre att ha ungefär samma tider varje dag. Ätstörningar, fetma, tröstätande och många andra matproblem kommer sig inte av att man äter regelbundet utan främst vilken inställning man har till mat och kropp.

Jag vill bara påpeka här att det finns forskning som visar på fördelar med att inte äta för ofta. Likväl som motsatsen.

Det finns även belägg för att blodsockret dippar, men oavsett om du äter eller inte går upp igen. Om du däremot alltid äter när blodsockret dippar så lär du kroppen det, och du kommer få fler dippar.

Som sagt. Det finns forskning åt båda håll och för lite forskning för att säga vad som är rätt eller fel.

Det vi däremot med säkerhet kan veta är att kroppen är skapt för att klara ett ojämnt matintag. För ursprungligen har det för människosläktet absolut inte varit en självklarhet att kunna äta fem mål mat om dagen och regelbundet.

Dessutom finns forskning som pekar på FÖRDELAR gällande hälsan med fasteperioder.

Som sagt. Du kan hitta forskning åt båda håll, och man får nog helt enkelt välja vad man tror på.

Att det skulle vare fel att ge ett barn grönsker som mellanmål tror jag Iaf att du och jag är överrens om att det inte är
  • S23

Jo men som en sa tidigare så kan man också vänja barn vid att gå för lång tid mellan måltider, och det är inte bra för blodsockernivåerna att skifta för mycket. Då är det bättre med flera små mål spridda över dagen, även som vuxen. Sedan har man också ett annat problem med "ät när du är hungrig" och det är att det inte går att ha några rutiner på det sättet, så det är mycket bättre att ha ungefär samma tider varje dag. Ätstörningar, fetma, tröstätande och många andra matproblem kommer sig inte av att man äter regelbundet utan främst vilken inställning man har till mat och kropp.

Och gällande rutiner. Vi praktiserar ät när du är hungrig men med rutiner. Frukost intas när man får upp på morgonen. Två tuggor? Tvp mackor? Det är fritt.

Lunch runt 11. Tidigare om dottern verkar hungrig, senare om hon inte verkar vara det.

Middag vid 17. Tidigare om dottern verkar hungrig, senare om hon inte verkar det.

Däremellan antingen tillfrågas dottern om hon är hungrig, om hon verkar vara det, eller ber själv om något att äta. Om hon äter mellan målen så är det Isf 1 gång mellan frukost och lunch och 1-2 mellan lunch och middag.

De allra flesta dagarna äter hon frukost, lunch, mellanmål, middag.

Så ja. Man kan ha rutiner men ändå fritt ätande
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2020-12-12 19:51:05 följande:
    Och gällande rutiner. Vi praktiserar ät när du är hungrig men med rutiner. Frukost intas när man får upp på morgonen. Två tuggor? Tvp mackor? Det är fritt.

Lunch runt 11. Tidigare om dottern verkar hungrig, senare om hon inte verkar vara det.

Middag vid 17. Tidigare om dottern verkar hungrig, senare om hon inte verkar det.

Däremellan antingen tillfrågas dottern om hon är hungrig, om hon verkar vara det, eller ber själv om något att äta. Om hon äter mellan målen så är det Isf 1 gång mellan frukost och lunch och 1-2 mellan lunch och middag.

De allra flesta dagarna äter hon frukost, lunch, mellanmål, middag.

Så ja. Man kan ha rutiner men ändå fritt ätande
    Ja precis, man kan inte vara rigid med att man varje dag äter kl. X för det funkar inte. Man måste ju anpassa sig till dagen :)
  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 19:04:10 följande:

Vill bara klargöra att den kommentar du citerade inte var riktad till dig utan en person som ifrågasatte varför det skulle vara fel med den mängden skärmtid. Jag har inget behov av att kritisera dig, framförallt med tanke på att du själv anser att det är för mycket ocj försöker finna en lösning.

8-10 köttbullar är väldigt mycket för ett barn på två år. Jag skulle gissa att 5 är det normala. Tänker man då att ditt barn ätit 3 så är det inteee illa.

Jag tror absolut du måste börja testa att låta barnet avgöra själv. Truga inte. Är han mätt efter tre köttbullar så låt honom slippa äta mer.

Bra att du testat att ta bort film idag.

Angående mängd mat. Det kan absolut vara så att ditt barn behöver 8 köttbullar. Jag försöker bara belysa att det generellt sett är mycket med 8 köttbullar,

Vår dotter äter mycket, och är som sagt inte två år ännu, och kan absolut äta åtta köttbullar, men ibland äter hon bara en. Hon äter gladeligen tre pannkakor, stekta i stor stekpanna, med grädde på, men kan även vissa gånger nöja sig med en.

Så som sagt. Fortsätt nu som du gör och ge barnet att chans att äta den mängd han vill.

Om du vill ha inspiration till rolig uppläggning av mat så kan jag tipsa om Instagramkontot blwwitholivia

Nej jag känner inte att du eller egentligen ingen annan heller har direkt kritiserat mig på det sättet mer bekräftat det jag egentligen vet att det är dumt med så mycket skärmtid.

Det är nog jag som haft fel bild av hur mycket ett barn ska äta och därmed blir stressad av att mitt barn äter minimalt med mat ( i mina ögon)

Ja jag har nog inte en riktig bild av hur mycket man bör äta som vuxen heller, så för mig är det svårt att känna på ett naturligt sätt vad som är en lagom mängd för mitt barn då också. Eller rättare sagt lita på att mitt barn själv kan känna!

Själv överäter jag och har stora problem med att äta normal mängd mat så därför har jag nog lite svårt att se vad som är normalt.

Samt att mitt barn hade lite svårt att gå upp i vikt som bebis så det sitter nog i lite, stressen att han inte ska få i sig tillräckligt.

Ska titta på instagramkontot !
  • mari123
    JA du har rätt. "Inställningen till mat" är A och O. VARIFRÅN får det lilla barnet sin inställning till mat..? ......sannolikt från sina föräldrar? Varifrån annars? Är föräldrarna sådana som kämpar, bantar och går på varje diet som finns så smittar det ju barnet!? 
  • Mortiscia80
    mari123 skrev 2020-12-12 20:05:44 följande:
    JA du har rätt. "Inställningen till mat" är A och O. VARIFRÅN får det lilla barnet sin inställning till mat..? ......sannolikt från sina föräldrar? Varifrån annars? Är föräldrarna sådana som kämpar, bantar och går på varje diet som finns så smittar det ju barnet!? 
    Exakt. Nu kommer vi in på lite annat men det är samma med kroppsideal och syn på sin kropp. Om mamma/pappa klagar på sitt helt normala utseende, tjatar om dieter och att fokus för träning ligger i utseende/muskelbyggande snarare än hälsa, samtidigt som media pushar sin perfekta bild av människor, påverkar det så klart barnen och gör dem väldigt förvirrade.
  • S23
    Kaga skrev 2020-12-12 20:03:49 följande:
    Nej jag känner inte att du eller egentligen ingen annan heller har direkt kritiserat mig på det sättet mer bekräftat det jag egentligen vet att det är dumt med så mycket skärmtid.

Det är nog jag som haft fel bild av hur mycket ett barn ska äta och därmed blir stressad av att mitt barn äter minimalt med mat ( i mina ögon)

Ja jag har nog inte en riktig bild av hur mycket man bör äta som vuxen heller, så för mig är det svårt att känna på ett naturligt sätt vad som är en lagom mängd för mitt barn då också. Eller rättare sagt lita på att mitt barn själv kan känna!

Själv överäter jag och har stora problem med att äta normal mängd mat så därför har jag nog lite svårt att se vad som är normalt.

Samt att mitt barn hade lite svårt att gå upp i vikt som bebis så det sitter nog i lite, stressen att han inte ska få i sig tillräckligt.

Om du själv har problem med överätning så är det ju jättedumt att mata barnet på det sättet, du riskerar att skapa samma problematik för ditt barn (återigen, vill inte anklaga dig utan bara resonera).
    Jag förstår dig absolut i stressen med tanke på att barnet inte gick upp i vikt som liten.
    Kan du själv söka hjälp via dietist för att ta tag i dina egna problem med överätning och på så sätt få en klar bild av vad som är lagom? 
    I annat fall, kanske kan det vara värt att räkna kalorier? Jag menar inte på sättet att dagligen räkna dom för minsta lilla du äter, utan för att räkna ut ingefär hur många köttbullar och potatisar för dig som vuxen som skulle vara normalt?
    Kanske finns instagramkonto eller något annat webbaserat där det finns bilder på måltider som du kan ha som riktlinje? typ en bild på lax och poatis. Ungefär en portionsbit, tre potatisar, lite sås och sallad till är "normalt". Inget säger att detta stämmer för din kropp, men det kanske kan ge dig riktlinjer på vägen?

Känner ni andra barn? Kan du observera hur mycket dessa barn äter för att bli mer trygg i att låta ditt barn styra själv?

Kan du få hjälp från bvc? Kontrollerna är ju inte så täta vid den ålder ditt barn är i nu. Kan ni få komma på vägening och mätning bara så att du kan bli trygg i att barnet följer sin kurva som han ska även om du låter honom styra mängden av matintag själv?
  • mari123
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 20:18:14 följande:
    Exakt. Nu kommer vi in på lite annat men det är samma med kroppsideal och syn på sin kropp. Om mamma/pappa klagar på sitt helt normala utseende, tjatar om dieter och att fokus för träning ligger i utseende/muskelbyggande snarare än hälsa, samtidigt som media pushar sin perfekta bild av människor, påverkar det så klart barnen och gör dem väldigt förvirrade.
    FAST tråden handlar ju IOFS om en tvååring. En liten unge, som i min lilla värld inte fattar ett enda dugg.......annat än möjligtvis att mamma inte vill ge mig mat utan jag får äta gurkstavar som smakar INGENTING om jag inte äter middag vid bordet. Knappast att tvååringen fattar det direkt men så småningom....OCH då vet hen att det gäller att ÄTA som F..N när det är varm mat på bordet......
  • Mortiscia80

Jag funderade också förut på om vårt barn åt tillräckligt men läste online att barn i den åldern som du har kan äta två tuggor och sedan är de färdiga för den måltiden, och att det räknas som helt normalt. Då pustade jag ut kan jag säga.

Men om du undrar vad som kan vara en normal matstorlek så fick vi ett papper från BVC som beskrev handmodellen, och den funkar i alla åldrar tydligen. Man ska äta protein motsvarande en öppen handflata (barnets i det här fallet), en knuten näve kolhydrater och två knutna nävar grönsaker. Sedan äter barn mer eller mindre i perioder men det där ska vara något slags medelsnitt iaf. Det är en riktlinje alltså, inte något man måste sikta på att leva upp till.
  • S23

Exempel barn på 22 månder:

Frukost: en banan, två skedar yoghurt
    Mellanmål:  En Apelsin
    Lunch: 1 dl (i kokt form) ris med korvstroganoff
    Middag: 2 frukostkorvar (alltså tjocka korvar) med 1 dl kokt pasta.

Detta är vår dotters intag idag. Inte helt representativt, vi är i en period då hon äter aningens mindre än vanligt till frukost och inte rikitigt lika mycket till lunch heller (men mer till middag).

En dag kan lika gärna vara:
    Frukost: 1,5 dl yoghurt och 1 banan
    Lunch: Tre kokta korvar
    Mellanmål: En macka med ost
    Middag: Tre tuggor av potatis och biff.

Eller:
    Frukost: 2 tuggor macka
    Lunch: Två kokta korvar
    Mellanmål: Ett halvt äpple
    Middag: Några tuggor mat

Jag försöker helt enkelt visa att det verkligen kan variera, och att ett barn i bland under flera dagar kan äta i princip ingenting för att sedan vräka i sig.
    Naturligtvis ska du ha koll på att barnet får i sig näring, men han behöver inte äta maxade portioner varje dag vid varje måltid
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film